Освіта під час війни: як запуск платформи “Мрія” може змінити шкільне навчання для українських дітей

Коли наша країна перебуває в стані затяжної війни, діти втрачають не лише безпеку й стабільність, а й одне з найважливіших прав — право на повноцінну освіту. Школи закриваються через обстріли, частина учнів мігрує до інших регіонів або країн, інші навчаються в укриттях або в умовах тривалих відключень світла. В таких реаліях звичні моделі шкільної освіти втрачають ефективність, а вчителі та учні опиняються в ситуації, коли ресурси, технології та мотивація розбалансовані. Саме в цей момент постає питання: якою може бути освіта в умовах війни і що здатне підтримати українських школярів незалежно від того, де вони знаходяться — у прифронтовому містечку, в евакуації чи за кордоном. Цього тижня в Україні стартує запуск освітньої цифрової платформи «Мрія» для всіх шкіл.
Що таке «Мрія» і як вона працює
Ініціатива «Мрія», розроблена Міністерством цифрової трансформації у співпраці з МОН, має на меті трансформувати доступ до освіти, зробивши її гнучкою, адаптивною, сучасною та рівнодоступною. йдеться в повідомленні Міністерства освіти і науки.
Про це повідомив віцепрем’єр-міністр з інновацій, розвитку освіти, науки і технологій Михайло Федоров. За його словами, повноцінний запуск системи у кожній українській школі розпочинається вже цього тижня. Основна мета — зробити так, щоб дитина могла вчитися не «як-небудь», а цікаво, безперервно, з урахуванням технологічних і психологічних змін.
«Мрія» — це нова державна освітня платформа, яка об’єднує ШІ-інструменти, елементи гейміфікації, дашборди результатів і цифрові журнали в одному рішенні. Вона покликана не лише підтримати навчальний процес у школах, а й оновити підхід до самого розуміння освіти в післявоєнному світі.
У межах платформи передбачено:
– інструменти на базі штучного інтелекту для вчителів (підготовка завдань, оцінювання, індивідуальні рекомендації);
– гейміфіковані модулі, які перетворюють навчання на гру та допомагають втримати інтерес дитини;
– інтерактивні дашборди для батьків, які бачать прогрес і труднощі учня у зручній формі;
– можливість навчання з будь-якої точки, де є зв’язок, — у школі, вдома, в укритті або навіть в іншій країні.
Значення для дітей війни
Для дітей, які втратили доступ до звичного освітнього середовища — чи то через окупацію, евакуацію, переїзди, чи через руйнування шкіл — платформа може стати точкою опори. Вона дозволяє зберегти послідовність навчання, уникати втрат у знаннях і знову включатися в процес, навіть після тривалих перерв.
Діти, які живуть у тимчасово окупованих районах або повернулися з-за кордону, отримують можливість наздоганяти програму в зручному форматі, а вчителі — налаштовувати індивідуальні траєкторії без зайвого навантаження.
Для батьків «Мрія» дає прозорий інструмент розуміння того, чим живе дитина в школі. Дашборди з оцінками, короткими характеристиками успішності, рекомендаціями від системи — все це дозволяє оперативно реагувати на труднощі й підтримувати дитину.
Водночас вчителі отримують не тільки доступ до готових цифрових ресурсів, а й можливість економити час на рутині. Оцінювання, планування, аналітика — усе вбудоване в платформу.
Національна презентація платформи відбудеться 8 квітня на події «Мрія Постосвіта» — її організовують МОН і Мінцифра. Подію відкрито для всіх охочих: вчителів, дітей, батьків, представників EdTech-компаній і бізнесу.
У межах заходу мають презентувати:
– перелік шкіл, що першими отримають доступ до «Мрії»;
– технічні можливості підключення;
– план навчання для вчителів;
– інтеграцію з електронними щоденниками й іншими системами.
Також очікується участь провідних спікерів — представників держави, ІТ-сектору, освіти.
Ініціатива «Мрія» є не лише спробою технологічного оновлення шкільного навчання, але й відповіддю на ситуацію, в якій мільйони українських дітей опинилися в умовах невизначеності. Вона не замінює безпеку, соціалізацію, контакт з вчителем, але створює інструмент, який дозволяє не зупинятися в навчанні й формувати освітнє майбутнє — навіть у найскладніших обставинах.