Іран через суд хоче скасувати рішення ІКАО щодо авіакатастрофи літака МАУ в 2020 році

Іран подав позов до Міжнародного суду ООН з вимогою скасувати рішення Ради Міжнародної організації цивільної авіації (ІКАО) у справі, що стосується катастрофи літака Boeing 737-800 NG рейсу PS752 авіакомпанії “Міжнародні авіалінії України”, яка сталася у 2020 році. Про це повідомляє пресслужба суду.
“Ця заява є апеляцією на рішення, винесеного Радою ІКАО 17 березня 2025 року та офіційно повідомленого Ірану 11 квітня 2025 року у справі, спільно розпочатій Канадою, Королівством Швецією, Україною та Сполученим Королівством Великої Британії та Північної Ірландії проти Ісламської Республіки Іран 8 січня 2024 року відповідно до статті 84 Конвенції про міжнародну цивільну авіацію, Чикаго, 7 грудня 1944 року (Чиказька конвенція).
Провадження в Раді ІКАО стосується розбіжностей щодо тлумачення та застосування Чиказької конвенції стосовно помилкового збиття цивільного літака в польоті – рейсу 752 авіакомпанії МАУ іранськими військовими 8 січня 2020 року”, – йдеться у повідомленні.
У рішенні ІКАО йдеться про відхилення “попереднього заперечення”, яке Іран подав щодо повноважень Ради розглядати скаргу за Чиказькою конвенцією. Іран наполягає, що замість одного заперечення було подано два різні аргументи, які були неправильно об’єднані Радою в одне голосування, що, на думку Ірану, порушує принципи справедливості процедури. Іран також залишив за собою право змінити або доповнити подану апеляцію.
Нагадаємо, що 8 січня 2020 року пасажирський літак рейсу PS752, який прямував з Тегерана до Києва, був збитий одразу після зльоту поблизу міжнародного аеропорту ім. Імама Хомейні в Тегерані. На борту перебували 167 пасажирів і дев’ять членів екіпажу. Всі загинули. Серед жертв — 11 громадян України (включно з екіпажем), 82 громадянина Ірану, 63 — Канади, 10 — Швеції, четверо — Афганістану, по троє — Німеччини та Великої Британії.
11 січня 2020 року іранська влада визнала, що літак було помилково збито військовими. Пізніше командувач аерокосмічних сил КСІР Амір Алі Гаджизаде публічно заявив, що повністю бере на себе відповідальність за інцидент.
У 2023 році суд Ірану виніс вироки десятьом військовослужбовцям, причетним до інциденту. Один із командирів отримав 10 років ув’язнення, інші дев’ятеро — від одного до трьох років.
Натомість Міжнародна група з координації допомоги жертвам рейсу PS752, яка включає Україну, Канаду, Швецію та Великобританію, заявила, що судові процеси в Ірані не є справжніми та не повинні відволікати міжнародну спільноту від порушення Іраном своїх зобов’язань.
“Ані судові процеси, ані вироки, оголошені цього тижня, не принесли правди чи справедливості сім’ям жертв”, – йдеться у заяві групи.
У січні 2024 року ця ж група ініціювала справу в межах Ради ІКАО щодо порушення Іраном норм Чиказької конвенції. Рада стала на бік України, Канади, Швеції та Великобританії, визнавши свою компетенцію розглядати справу, попри заперечення Ірану.
У жовтні 2024 року Координаційна група передала Меморандум до Міжнародного суду ООН у справі PS752, надавши переконливі докази порушення Іраном положень Конвенції про боротьбу з незаконними актами проти безпеки цивільної авіації 1971 року.