ПсихологіяСоціальна

Новий тренд “ухилянтів” від військової служби набирає все більшої популярності в Україні

Останнім часом у соціальних мережах, таких як: TikTok, Instagram та інших занадто популярними стають “цікаві” відео, зняті молодими чоловіками, які втікають від призову до військової служби в Збройних Силах України. Більшість авторів таких відео – громадяни, які втекли з території України нелегально, хоча деякі з таких авторів досі залишаються в країні.

Молодь показує своє повсякденне життя через веселі відео під “пісеньку ухилянта”, демонструючи морські краєвиди, обіди в ресторанах та прогулянки закордоном. Доволі часто такі матеріали наповнені сарказмом, несумісними жартами та приниженням як і військової справи, так і цілісної воєнної ситуації в Україні. Це створює доволі сильний контраст з життям українців, а особливо тих, хто наразі несе військову службу на передовій. Вже є певні заяви від ГУР щодо такого тренду, де було вказано, що за цією хвилею публікацій може стояти РФ, вказуючи на можливу підтримку інформаційно-психологічної війни.

Що саме підтверджує цей тренд і чому він набирає таку популярність? ІА “ФАКТ” провело дослідження і з’ясувало.

“Проснувся-ухильнувся”: що зараз в тренді серед молоді та чому.

На платформах соціальних мереж вже з’явилося безліч відео на цю тему – під енергійну музику молоді люди демонструють своє комфортне і насичене “ухилянта”. Хтось хизується розкішним життям з обідами в заморських ресторанах і подорожами на дорогих автомобілях, ділиться яскравими пейзажами й містами, де вони зараз перебувають. Інші намірено показують саркастичні сумніви та нерозуміння: обирати між подвійним чізбургером чи подвійним громадянством. А хтось навіть прогулюється українськими вулицями, підписуючи свої записи словами: “Будь-яка погода гарна, коли ти ухилянт”.

Новий тренд “ухилянтів” від військової служби набирає все більшої популярності в Україні

Новий тренд “ухилянтів” від військової служби набирає все більшої популярності в Україні

Більше того, маркетологи, які завжди чуттєвіше за інших до сучасних тенденцій, вже змогли “вловити” цей тренд: на просторі інтернет-магазинів зараз можна замовити спеціальну атрибутику, як футболки і світшоти, кепки, картини, подарункові набори та інші речі з гаслом “пан ухилянт”. (Це підтверджує пошук товарів в Google)

Новий тренд “ухилянтів” від військової служби набирає все більшої популярності в Україні

Ще один цікавий момент — поява подібного контенту від дівчат. Жінки в Україні завжди були однією з ключових рушійних сил усіх суспільно-політичних процесів країни, але наразі доволі багато українок, які знімають своїх хлопців і хваляться тим, що вони ухилянти, показово граючи за сценарієм таких персонажів.

ПОДИВІТЬСЯ ЩЕ:  Роль психології у формуванні ефективних міжособистісних відносин

Активна та патріотична частина суспільства (це однозначна більшість) сильно обурена подібними трендами та поведінкою серед молоді. Пасивна (і набагато менша) частина громадян ставиться до такого з гумором. Ми, як аналітики, бачимо в цьому явищі зростаючий антагонізм між “військовою патріотичною Україною” і “звичайною мирною Україною”, яка намагається існувати, ніби нічого зовсім не відбувається. Про що саме таке протистояння свідчить і до чого може призвести, будемо надалі з’ясовувати та поясняти.

Наразі наш однозначний висновок: такий тренд, породжений великою соціальною напруженістю і незадоволенням суспільства, несе багато підтекстів і викликає різноманітні реакції громадян.

Як сталося, що українці не бажають служити в армії?

Через гумористичні та сатиричні відео виявляється загальна системна проблема: більшість українців не бажають брати участь у бойових діях.

Новий тренд “ухилянтів” від військової служби набирає все більшої популярності в Україні

На це свідчать численні факти: “вулична мобілізація” з боку ТікТоку, дані Держприкордонслужби про кількість спроб незаконного перетину кордону, результати соціологічних опитувань і аналіз великої кількості відкритих інформаційних джерел.

