Коментарі юристів

Благодійна допомога і податки: як законодавство реагує на реалії воєнного часу

З початком повномасштабної війни в Україні відбувся безпрецедентний за масштабом сплеск благодійної активності. Упродовж короткого часу виникли й почали діяти сотні нових фондів, волонтерських ініціатив, громадських об’єднань, релігійних організацій, а також приватних осіб, які надають допомогу військовим і цивільному населенню. Паралельно суттєво зросла кількість людей, які змушені були звертатися по допомогу — насамперед тим, хто залишився без житла, засобів до існування або виїхав із зони бойових дій. Податкове законодавство України, сформоване в інші умови, не було адаптоване до такої ситуації. У практиці почали виникати запитання, на які не було однозначних відповідей.

Юристи адвокатського об’єднання «Репешко і партнери», які спеціалізуються на податковому праві, прокоментували, в яких випадках благодійна допомога може бути об’єктом оподаткування та що потрібно знати як отримувачу, так і надавачу допомоги.

Оподаткування благодійної допомоги є складною сферою, в якій важливо враховувати кілька факторів одночасно: хто отримує допомогу, в якій формі вона надається (цільова, нецільова, багатоцільова), а також кому саме і в якому розмірі виплачуються кошти. Через це виникає чимало запитань, особливо в умовах воєнного стану, коли тисячі українців потребують підтримки. Щоб навести лад у цих питаннях і стимулювати доброчинність, Верховна Рада України 25 лютого 2025 року ухвалила Закон «Про внесення змін до Податкового кодексу України щодо стимулювання благодійництва у період воєнного стану». Він набрав чинності 16 березня і встановив чіткі правила: кому дозволено отримувати благодійні виплати без податкового навантаження, в яких обсягах, і за яких обставин.

Перш за все, закон не є універсальним для будь-якої допомоги будь-кому. Податкове звільнення поширюється лише на окремі категорії громадян і лише в межах визначених ситуацій. Це означає, що не кожен переказ на картку є «благодійною допомогою», яка звільняється від оподаткування. І головне — не кожен, хто отримав гроші з поміткою «на лікування» чи «на підтримку», автоматично захищений від податкової відповідальності. Щоб допомога вважалася звільненою від оподаткування, вона повинна бути надана саме в межах норм, визначених законом. І тут важливо розуміти, кому саме і за яких обставин така допомога дозволена без оподаткування.

Перша й найбільша категорія — це учасники бойових дій і силовики, які безпосередньо брали участь у бойових діях або забезпеченні оборони держави. Звільнення від оподаткування поширюється як на самих військовослужбовців і співробітників силових структур, так і на членів їхніх родин — за умови, що основна особа отримала поранення, контузію, травму, загинула або померла внаслідок участі в бойових діях.

Ідеться про: учасників  бойових дій, військовослужбовців (резервістів, військовозобов’язаних) та працівників ЗСУ, НГУ, СБУ, Служби зовнішньої розвідки України, Державної прикордонної служби України, осіб рядового, начальницького складу, військовослужбовців, працівників МВС України, поліцейських та працівників Національної поліції України, які беруть (брали) безпосередню участь в антитерористичній операції, забезпеченні її проведення, перебуваючи безпосередньо в районах антитерористичної  операції  або на користь членів сімей таких учасників бойових дій, які під час участі в антитерористичній операції, участі в забезпеченні її проведення, у здійсненні заходів із забезпечення національної безпеки і оборони, відсічі і стримування збройної агресії Російської Федерації у Донецькій та Луганській областях, перебуваючи безпосередньо в районах та у період здійснення зазначених заходів, зазнали поранення, контузії чи іншого ушкодження здоров’я, загинули, померли внаслідок поранення, контузії чи каліцтва, отриманих під час участі в антитерористичній операції, забезпеченні її проведення, у здійсненні заходів із забезпечення національної безпеки і оборони, відсічі і стримування збройної агресії Російської Федерації у Донецькій та Луганській областях, перебуваючи безпосередньо в районах та у період здійснення зазначених заходів, чи визнані безвісно відсутніми в установленому порядку.

У законі чітко прописано, що така допомога може бути надана як самим учасникам бойових дій, так і їхнім сім’ям, якщо особа під час участі в бойових діях: зазнала поранення, контузії, інших ушкоджень здоров’я; загинула або померла внаслідок таких ушкоджень або визнана безвісно відсутньою в установленому порядку.

Другою категорією є цивільні, які постраждали від війни. Ідеться не лише про тих, хто служив, а й про цивільних громадян, які проживали або досі проживають у населених пунктах, де проводиться або проводилася антитерористична операція; були змушені залишити місце проживання у зв’язку з проведенням бойових дій. Тобто, якщо людина змушена була виїжджати з-під обстрілів, залишивши дім і роботу, і при цьому отримала благодійну допомогу — така допомога тепер не підлягає оподаткуванню. Держава визнає: це — не прибуток, а необхідна підтримка.

Третьою категорією є вимушені переселенці з Криму. Всі громадяни, які проживали в Автономній Республіці Крим і були змушені покинути регіон у зв’язку з його тимчасовою окупацією, мають право на неоподатковувану благодійну допомогу. Це правило діє згідно із Законом України «Про забезпечення прав і свобод громадян та правовий режим на тимчасово окупованій території України». Тобто ті, хто покинув Крим після 2014 року, або внаслідок погіршення ситуації на окупованій території, і отримує допомогу — не зобов’язаний платити з неї податки.

