Держаудит викрив схеми, через які вартість метро на Виноградар зросла у 2,3 рази

Фахівці Державної аудиторської служби України провели перевірку фінансової діяльності комунального підприємства “Київський метрополітен” і виявили численні порушення, які призвели до значного затягування будівництва Сирецько-Печерської лінії метро до житлового масиву Виноградар. Згідно з висновками аудиторів, затримка в реалізації проєкту стала наслідком недобросовісних дій підрядника — компанії “Київметробуд”, а також відсутності належного контролю з боку міської влади.
Як зазначається у звіті Держаудитслужби, у 2018-2019 роках “Київметробуд” отримав від міського бюджету авансові платежі на суму 2,59 мільярда гривень, проте не використав їх за призначенням і не виконав роботи в терміни, передбачені контрактом. Замість того, щоб продовжувати будівництво метро, частина цих коштів була розміщена на депозитах. Зокрема, у 2019 році компанія перевела 1,7 мільярда гривень на депозитні рахунки в Укргазбанку.
Також, замість фінансування будівельних робіт, бюджетні кошти протягом 2018-2019 років спрямовувалися на оплату аудиторських, юридичних та консультаційних послуг, страхування фінансових ризиків та надання безвідсоткової фінансової допомоги іншим юридичним особам. На саме ж будівництво метро виділялося мінімум коштів. Попри це, у грудні 2019 року “Київський метрополітен” додатково перерахував “Київметробуду” ще 1,41 мільярда гривень, з яких освоєно було лише 44,1 мільйона.
Через ці дії та бездіяльність підрядника, значна частина виділених коштів — близько 4 мільярдів гривень — перетворилася на прострочену заборгованість. Аудитори зазначають, що відновлення будівництва наразі обійдеться бюджету вдвічі дорожче, ніж планувалося спочатку. Згідно з перерахунком вартості робіт, за останні шість років (з 2018 по 2024 рік) кошторис проєкту зріс на 8 мільярдів гривень. Крім того, додаткові витрати на коригування проєктної документації складатимуть ще 69,4 мільйона гривень.