Новий тренд “ухилянтів” від військової служби набирає все більшої популярності в Україні
Останнім часом у соціальних мережах, таких як: TikTok, Instagram та інших занадто популярними стають “цікаві” відео, зняті молодими чоловіками, які втікають від призову до військової служби в Збройних Силах України. Більшість авторів таких відео – громадяни, які втекли з території України нелегально, хоча деякі з таких авторів досі залишаються в країні.
Молодь показує своє повсякденне життя через веселі відео під “пісеньку ухилянта”, демонструючи морські краєвиди, обіди в ресторанах та прогулянки закордоном. Доволі часто такі матеріали наповнені сарказмом, несумісними жартами та приниженням як і військової справи, так і цілісної воєнної ситуації в Україні. Це створює доволі сильний контраст з життям українців, а особливо тих, хто наразі несе військову службу на передовій. Вже є певні заяви від ГУР щодо такого тренду, де було вказано, що за цією хвилею публікацій може стояти РФ, вказуючи на можливу підтримку інформаційно-психологічної війни.
Що саме підтверджує цей тренд і чому він набирає таку популярність? ІА “ФАКТ” провело дослідження і з’ясувало.
“Проснувся-ухильнувся”: що зараз в тренді серед молоді та чому.
На платформах соціальних мереж вже з’явилося безліч відео на цю тему – під енергійну музику молоді люди демонструють своє комфортне і насичене “ухилянта”. Хтось хизується розкішним життям з обідами в заморських ресторанах і подорожами на дорогих автомобілях, ділиться яскравими пейзажами й містами, де вони зараз перебувають. Інші намірено показують саркастичні сумніви та нерозуміння: обирати між подвійним чізбургером чи подвійним громадянством. А хтось навіть прогулюється українськими вулицями, підписуючи свої записи словами: “Будь-яка погода гарна, коли ти ухилянт”.
Більше того, маркетологи, які завжди чуттєвіше за інших до сучасних тенденцій, вже змогли “вловити” цей тренд: на просторі інтернет-магазинів зараз можна замовити спеціальну атрибутику, як футболки і світшоти, кепки, картини, подарункові набори та інші речі з гаслом “пан ухилянт”. (Це підтверджує пошук товарів в Google)
Ще один цікавий момент — поява подібного контенту від дівчат. Жінки в Україні завжди були однією з ключових рушійних сил усіх суспільно-політичних процесів країни, але наразі доволі багато українок, які знімають своїх хлопців і хваляться тим, що вони ухилянти, показово граючи за сценарієм таких персонажів.
Активна та патріотична частина суспільства (це однозначна більшість) сильно обурена подібними трендами та поведінкою серед молоді. Пасивна (і набагато менша) частина громадян ставиться до такого з гумором. Ми, як аналітики, бачимо в цьому явищі зростаючий антагонізм між “військовою патріотичною Україною” і “звичайною мирною Україною”, яка намагається існувати, ніби нічого зовсім не відбувається. Про що саме таке протистояння свідчить і до чого може призвести, будемо надалі з’ясовувати та поясняти.
Наразі наш однозначний висновок: такий тренд, породжений великою соціальною напруженістю і незадоволенням суспільства, несе багато підтекстів і викликає різноманітні реакції громадян.
Як сталося, що українці не бажають служити в армії?
Через гумористичні та сатиричні відео виявляється загальна системна проблема: більшість українців не бажають брати участь у бойових діях.
На це свідчать численні факти: “вулична мобілізація” з боку ТікТоку, дані Держприкордонслужби про кількість спроб незаконного перетину кордону, результати соціологічних опитувань і аналіз великої кількості відкритих інформаційних джерел.
Згідно з опитуванням компанії Info Sapiens, 63% українців призовного віку не бажають потрапити під мобілізацію, серед яких 50% вказує, що призов проходить незаконно та негуманно. Однак інші 25% вважають, що все йде так, як передбачає воєнний стан в Україні, а ще 20% – не проти служби в ЗСУ.
Такі результати можна пояснити соціальною психологією: будь-яке суспільство, особливо з такою сильною патріотичною енергією, як українське, може максимально мобілізуватися в критичний момент. Так і сталося у 2022 році, коли розпочалася повномасштабна війна, проте ця «психологічна пружина» не може стискатися вічно та стан будь-якої людини під час військових дій не може залишатися стабільним. Можна згуртуватися та активізуватися в таких екстрених умовах лише на певний час для того, щоб пережити такі події, але постійно жити в умовах стресу, тривоги й невизначеності постійно не здатен далеко не кожний. Суспільство має свої певні межі перебування у стані максимальної напруженості, та на теперішній день ця межа набагато нижча, ніж була раніше. При цьому багато певна частка українців представляє собою дуже індивідуалістичне суспільство споживачів, які, в основному, ставлять своє особисте «Я» та власні бажання куди більш пріоритетним за державні. Вони забувають про те, що війна триває вже третій рік, і кінця їй, на жаль, поки нікому не видно та не зрозуміло.
В цих умовах у “групі ризику” (юнаків і чоловіків призовного віку) поширюється незадоволення і апатія, що виражається в “піснях ухилянтів” і прагненні жити, наче нічого не відбувається. Таких людей в якомусь ступені можна виправдати – вони хочуть нормального звичайного життя, проте саме сарказми, жарти та іронії у таких важливих та актуальних питаннях – неприпустимі. Більшості населення набагато легше прийняти і зрозуміти тих, кого подібне ставлення і відео «ухилянтів» обурює, бо вони (чи їх близькі) проливають кров, поки хтось “ухиляється” і робить з цього приводу тренд.
У ГУР заявляють, що “тренд ухилянтів” — це ІПСО ворога, і що у будь-якому випадку, для РФ – це подарунок, і вона обов’язково спробує цим максимально скористатися. На наш погляд, коріння такої проблеми лежить все ж таки набагато глибше: цей тренд не тільки відображає загальний стан думок серед молоді, але й підсилює антагонізм у суспільстві. З одного боку, багато хто сприймає його з гумором, розуміючи, що молодь висловлює своє незадоволення ситуацією. З іншого – цей тренд може провокувати глибокі соціальні роздуми і критику щодо військових зобов’язань і політики держави.
Отже, особливої загрози для влади та держави подібні відео не несуть і в багатьох випадках це все ж таки залишається недоречним гумором, а не політичними висловлюваннями. Однак такі саркастичні ролики, особливо на тлі прийнятого парламентом законом про мобілізацію, демонструють більш глибоку проблему: небажання значної частини суспільства жити й помирати в нескінченній війні. Зрозуміти таких людей можна: кожен хоче мати вибір і жити в мирі та спокої. Проте в іншої, войовничої частини нашого суспільства це викликає обурення, що, безперечно, не сприятиме зміцненню єдності українців в умовах війни. Звернення уваги на такі явища вкрай важливе для загального розуміння глибоких соціальних, політичних і психологічних проблем, з якими стикається українське суспільство.
Теодор Рузвельт считал :”Важно, чтобы ты был готов умереть за свою страну; но еще важнее, чтобы ты был готов прожить жизнь ради нее.”
Однозначно кращим є другий варіант.
Приятно читать такую статью ,очень развернуто и проникает до души,автор поста молодец !
Широ дякую за високу оцінку!
Щиро дякую за високу оцінку!