Цифри вражають: стало відомо, скільки старшокласників в Україні мають репетиторів
Зростаюча потреба у приватних репетиторах серед українських школярів викликає серйозне занепокоєння та є одним із ключових індикаторів якості освіти в країні. Коли половина учнів старших класів потребують додаткових занять поза межами шкільної програми, це свідчить про системні проблеми в освітній системі, яка не забезпечує необхідний рівень знань для успішного вступу до закладів вищої освіти. Батьки, шукаючи індивідуальних педагогів для своїх дітей, фактично компенсують недоліки державної системи освіти, що ставить під питання її ефективність та здатність відповідати сучасним викликам.
Згідно з останніми даними соціологічного дослідження “Реформа профільної середньої освіти”, проведеного Київським міжнародним інститутом соціології, 50% учнів 10-11 класів користуються послугами репетиторів для покращення своїх знань. Це вражаючий показник, який свідчить про значний попит на додаткову освітню підтримку поза шкільними заняттями.
Серед головних причин, які спонукають школярів звертатися до репетиторів, 43% учнів назвали недостатній рівень підготовки в школах, який не дозволяє їм досягти необхідних результатів для вступу до університетів. Ця ситуація демонструє проблему, яка вже давно обговорюється в освітніх колах: шкільна система не справляється із завданням підготовки випускників до подальшого навчання у вищих навчальних закладах.
Крім того, 7% старшокласників займаються з репетиторами за рішенням батьків, які вважають, що рівень навчання в школі не відповідає вимогам сучасної освіти. Це свідчить про недовіру до системи загальної середньої освіти і бажання батьків забезпечити своїм дітям конкурентоспроможні знання, навіть за допомогою приватних педагогів. Виникає питання: чи не свідчить це про загальне недофінансування шкіл та недостатню увагу до якості навчання?
Паралельно з проблемою репетиторства виникають дискусії щодо реформи середньої освіти в Україні, яка передбачає збільшення тривалості навчання до 12 років. Ця ініціатива також викликала суперечливі реакції серед батьків та учнів. Наприклад, 59% батьків учнів 5-6 класів виступили проти впровадження 12-річної системи навчання. Їхні аргументи зводяться до того, що додатковий рік у школі не гарантує покращення якості освіти, а лише затримує вихід молоді на ринок праці або вищу освіту. Лише 29% опитаних батьків підтримали реформу, тоді як 25% категорично проти, а ще 34% швидше не підтримують таку ініціативу.
Цікаво, що старшокласники в цьому питанні також розділилися на два табори. Лише 24% учнів 10-11 класів позитивно сприймають збільшення тривалості навчання з 2027 року, що передбачено реформою старшої школи. При цьому 22% школярів висловлюються негативно щодо цієї зміни, а більшість – 54% – ще не визначились із власним ставленням до перспективи 12-річного навчання.
Загалом, сучасна українська система освіти стикається з низкою викликів, які потребують негайного вирішення. Зростаючий попит на репетиторів сигналізує про те, що учні та їхні батьки не вірять, що школа може надати необхідний обсяг знань для успішного майбутнього. Така ситуація вимагає комплексної реформи, яка має бути спрямована не тільки на кількісні зміни, як-от продовження терміну навчання, але й на якісне покращення методик викладання, підвищення кваліфікації вчителів та модернізацію освітніх програм.