Як українським біженцям подати заяву на отримання соціальних послуг в Німеччині

Для багатьох людей, які опинилися у Німеччині через військові дії в Україні, питання отримання соціальної допомоги є надзвичайно важливим. Це не тільки підтримка для забезпечення базових потреб, таких як житло, харчування та медичне страхування, але й можливість легше адаптуватися до нових умов життя, знайти роботу та інтегруватися у німецьке суспільство. У цьому процесі важливу роль відіграють різні державні установи, такі як центр зайнятості (Jobcenter) та відомство соціального забезпечення (Sozialamt), які надають допомогу залежно від вашого статусу та ситуації.
ІА “ФАКТ” зібрало детальну інформацію, як подати заяву на отримання соціальних послуг, куди звертатися, як діяти пенсіонерам, які документи необхідно мати при собі та на які види допомоги ви можете розраховувати, перебуваючи в Берліні.
Якщо ви отримали документ про дозвіл на проживання від Земельного відомства з питань імміграції (LEA), це дає вам право претендувати на соціальну допомогу від місцевого центру зайнятості (Jobcenter). Для цього необхідно оформити відповідну заяву. Після реєстрації в Берліні, до моменту ухвалення рішення про надання допомоги від центру зайнятості, ви можете отримувати допомогу від відомства соціального забезпечення (Sozialamt). Ця підтримка охоплює витрати на проживання, оплату житла та комунальних послуг, медичне страхування та інші важливі витрати.
Особи, які здатні до праці, тобто такі, що мають здоров’я та вік, які дозволяють працювати, мають право на підтримку від центру зайнятості, за умови наявності дозволу на перебування або тимчасового документу. Всі інші категорії біженців звертаються до соціального відомства за допомогою.
Умови подання заяви на соціальну допомогу
Щоб претендувати на соціальну допомогу у Берліні, ви повинні бути офіційно зареєстровані в місті та подати онлайн-заяву на отримання дозволу на проживання.
- Реєстрація. Спочатку слід звернутися до приймального центру для біженців на території колишнього аеропорту Тегель. Якщо вас відправили до федеральної землі Берлін, реєстрація відбудеться безпосередньо на місці.
- Заявка на дозвіл на проживання. Після реєстрації вам необхідно заповнити онлайн-заявку на отримання дозволу на проживання. Після цього ви отримаєте підтвердження про подання заявки, яке потрібно для оформлення допомоги у відомстві соціального забезпечення.
- Отримання допомоги на перехідний період. Поки ви очікуєте рішення щодо дозволу на проживання, можна подати заяву на отримання підтримки згідно із Законом про соціальну допомогу для прохачів притулку у відомство соціального забезпечення на тимчасовий період.
Після отримання дозволу на проживання або тимчасового документу (зелена розгортувана картка або біле тимчасове посвідчення), ви маєте право на додаткову допомогу. Залежно від вашої ситуації, слід подати відповідні заяви до центру зайнятості або до відомства соціального забезпечення.
Порядок подання заяви у відомство соціального забезпечення або в центр зайнятості
Залежно від вашого статусу та ситуації, звертатися потрібно в різні відомства:
- Якщо ви працездатні і маєте дозвіл на проживання або тимчасове посвідчення, звертайтеся до центру зайнятості для подання заяви на отримання громадянської грошової допомоги.
- Якщо ви зареєстровані в Берліні та подали заявку на дозвіл на проживання, то спершу подайте заяву на отримання допомоги відповідно до Закону про соціальну допомогу для прохачів притулку у відомство соціального забезпечення. Після отримання дозволу на проживання або тимчасового документу ви зможете подати заяву на громадянську грошову допомогу.
- Якщо ви досягли пенсійного віку або вас визнали непрацездатним, а також маєте дозвіл на проживання або тимчасове посвідчення, подайте заяву на базове забезпечення (Grundsicherung) до відомства соціального забезпечення.
- Якщо ви зареєструвалися в Берліні та подали онлайн-заяву на дозвіл на проживання, спершу подайте заяву на допомогу відповідно до Закону про соціальну допомогу прохачам притулку у відомство соціального забезпечення. Після отримання дозволу на проживання або тимчасового посвідчення ви зможете подати заяву на базове забезпечення у відомство соціального забезпечення.
Процес подання заяви на соціальну допомогу відповідно до Закону про соціальну допомогу прохачам притулку
Для того, щоб подати заяву, вам необхідно особисто з’явитися у відповідне соціальне відомство. Щоб зробити процес якомога простішим, переконайтеся, що маєте при собі такі документи:
- Заповнена заява на отримання допомоги відповідно до Закону про соціальну допомогу прохачам притулку, разом з усіма необхідними підтверджувальними документами. (Додаток німецькою мовою (PDF), перекладений на українську (PDF)). Для родини потрібно лише одна заява.
- Документ, що засвідчує особу: закордонний паспорт або посвідчення особи.
- Підтвердження вашого права залишитися в Берліні. Це може бути направлення від Державного управління у справах біженців (LAF) у Берлін, яке ви отримаєте, якщо вас було направлено до федеральної землі Берлін.
- По дві паспортні фотографії для кожного члена родини.
- Свідоцтва про народження дітей.
З 1 червня 2022 року питання надання соціальної допомоги працездатним особам, які ще не досягли пенсійного віку, перейшли до центрів зайнятості. Для цього вам необхідно пройти співбесіду для внесення до бази даних, що вас запросять зробити. До моменту оформлення вас у центрі зайнятості виплати здійснюватиме відповідне соціальне відомство. Як офіційно зареєстрований біженець із зони бойових дій, ви не залишитесь без підтримки. На цій сторінці буде своєчасно оновлюватися інформація про всі процедури, що вступлять у дію з червня.