Згідно з опитуванням компанії Info Sapiens, 63% українців призовного віку не бажають потрапити під мобілізацію, серед яких 50% вказує, що призов проходить незаконно та негуманно. Однак інші 25% вважають, що все йде так, як передбачає воєнний стан в Україні, а ще 20% – не проти служби в ЗСУ.

Такі результати можна пояснити соціальною психологією: будь-яке суспільство, особливо з такою сильною патріотичною енергією, як українське, може максимально мобілізуватися в критичний момент. Так і сталося у 2022 році, коли розпочалася повномасштабна війна, проте ця «психологічна пружина» не може стискатися вічно та стан будь-якої людини під час військових дій не може залишатися стабільним. Можна згуртуватися та активізуватися в таких екстрених умовах лише на певний час для того, щоб пережити такі події, але постійно жити в умовах стресу, тривоги й невизначеності постійно не здатен далеко не кожний. Суспільство має свої певні межі перебування у стані максимальної напруженості, та на теперішній день ця межа набагато нижча, ніж була раніше. При цьому багато певна частка українців представляє собою дуже індивідуалістичне суспільство споживачів, які, в основному, ставлять своє особисте «Я» та власні бажання куди більш пріоритетним за державні. Вони забувають про те, що війна триває вже третій рік, і кінця їй, на жаль, поки нікому не видно та не зрозуміло.

ПОДИВІТЬСЯ ЩЕ:  Психологія сили волі - розвиток внутрішньої дисципліни

В цих умовах у “групі ризику” (юнаків і чоловіків призовного віку) поширюється незадоволення і апатія, що виражається в “піснях ухилянтів” і прагненні жити, наче нічого не відбувається. Таких людей в якомусь ступені можна виправдати – вони хочуть нормального звичайного життя, проте саме сарказми, жарти та іронії у таких важливих та актуальних питаннях – неприпустимі. Більшості населення набагато легше прийняти і зрозуміти тих, кого подібне ставлення і відео «ухилянтів» обурює, бо вони (чи їх близькі) проливають кров, поки хтось “ухиляється” і робить з цього приводу тренд.

У ГУР заявляють, що “тренд ухилянтів” — це ІПСО ворога, і що у будь-якому випадку, для РФ – це подарунок, і вона обов’язково спробує цим максимально скористатися. На наш погляд, коріння такої проблеми лежить все ж таки набагато глибше: цей тренд не тільки відображає загальний стан думок серед молоді, але й підсилює антагонізм у суспільстві. З одного боку, багато хто сприймає його з гумором, розуміючи, що молодь висловлює своє незадоволення ситуацією. З іншого – цей тренд може провокувати глибокі соціальні роздуми і критику щодо військових зобов’язань і політики держави.

Отже, особливої загрози для влади та держави подібні відео не несуть і в багатьох випадках це все ж таки залишається недоречним гумором, а не політичними висловлюваннями. Однак такі саркастичні ролики, особливо на тлі прийнятого парламентом законом про мобілізацію, демонструють більш глибоку проблему: небажання значної частини суспільства жити й помирати в нескінченній війні. Зрозуміти таких людей можна: кожен хоче мати вибір і жити в мирі та спокої. Проте в іншої, войовничої частини нашого суспільства це викликає обурення, що, безперечно, не сприятиме зміцненню єдності українців в умовах війни. Звернення уваги на такі явища вкрай важливе для загального розуміння глибоких соціальних, політичних і психологічних проблем, з якими стикається українське суспільство.

5 Коментарі

  1. Теодор Рузвельт считал :”Важно, чтобы ты был готов умереть за свою страну; но еще важнее, чтобы ты был готов прожить жизнь ради нее.”

  2. Приятно читать такую статью ,очень развернуто и проникает до души,автор поста молодец !

Залишити коментар

Ваша e-mail адреса не оприлюднюватиметься. Обов’язкові поля позначені *

Схожі статті

Кнопка "Повернутися до початку