Коментарі юристів

Множинне громадянство в Україні: як працюватиме новий закон

Легалізація множинного громадянства в Україні стала однією з найпомітніших ініціатив парламенту останнього часу. Вперше з часів незалежності нашої держави був прийнятий та набере чинності через шість місяців Закон України «Про внесення змін до деяких законів України щодо забезпечення реалізації права на набуття та збереження громадян», який в народі називають просто – про множинне громадянство. Він спрямований на визнання фактичної ситуації, коли мільйони українців, особливо ті, що опинилися за кордоном, отримали іноземні паспорти, не втрачаючи при цьому зв’язку з Україною. Посадовці мають надію, що даний закон створить можливості для повернення великої частини з мільйонів українців, які виїхали від війни та збереже їх правовий зв’язок з рідною країною.

Юристи адвокатського об’єднання «Репешко і партнери» надали фахові коментарі щодо ключових положень цього закону. Детально розповіли, в яких випадках наявність іншого громадянства визнається законною для громадян України, хто з іноземців може претендувати на громадянство України в спрощеному порядку, які категорії осіб не мають права на множинне громадянство, а також які обставини визначаються як підстави для втрати громадянства України.

Множинне громадянство (підданство) представляє собою одночасну належність особи до громадянства (підданства) двох або більше держав. Наявність у громадянина України громадянства (підданства) іншої держави визнається у таких випадках:

1) одночасне набуття дитиною за народженням громадянства України та громадянства (підданства) іншої держави чи держав;

2) набуття дитиною, яка є громадянином України, громадянства (підданства) своїх усиновлювачів унаслідок усиновлення її іноземцями;

3) автоматичне набуття громадянином України іншого громадянства (підданства) унаслідок одруження з іноземцем;

4) автоматичне набуття громадянином України, який досяг повноліття, іншого громадянства (підданства) унаслідок застосування законодавства про громадянство іноземної держави, якщо такий громадянин України не отримав документа, що підтверджує наявність у нього громадянства (підданства) іншої держави;

5) набуття громадянства України у спрощеному порядку, передбаченому статтею 10-1 цього Закону, іноземцями, які є громадянами (підданими) держав, громадяни (піддані) яких набувають громадянство України у спрощеному порядку;

6) набуття громадянином України громадянства (підданства) держав, громадяни (піддані) яких набувають громадянство України у спрощеному порядку.

Це стосувалося саме громадян України. Тепер розглянемо те, що має відношення до іноземних громадян. Законом встановлено спрощений порядок набуття громадянства України та поновлення у громадянстві України іноземцями. Між іншим, новими змінами передбачено наступне.

Держави, громадяни (піддані) яких набувають громадянство України у спрощеному порядку, визначаються Кабінетом Міністрів України на підставі затвердженого ним порядку. Даного переліку ще не існує, але в законі зазначено, що при визначенні держав, громадяни   яких набувають громадянство України у спрощеному порядку, враховується членство держави в Європейському Союзі, застосування державою обмежувальних заходів (санкцій) у зв’язку із збройною агресією проти України (це такі країни як США, Канада й Австралія). Отже, й ті співвітчизники, які наразі отримають громадянство в зазначених країнах, не втратять українського громадянства відповідно.

Зазначимо, що не можуть мати множинне громадянство за українським законодавством особи, які перебувають у громадянстві держави, визнаної Верховною Радою України державою-агресором або державою-окупантом, або у громадянстві (підданстві) держав, громадяни (піддані) яких не можуть набути громадянство України. Разом із заявою про набуття, прийняття або поновлення у громадянстві України така особа подає зобов’язання припинити іноземне громадянство таких держав та декларацію про визнання себе громадянином України. Тобто, громадяни РФ можуть претендувати на отримання українського громадянства, але лише у випадку відмови від російського і на них не поширюється норма закону про можливість зберегти власне громадянство й отримати при цьому українське.

Для набуття громадянства України громадяни країн з відповідного переліку мають дотриматися всіх загальних умов, необхідних для набуття громадянства, включно зі складанням відповідних іспитів (без жодних відстрочок).

