До 2026 року 70% школярів Харківщини переведуть на навчання у змішаному форматі або офлайн: Олег Синєгубов

Зміст
ToggleПитання освіти дітей є одним з ключових України, особливо в умовах воєнного часу. Доступність навчання, його якість, а також формат проведення уроків визначають не лише рівень знань школярів, а й соціальну стабільність у регіоні. В Україні, де війна суттєво змінила освітню систему, навчання стало справжнім викликом для мільйонів учнів та їхніх родин. Однією з найбільш постраждалих від бойових дій областей є Харківщина, де зруйновані школи, порушена інфраструктура і тривають обстріли. Втім, місцева влада активно працює над тим, щоб повернути дітей до класів. Однак виникають питання: чи можливо реалізувати цей план у регіоні, який постійно перебуває під загрозою обстрілів? Наскільки безпечно це для дітей?
Освітня ситуація в Харківській області станом на 2025 рік
За офіційними даними, на початок 2025 року в Харківській області проживає близько 100 тисяч школярів. Через постійні загрози та зруйновану інфраструктуру більшість навчальних закладів працюють у дистанційному режимі.
За словами начальника Харківської обласної військової адміністрації Олега Синєгубова, до 2026 року 70% школярів області планують перевести на змішане або офлайн-навчання. Це, зокрема, допоможе утримати жителів регіону від переїзду. Про це він заявив у програмі “Тема з Мосейчук” на сторінці Наталії Мосейчук у Youtube.
За словами Олега Синєгубова, питання освіти в Харківській області є стратегічним, адже воно безпосередньо впливає на демографічну ситуацію в регіоні.
“Найбільший виклик на Харківщині — зберегти людський капітал. Бо йде страшний відтік населення. Зараз він дещо призупинився, і люди в нас унікальні, бо вони хочуть продовжувати жити, здобувати освіту, розвивати бізнес і підприємства в Харкові, і навіть ті, хто виїхали в Київ, розглядають повернення”, — наголошує очільник ОВА.
Як вважають в обласній військовій адміністрації, повернення до змішаного чи очного формату навчання дозволить: зупинити масову еміграцію сімей, які виїжджають за кордон через неможливість якісного навчання дітей; підтримати психологічний стан школярів, надаючи їм змогу навчатися в нормальних умовах, а також відновити соціальні зв’язки між дітьми та створити сприятливі умови для їхнього розвитку. Окрім того, відновлення роботи шкіл у традиційному форматі сприятиме покращенню економічної ситуації в області, адже батьки зможуть повноцінно працювати, не витрачаючи час на допомогу дітям у дистанційному навчанні.
Крім того, чиновники вважають, що дистанційне навчання не може бути повноцінною заміною традиційного освітнього процесу. Попри всі зусилля вчителів та адаптацію програм, онлайн-освіта має свої недоліки:
1. Відсутність соціалізації. Діти втрачають можливість спілкуватися з однолітками, розвивати комунікативні навички та здобувати досвід колективної роботи.
2. Зниження якості навчання. Через нестабільний інтернет, перебої з електропостачанням та складнощі у викладанні багатьох предметів у віртуальному форматі рівень знань може знижуватися.
3. Психологічний вплив. Тривале перебування в ізоляції, відсутність звичних умов для навчання та стреси через війну негативно позначаються на емоційному стані дітей.
Саме тому Харківська ОВА планує поступово повертати учнів до очного або змішаного навчання, створюючи безпечні умови в навчальних закладах.
Як планують організовувати навчальний процес
Реалізація плану щодо переведення 70% школярів на змішане чи очне навчання залежить від низки факторів:
- Створення безпечних умов у школах. Для цього в навчальних закладах мають бути облаштовані укриття та проведені необхідні заходи безпеки.
- Будівництво нових шкіл або відновлення зруйнованих. На Харківщині велика кількість навчальних закладів знищена або серйозно пошкоджена. Їхнє відновлення потребує значних коштів і часу.
- Підтримка вчителів. Дефіцит педагогічних кадрів є ще однією проблемою, яку потрібно вирішувати.
- Гнучкість навчального процесу. Для багатьох шкіл оптимальним варіантом стане змішана форма навчання, коли частина уроків відбувається онлайн, а частина — у класах.
Державна підтримка та економічний аспект
Очільник Харківської ОВА також зазначив, що одним з важливих факторів, які допомагають утримувати населення в області, є державні програми підтримки бізнесу.
“По промисловості ми вийшли на стан 2021 року. Звісно, підприємства скоротилися, ми втратили близько 100 тисяч суб’єктів господарювання, але ті, що лишилися, наростили потужності”, — пояснює Синєгубов.
Тому відновлення освіти тісно пов’язане з економічним відродженням Харківщини. Робочі місця, стабільність у бізнесі та якісне навчання дітей — це три ключові чинники, які можуть стимулювати людей залишатися в регіоні.
Питання повернення дітей до класів є важливим, але чи не зарано говорити про офлайн-навчання в регіоні, який постійно потерпає від обстрілів? Чи зможуть батьки відпускати дітей до шкіл без страху за їхню безпеку? Відповіді на ці питання необхідно шукати вже зараз, але одне можна сказати точно — освіта на Харківщині стане однією з основних складових відновлення регіону після війни.