Покоління Z: як молодь змінює ринок праці
Кожне покоління має свої унікальні особливості, які формуються під впливом історичних подій, а також соціальних та технологічних змін. Останніми роками дослідники ринку та культури активно вивчали покоління міленіалів, намагаючись зрозуміти їхні цінності, поведінку та очікування. Проте, не встигли ми досконало вивчити міленіалів, як з’явилося нове покоління – Z, яке вже почало знайомитися з дорослим життям та ринком праці.
Чим покоління Z відрізняються від своїх попередників?
Як пояснює дослідницький центр Pew Research Centre, чітко розмежувати покоління за роками народження неможливо. Наприклад, до “Втраченого покоління” (Lost Generation) прийнято відносити людей, народжених ще перед Першою світовою війною. “Найвеличнішим поколінням” вважаються ті, хто народився після 1900 року і стали свідками Другої світової. Із 1928-го до 1945-го народилося “Тихе покоління”, також відоме як традиціоналісти. З кінця 1940-х до 1964 року з’явилося покоління “Бебі-бумерів”, а на зміну ним прийшли представники покоління X, народжені між 1965 та 1980 роками. Далі йдуть міленіали (покоління Y), які народилися між 1981 та 1994-2000 роками. І, нарешті, наймолодше покоління – Z, народжене між 1995 та 2000 роками.
На відміну від міленіалів, покоління Z народилося у часи, коли доступ до сучасних цифрових технологій вже став нормою, тобто вони виросли в епоху смартфонів, і багато з них не уявляють собі життя без соціальних мереж та вільного доступу до інформації. Це покоління “народжене зі смартфоном у руках”. Їхнє життя тісно пов’язане з інтернетом, що формує в них унікальні звички та світогляд. Ця молодь майже не читає книг, друковані медіа або журнали, натомість вони обирають онлайн-контент — стріми, короткі відео в TikTok та інші онлайн-формати. Однак через відсутність досвіду із традиційним споживанням новин, вони можуть бути більш уразливими до фейкових новин.
Покоління Z на ринку праці
Війна в Україні спричинила значну міграцію молоді, включно з представниками покоління Z, що призводить до дефіциту кадрів у певних секторах внутрішнього ринку. При цьому покоління Z є більш вимогливим до умов роботи – окрім матеріальної складової, не менш важливими для них є склад колективу, цінності компанії, загальна атмосфера в на роботі. Такі люди більш схильні міняти її, якщо їм щось не подобається.
Враховуючи соціально орієнтовані настрої покоління Z в Україні, роботодавцям слід приділяти більше уваги до корпоративної етики та соціальної відповідальності, як ключових факторів для їхньої лояльності та залучення. Загалом представники цього покоління швидко вчаться, адаптуються, активно генерують ідеї, що дозволяє роботодавцям отримувати якісних фахівців, попри їх молодий вік. Головне – знайти правильний підхід.
З роками частка покоління Z у загальній чисельності населення буде зменшуватися, але вони все одно залишатимуться значною силою протягом наступних десятиліть. Очікується, що ця молодь буде більш освіченим, ніж попередні покоління, з більшою кількістю людей, які здобувають вищу освіту та магістерські ступені. Їхні доходи, ймовірно, зростатимуть швидше, ніж у старших поколінь, що може призвести до більш високого рівня життя.
Окрім того, представники покоління Z часто прагнуть до підприємництва та створення власного бізнесу, багато з них прагнуть до фінансової незалежності та бажають бути своїми own босами. Завдяки доступності онлайн-платформ та інструментів, розпочати власну справу стало для них простіше, ніж будь-коли. Головною перевагою покоління Z перед іншими є можливість без проблем працювати віддалено та вміння ефективно розпоряджатися своїм часом. Для них важливо, щоб роботодавець був етичним та відповідальним перед суспільством.
До характерних рис нового покоління також належать креативність та творчість – вони легко генерують нові ідеї та проєкти, засвоюють нову інформацію та швидко адаптуються до змін. Однак головною перевагою нового покоління можна вважати їхню вроджену цифрову грамотність та легкість у спілкуванні з будь-якими гаджетами. Як зазначає професорка психології Джин Твенге у своїй книзі, представники покоління Z також відрізняються тим, як проводять свій час, ставляться до релігії, сексуальності й політики. Вони відкидають усталені соціальні норми, прагнуть до різноманітності у житті та кар’єрі. Більше, ніж попередні покоління, Z цінують безпеку, зосереджені на терпимості та прагнуть до подолання соціальної нерівності. Джин Твенге також додає, що Z дорослішають повільніше, ніж попередні покоління: вісімнадцятирічні часто виглядають і поводяться як п’ятнадцятирічні.
На відміну від своїх попередників, покоління Z не прагне до “стабільної” роботи на одному місці все життя. Вони не бояться ризикувати, готові пробувати нове та виходити за рамки, що може призвести до інноваційних рішень, а також вміють співпрацювати в командах та ділитися своїми ідеями з іншими, що може призвести до ще більш креативних результатів.
Звичайно, не всі ідеї цього покоління будуть успішними. Але їхня здатність мислити нестандартно та генерувати нові ідеї робить їх цінними активами для будь-якої компанії. Так, згідно з дослідженням Deloitte, 74% представників покоління Z віддають перевагу віддаленій роботі за комп’ютером. Це пов’язано з тим, що вони звикли до цифрових технологій та цінують свій час. Роботодавці, які хочуть залучити та утримати талантів з покоління Z, вимушені йти назустріч цим очікуванням, пропонуючи гнучкий графік та можливість віддаленої роботи.
“Покоління Z цінує гнучкість та можливість балансувати роботу та особисте життя. Це означає, що роботодавцям доведеться переглянути свої підходи до організації робочого часу та запропонувати більше можливостей для віддаленої роботи.” – Катерина Петренко, HR-директор компанії X.
Заробітна плата представників покоління Z зростає значно швидше, ніж у працівників старшого віку. Це явище спостерігається у багатьох цивільних країнах світу, де рівень безробіття серед молоді зараз найнижчий за останні десятиліття. Наприклад, у США середня зарплата зумерів після оподаткування значно вища, ніж у мілленіалів чи представників покоління X того ж віку. Цікаво, що зумери не лише більше заробляють, але й вміють краще заощаджувати.
Отже, підприємствам і компаніям потрібно навчитися використовувати потенціал цього покоління для найму та утримання талановитої групи молодих професіоналів.