В спрощеному порядку можуть набувати українське громадянство наступні категорії іноземців:

1) якого визнано біженцем чи якому надано притулок в Україні;

2) який в установленому законодавством України порядку проходить військову службу за контрактом у Збройних Силах України, Державній спеціальній службі транспорту, Національній гвардії України, у тому числі якого нагороджено державною нагородою України, або є одним із подружжя такої особи, або є дитиною такої особи, або дитиною одного із подружжя, або одним із батьків подружжя;

3) який в установленому законодавством України порядку проходив військову службу за контрактом у Збройних Силах України, Державній спеціальній службі транспорту або Національній гвардії України, контракт якого припинено (розірвано), та якого звільнено з військової служби з певних підстав зазначених в законі, у тому числі якого нагороджено державною нагородою України, або є одним із подружжя такої особи, або є дитиною такої особи, або дитиною одного із подружжя, або одним із батьків подружжя;

ПОДИВІТЬСЯ ЩЕ:  Афідевіт як інструмент підтвердження фактів: коли він потрібен і як його правильно оформити

4) який отримав посвідку на тимчасове проживання на підставі частини двадцятої або двадцять четвертої статті 4 Закону України «Про правовий статус іноземців та осіб без громадянства» або є одним із подружжя такої особи, або є дитиною такої особи, або дитиною одного із подружжя, або одним із батьків подружжя;

5) який має визначні заслуги перед Україною або прийняття якого до громадянства України становить державний інтерес для України, або є одним із подружжя такої особи, або дитиною такої особи, або дитиною одного із подружжя такої особи;

6) який є громадянином держави, визнаної Верховною Радою України державою-агресором або державою-окупантом, та зазнав у країні своєї громадянської належності переслідувань з політичних мотивів, що підтверджується документом, передбаченим цим Законом, або є одним із подружжя такої особи, або дитиною такої особи, або дитиною одного із подружжя такої особи;

7) який є другим із подружжя особи, яка в установленому законодавством України порядку проходила військову службу за контрактом у Збройних Силах України, Державній спеціальній службі транспорту або Національній гвардії України та загинула при виконанні службових обов’язків, або є дитиною такої особи, або дитиною одного із подружжя такої особи, або одним із батьків подружжя;

8) який є другим з подружжя громадянина України, який в установленому законодавством України порядку проходить військову службу у Збройних Силах України, інших утворених відповідно до законів України військових формуваннях, та державних органах,  або є дитиною одного із подружжя, або одним із батьків подружжя;

При цьому особи, які мають визначні заслуги перед Україною або прийняття яких до громадянства України становить державний інтерес для України, – іноземці та особи без громадянства, діяльність яких в економічній, гуманітарній сферах, зокрема у сферах освіти, науки, культури, мистецтва, спорту, соціальній сфері та/або у сфері охорони здоров’я, державного управління, у сферах національної безпеки і оборони, боротьби зі злочинністю, захисту конституційних прав і свобод людини і громадянина, зміцнення міжнародного авторитету України, благодійництва та інших важливих сферах суспільного життя України, є підставою для підготовки центральними органами виконавчої влади у відповідній сфері подання на ім’я Президента України, що прийняття до громадянства України таких осіб становить державний інтерес для України або такі особи мають визначні заслуги перед Україною.

Варто наголосити, що під переслідуванням особи з політичних мотивів  мається на увазі – порушення стосовно особи, кримінальної справи (відкриття кримінального провадження), незаконне затримання, незаконний арешт, незаконне тримання або іншим чином незаконне позбавлення особистої свободи правоохоронними та/або судовими органами держави, визнаної Верховною Радою України державою-агресором, державою-окупантом, вчинені з порушенням фундаментальних гарантій, встановлених Конвенцією про захист прав людини і основоположних свобод та протоколами до неї, у зв’язку із здійсненням такою особою діяльності, спрямованої на вираження поглядів, цінностей, позицій щодо відстоювання державного суверенітету України, її незалежності, територіальної цілісності і недоторканності, демократичного конституційного ладу та інших національних інтересів України.

Важливо знати, що до громадянства України не може бути прийнята особа:

1) яка засуджена в Україні за вчинення тяжкого або особливо тяжкого злочину (до погашення або зняття судимості) з урахуванням рівня загрози для національної безпеки держави;

2) яка вчинила на території іншої держави діяння, що визнане Кримінальним кодексом України тяжким або особливо тяжким злочином;

3) яка своїми протиправними діями створює/створювала загрозу національній безпеці України в розумінні Закону України «Про національну безпеку України».

