У Верховній Раді пропонують обмежити максимальну суму судового збору для громадян

У Верховній Раді зареєстровано законопроєкт №13192, який передбачає обмеження розміру судового збору, що сплачують громадяни при подачі апеляційних і касаційних скарг. Ініціаторами змін виступили народні депутати Максим Дирдін, Іван Калаур, Роман Бабій та інші. Метою законодавчої ініціативи є досягнення балансу між забезпеченням надходжень до бюджету для фінансування роботи судової системи та захистом права громадян на доступ до правосуддя.
Проєкт передбачає внесення змін до Кодексу адміністративного судочинства, а також до Господарського і Цивільного процесуальних кодексів України і Закону “Про судовий збір”. Серед запропонованих новацій — запровадження правила, згідно з яким громадянин звільняється від сплати судового збору у випадку, якщо його розмір перевищує 5% доходу особи за попередній календарний рік. При оцінці майнового стану суд може враховувати не лише розмір доходів, а й обставини на кшталт наявності на утриманні непрацездатних родичів, володіння нерухомим чи рухомим майном та інші важливі чинники.
Крім того, законопроєктом пропонується встановити чіткі граничні суми судового збору для фізичних осіб при подачі апеляційних і касаційних скарг. Так, за подання апеляційної скарги громадянин має сплачувати не більше семи прожиткових мінімумів для працездатних осіб, а у справах соціального характеру — не більше трьох прожиткових мінімумів. Щодо касаційних скарг до Верховного Суду, пропонується обмежити судовий збір десятьма прожитковими мінімумами, а у справах, пов’язаних із соціальними правами, трудовими, житловими чи сімейними питаннями — п’ятьма прожитковими мінімумами.
Враховуючи встановлені розміри прожиткового мінімуму на 2025 рік, це означає, що громадяни при подачі касаційної скарги сплачуватимуть не більше ніж 30 280 гривень. Щодо юридичних осіб, то для них порядок сплати судового збору залишиться без змін.
Автори законопроєкту звертають увагу, що нинішній порядок розподілу судових витрат у цивільному, господарському та адміністративному судочинстві вимагає вдосконалення. Це стало особливо актуальним після рішення Конституційного Суду України від 20 січня 2025 року (рішення №2-р(ІІ)/2025), яким було визнано неконституційною норму закону “Про судовий збір”, що встановлювала для фізичних осіб ставку судового збору за подання касаційної скарги на рівні 200% від ставки для майнового позову.
Конституційний Суд у своєму рішенні підкреслив, що встановлення фіксованої ставки без урахування фінансових можливостей особи фактично обмежує її доступ до правосуддя, що є порушенням Конституції України.
Законопроєкт передбачає не тільки оновлення розмірів судового збору, а й закріплення у законодавстві підходу, який дозволяє враховувати фінансову спроможність особи. Це має забезпечити справедливий баланс між потребами держави у фінансуванні судової системи та приватним інтересом людини, яка повинна мати реальну можливість захистити свої права в суді без надмірного фінансового тиску.
Окремо проєкт також уточнює правила звільнення, зменшення, відстрочення чи розстрочення сплати судового збору. Пропонується надати судам більше можливостей для індивідуального підходу до кожної справи, враховуючи конкретні обставини сторін.
Ще однією новацією є зміна порядку вирішення питань про судові витрати у разі неможливості подання доказів про витрати до моменту ухвалення основного рішення. Наразі такі питання вирішуються шляхом проведення додаткового судового засідання за участю сторін, що збільшує витрати часу і судових ресурсів. Законопроєкт пропонує дозволити ухвалення рішень щодо судових витрат у письмовому провадженні без виклику сторін, якщо суд не вважає за необхідне призначати додаткове слухання. Це має сприяти пришвидшенню судового процесу і зменшенню навантаження на судову систему.