Контактні дані берлінських соціальних відомств для подання заяв згідно із Законом про соціальну допомогу прохачам притулку
В окремих районах Берліна соціальні відомства створили спеціалізовані центри або ввели додаткові години прийому для біженців з України. Враховуйте, що час очікування може бути тривалим. Зверніться до соціального відомства вашого району якомога раніше.
Шарлоттенбург-Вільмерсдорф:
Otto-Suhr-Allee 100,
10585 м. Берлін
Електронна пошта: Post.soziales@charlottenburg-wilmersdorf.de
Сайт: www.berlin.de/ba-charlottenburg-wilmersdorf
Прийом: вівторок, четвер з 9 до 12 год, п’ятниця – за попереднім записом.
Панков:
Fröbelstraße 17,
10405 м. Берлін
Електронна пошта: ukraine.sozialamt@ba-pankow.berlin.de
Сайт: www.berlin.de/ba-pankow
Прийом: понеділок, середа з 8 до 10 год.
Фрідріхсгайн-Кройцберг:
Yorckstraße 4-11,
10965 м. Берлін
Електронна пошта: sozialamt@ba-fk.berlin.de
Сайт: www.berlin.de/ba-friedrichshain-kreuzberg
Прийом: понеділок, вівторок, четвер з 9:30 до 11:30 год.
Райнікендорф:
Eichborndamm 215,
13437 м. Берлін
Електронна пошта: post.sozialamt@reinickendorf.berlin.de
Сайт: www.berlin.de/ba-reinickendorf
Прийом: вівторок, середа з 9 до 12 год.
Ліхтенберг:
Alt-Friedrichsfelde 60,
10315 м. Берлін
Електронна пошта: asyl.ukraine@lichtenberg.berlin.de
Сайт: www.berlin.de/ba-lichtenberg
Прийом: вівторок, четвер з 9 до 12 год.
Шпандау:
Galenstraße 14,
13597 м. Берлін
Електронна пошта: asylblg_uebergabe@ba-spandau.berlin.de
Сайт: www.berlin.de/ba-spandau
Прийом: вівторок з 9 до 12 год та за попереднім записом.
Марцан-Геллерсдорф:
Riesaer Str. 94,
12627 м. Берлін
Електронна пошта: Sozialamt@ba-mh.berlin.de
Сайт: www.berlin.de/ba-marzahn-hellersdorf
Прийом: понеділок, вівторок, четвер з 09 до 12 год.
Штегліц-Целендорф:
Schloßstraße 37,
12163 м. Берлін,
Кабінет 101
Електронна пошта: Soz-Ukraine@ba-sz.berlin.de
Сайт: www.berlin.de/ba-steglitz-zehlendorf
Прийом: вівторок, четвер з 9 до 13 год.
Мітте:
Müllerstraße 146,
13341 м. Берлін
Сайт: www.berlin.de/ba-mitte
Прийом: понеділок, вівторок, четвер з 8:30 до 12:30 год (реєстрація до 11:30 год).
Темпельгоф-Шенеберг:
Tempelhofer Damm 165,
12099 м. Берлін
Електронна пошта: sozialwesen@ba-ts.berlin.de
Сайт: www.berlin.de/ba-tempelhof-schoeneberg
Прийом: понеділок, середа з 9 до 12 год. (останній запис о 11 год).
Нойкельн:
Donaustraße 89,
12043 м. Берлін
Електронна пошта: soziales@bezirksamt-neukoelln.de
Сайт: www.berlin.de/ba-neukoelln
Прийом: понеділок, середа з 8 до 11 год.
Трептов-Кепенік:
Hans-Schmidt-Straße 18,
12489 м. Берлін
Електронна пошта: Soz.Ukraine@ba-tk.berlin.de
Сайт: www.berlin.de/ba-treptow-koepenick
Прийом: середа з 8:30 до 12 год.
Інформація для пенсіонерів
Якщо ви вже досягли пенсійного віку згідно з німецьким законодавством, ви можете подати заяву на отримання базового забезпечення безпосередньо у соціальне відомство. Якщо ж ви непрацездатні, але ще не досягли пенсійного віку, необхідно звернутися спочатку до центру зайнятості. Там визначать, яке відомство відповідає за ваш випадок.
Право на отримання пенсії у Німеччині настає між 65 і 67 роками в залежності від року вашого народження:
Таблиця пенсійного віку:
- Народжені до 1947 року: пенсійний вік – 65 років.
- 1947 рік: 65 років і один місяць.
- 1948 рік: 65 років і два місяці.
- 1949 рік: 65 років і три місяці.
- 1950 рік: 65 років і чотири місяці.
- 1951 рік: 65 років і п’ять місяців.
- 1952 рік: 65 років і шість місяців.
- 1953 рік: 65 років і сім місяців.
- 1954 рік: 65 років і вісім місяців.
- 1955 рік: 65 років і дев’ять місяців.
- 1956 рік: 65 років і десять місяців.
- 1957 рік: 65 років і одинадцять місяців.
- 1958 рік: пенсійний вік – 66 років.
- 1959 рік: 66 років і два місяці.
- 1960 рік: 66 років і чотири місяці.
- 1961 рік: 66 років і шість місяців.
- 1962 рік: 66 років і вісім місяців.
- 1963 рік: 66 років і десять місяців.
- З 1964 року: пенсійний вік – 67 років.
Існують винятки, наприклад, для осіб з важкою інвалідністю. У разі сумнівів краще проконсультуватися у центрі зайнятості. Як правило, право на отримання пенсії в Німеччині виникає лише після досягнення пенсійного віку та за умови, що ви сплачували внески у німецький пенсійний фонд щонайменше протягом п’яти років.