В Україні запроваджують освітню реформу в стилі “американських фільмів”: яких змін очікувати студентам
Міністерство освіти обіцяє, що українські студенти отримають змогу навчатися, як в американському кіно, бо цього тижня президент підписав закон про хід індивідуального навчання. Відповідно до цього закону, здобувач вищої освіти може спочатку обрати галузь, а вже потім визначити спеціальність. Студенти також матимуть можливість швидше або довше отримувати ступінь бакалавра та корегувати час свого навчання.
23-го квітня Верховна Рада України прийняла законопроект №10177 про індивідуальні освітні траєкторії та поліпшення освітнього процесу у вищих навчальних закладах. За ухвалення цього документа проголосували 306 депутатів.
Законопроект передбачає, що студенти, які навчаються за контрактом, можуть обирати власний темп навчання. Вони отримають можливість завершити 4-річну бакалаврську програму за 3 роки або об’єднати навчання у ЗВО та роботу, щоб завершити необхідні 240 кредитів ЄКТС (Європейська кредитна трансферно-накопичувальна система). Також додається міждисциплінарна освітня програма, яка дозволяє студентам змінювати спеціалізацію після першого року навчання (або 1,5 роки). Це означає, що абітурієнти можуть обрати міждисциплінарну програму в межах однієї або кількох галузей знань, і лише пізніше остаточно визначитися зі спеціальністю, щоб продовжити навчання. Кількість вибіркових предметів також збільшується, бо закон наблизить українську систему вищої освіти до європейських стандартів. Це надасть університетам більшу автономію та можливість самостійно визначати інструменти для досягнення встановлених стандартів в нерегульованих галузях.
Юриспруденція, медицина, правоохоронна діяльність та подібні галузі отримають нові конкретні вимоги до компетенцій та результатів навчання, також для них будуть проводитися державні кваліфікаційні іспити.
Міністерство освіти оголосило, що в найближчі місяці будуть оновлені і стандарти вищої освіти, що підвищать як вибірковість, так і конкуренцію в університетах. Викладачі інноваційних курсів отримають більше можливостей, а студенти – більш якісну освіту.
Усі ці нововведення розширюють можливості як для університетів, так і для студентів. Важливо відзначити, що тепер студенти можуть обирати не конкретну спеціальність, а більш широку освітню галузь, що реалізується через міждисциплінарні освітні програми. Наприклад, при виборі соціальних наук на початку здобування освіти, студент може у подальшому через рік визначитися і обрати свою конкретну спеціальність (психологію, політологію і тд.) вже після отримання загальних знань на першому курсі.
Окрім цього, студентам дозволяється обирати додаткові курси, які вони хочуть вивчати. Наприклад, здобувач вищої освіти, який навчається на політолога, може вирішити відвідати курс з кримінального права чи політичної психології для розширення своїх знань. Також студентам дозволено змінювати своє навантаження та тривалість навчання, що означає, можливість здобути ступінь бакалавра за більш короткий або, навпаки, за більш тривалий період.
Загалом, усі ці реформи спрямовані на підвищення якості освіти та розвиток інновацій в освітньому процесі України. Педагоги та викладачі, які впроваджують новаторські курси, отримають більше можливостей для креативності та розвитку своїх методик. Студентам же буде надано доступ до більш різноманітного набору курсів, що дозволить їм ширше розвивати свої інтереси та компетенції. Ці зміни у вищій освіті сприятимуть підготовці конкурентоспроможних фахівців, які відповідатимуть потребам ринку праці та сучасним вимогам суспільства, а розширення можливостей вибору та гнучкості навчання сприятиме підвищенню престижу української вищої освіти як на внутрішньому, так і на міжнародному рівні. У поточному навчальному році вступники також можуть розраховувати на доступ до цього законопроекту та вибіркових курсів, оскільки ця практика вже реалізовується в деяких університетах України.
Необхідним залишається вирішення питання щодо можливості студентів обирати тривалість свого навчання. Це передбачає проведення ретельних обчислень з питань фінансування освіти, оскільки оплата має відбуватися не за період, а за результат – досягнені знання. Проект закону набуде чинності через три місяці, тобто, у серпні, а наразі університети рекомендують абітурієнтам максимально зосередитися на Національному вступному іспиті (НМТ), який розпочався вже цього тижня. Також міністерство освіти зобов’язалося максимально сприяти переходу вищих навчальних закладів на більш безпечних територіях на форму навчання в очному режимі.
Отже, запровадження нових законодавчих змін у галузі вищої освіти в Україні відкриває широкі можливості як для студентів та викладачів, так і для навчальних закладів. Вони сприятимуть більшій гнучкості в навчальному процесі, забезпеченню якісної підготовки майбутніх фахівців, а також розвитку інновацій та конкурентоспроможності системи освіти в цілому. Важливою умовою є грамотне впровадження цих змін у практику, з урахуванням фінансових, організаційних та інфраструктурних аспектів. Такий курс розвитку має потенціал покращити якість освіти та сприяти подальшому розвитку суспільства в Україні.