Крім того, закон передбачає й випадок, коли особисто подати документи в державні органи своєї країни про відмову від російського чи іншого громадянства може бути нереально, а тому закон дозволяє замість довідки про це подати декларацію про відмову від іншого громадянства і заяву про визнання себе лише громадянином України. Декларація про відмову від іноземного громадянства та визнання себе лише громадянином України – документ, що засвідчує відмову іноземця від громадянства (підданства) іншої держави або громадянств (підданств) інших держав, що подається іноземцем:

  • якого визнано біженцем чи якому надано притулок в Україні;
  • який в установленому законодавством України порядку проходить військову службу за контрактом у Збройних Силах України, Державній спеціальній службі транспорту, Національній гвардії України, у тому числі якого нагороджено державною нагородою України, або є одним із подружжя такої особи, або є дитиною такої особи, або дитиною одного із подружжя, або одним із батьків подружжя;
  • який в установленому законодавством України порядку проходив військову службу за контрактом у Збройних Силах України, та в інших відповідних формуваннях, у тому числі якого нагороджено державною нагородою України, або є одним із подружжя такої особи, або є дитиною такої особи, або дитиною одного із подружжя, або одним із батьків подружжя;
  • який отримав посвідку на тимчасове проживання на підставі ч. 20 або ч.24 статті 4 Закону України «Про правовий статус іноземців та осіб без громадянства», або є одним із подружжя такої особи, або є дитиною такої особи, або дитиною одного із подружжя, або одним із батьків подружжя;
  • який має визначні заслуги перед Україною або прийняття якого до громадянства України становить державний інтерес для України, або є одним із подружжя такої особи, або дитиною такої особи, або дитиною одного із подружжя такої особи;
  • який є громадянином держави, визнаної Верховною Радою України державою-агресором або державою-окупантом, та зазнав у країні своєї громадянської належності переслідувань, що підтверджується документом, передбаченим цим Законом, або є одним із подружжя такої особи, або є дитиною такої особи, або дитиною одного із подружжя такої особи;
  • який узяв зобов’язання припинити іноземне громадянство і в якого існують незалежні від нього причини неотримання документа про припинення іноземного громадянства (підданства) або іноземних громадянств (підданств) або є дитиною такої особи;
  • який є громадянином держави, законодавство якої передбачає автоматичне припинення особою громадянства (підданства) цієї держави одночасно з набуттям громадянства іншої держави, або є дитиною такої особи;
  • який є другим із подружжя або одним із батьків подружжя, дитиною особи або дитиною одного із подружжя особи, яка в установленому законодавством України порядку проходила військову службу за контрактом у Збройних Силах України, Державній спеціальній службі транспорту або Національній гвардії України та загинула при виконанні службових обов’язків,
  • який є другим з подружжя громадянина України, який в установленому законодавством України порядку проходить військову службу у Збройних Силах України, інших утворених відповідно до законів України військових формуваннях, або є дитиною одного із подружжя, або одним із батьків подружжя;
ПОДИВІТЬСЯ ЩЕ:  "Армія відновлення": що слід знати про суспільно-корисні роботи під час воєнного стану

Зазначимо, що підставами для втрати громадянства України, між іншим є:

  1. Добровільне набуття громадянином України громадянства держави, визнаної Верховною Радою України державою-агресором або державою-окупантом, або громадянства (підданства) держави, громадяни (піддані) якої не можуть набути громадянство України у спрощеному порядку, якщо на момент такого набуття він досяг повноліття.
  2. Встановлення факту участі у збройній агресії проти України з боку держави, визнаної Верховною Радою України державою-агресором або державою-окупантом, або яка перебуває у збройному конфлікті з Україною чи сприяла (сприяє) вчиненню збройної агресії проти України та/або участі в окупаційній адміністрації Російської Федерації на тимчасово окупованій території України.

Водночас не вважається добровільно набутим на тимчасово окупованій території України громадянство держави, визнаної Верховною Радою України державою-агресором або державою-окупантом, у тому числі якщо набуття такого громадянства вимагало звернення із заявою чи клопотанням про його набуття відповідно до порядку, встановленого такою державою, а також у разі набуття громадянином України, якого незаконно депортовано з тимчасово окупованої території України, громадянства держави, визнаної Верховною Радою України державою-агресором або державою-окупантом, крім випадків, коли дії такої особи спрямовані на пропаганду війни, публічної підтримки збройної агресії проти України або створюють загрози національній безпеці та/або національним інтересам України в розумінні Закону України «Про національну безпеку України».

Як бачимо, прийняті зміни направлені не тільки на збереження громадянства українцями, але й всіляко заохочують іноземців до українського громадянства, надаючи різноманітні пільги та заохочення одночасно намагаючись спростити процедуру для деяких категорій.

Залишити відповідь

Ваша e-mail адреса не оприлюднюватиметься. Обов’язкові поля позначені *

Схожі статті

Кнопка "Повернутися до початку