При цьому сума благодійної допомоги, яка виплачена або надана благодійниками, зокрема благодійниками — фізичними особами, у порядку, визначеному Законом України «Про благодійну діяльність та благодійні організації», не підлягає оподаткуванню, якщо така допомога надається на користь таких осіб:

  1. Учасників бойових дій, військовослужбовців (резервістів, військовозобов’язаних), працівників Збройних Сил України, Національної гвардії України, Служби безпеки України, Служби зовнішньої розвідки України, Державної прикордонної служби України, осіб рядового і начальницького складу, військовослужбовців, працівників Міністерства внутрішніх справ України, інших військових формувань, утворених відповідно до законів України, добровольчих формувань територіальних громад, поліцейських та працівників Національної поліції України, у тому числі тих, які зазнали поранення, контузії або іншого ушкодження здоров’я, а також загинули або померли внаслідок поранення, контузії чи каліцтва. Усі перелічені особи мали брати участь у захисті незалежності, суверенітету та територіальної цілісності України під час дії воєнного або надзвичайного стану, перебуваючи безпосередньо в районах, де такі заходи здійснюються. Допомога також може надаватись на користь членів сімей таких учасників бойових дій.
  2. Працівників підприємств, установ, організацій і сил цивільного захисту, які залучалися або залучаються і беруть безпосередню участь у здійсненні заходів, пов’язаних із забезпеченням національної безпеки й оборони, відсіччю та стримуванням збройної агресії Російської Федерації, за умови перебування в районах проведення бойових дій у період їх здійснення, відповідно до порядку, встановленого законодавством. Допомога також може бути надана на користь членів сімей таких працівників.
  3. Фізичних осіб, які мешкають або мешкали в населених пунктах, де відбувалися або відбуваються бойові дії, а також тих, хто був змушений покинути місце проживання через проведення бойових дій у таких населених пунктах (внутрішньо переміщені особи).
  4. Військовослужбовців (резервістів), які під час захисту незалежності, суверенітету та територіальної цілісності України зазнали поранення, контузії або іншого ушкодження здоров’я в період дії воєнного чи надзвичайного стану, за умови їх безпосереднього перебування в районах, де здійснювалися такі заходи, а також на користь членів сімей таких військовослужбовців (резервістів), якщо вони загинули або померли внаслідок поранення, контузії чи каліцтва.
ПОДИВІТЬСЯ ЩЕ:  Що треба знати про відстрочку від мобілізації у зв’язку з доглядом за членами родини

Варто знати, що членами сімей учасників бойових дій, працівників підприємств, установ, організацій, сил цивільного захисту, військовослужбовців (резервістів), а також учасників масових акцій громадського протесту в Україні, для цілей цього підпункту, визнаються:

  • батьки (за умови, що вони не були позбавлені батьківських прав до досягнення повноліття такою особою);
  • дід та баба, якщо батьки померли;
  • інший з подружжя, якщо він або вона не вступили в новий шлюб;
  • малолітні та/або неповнолітні діти;
  • повнолітні діти, які навчаються за денною або дуальною формою у закладах професійної (професійно-технічної), фахової передвищої чи вищої освіти — до моменту завершення навчання, але не довше, ніж до досягнення 23 років;
  • повнолітні діти, які не мають власної сім’ї;
  • повнолітні діти, які мають сім’ю, але стали особами з інвалідністю до досягнення повноліття;
  • особи, які були утриманцями загиблого або померлого, якщо у зв’язку з цим їм призначено пенсію.

Ця благодійна допомога у всіх перелічених випадках не вважається об’єктом оподаткування.

Зазначимо, що оподаткуванню не підлягає сума благодійної допомоги, яка протягом одного звітного (податкового) року не перевищує 500 розмірів мінімальної заробітної плати, встановленої законом на 1 січня цього року. На 1 січня 2025 року мінімальна заробітна плата встановлена в розмірі 8000 гривень, а отже не підлягає оподаткуванню сума до 4 000 000 гривень. Цільове призначення такої допомоги може стосуватись відновлення втраченого майна, житлових, соціальних і побутових потреб або інших потреб згідно з переліком, що визначається Кабінетом Міністрів України.

Якщо загальна сума отриманої благодійної допомоги протягом звітного (податкового) року перевищує зазначений граничний розмір, то сума перевищення над таким розміром підлягає оподаткуванню за ставкою податку на доходи фізичних осіб у розмірі 18% та військовим збором у розмірі 1,5%, і платник податку зобов’язаний подати річну податкову декларацію із зазначенням сум отриманої благодійної допомоги.

Окремо зазначимо, що перелік потреб, сума благодійної допомоги для задоволення яких не включається до оподатковуваного доходу платників податку на доходи фізичних осіб, затверджено постановою Кабінету Міністрів України від 26 листопада 2014 року № 653. До цього переліку належить: відновлення втраченого майна, зокрема закупівля товарів або послуг, необхідних для відбудови пошкоджених або відновлення знищених житлових і господарських будівель та споруд шляхом виконання робіт з реконструкції, реставрації, капітального чи поточного ремонту, розроблення проектної або науково-проектної документації, проведення її експертизи, утримання служби замовника, здійснення авторського і технічного нагляду, прийняття в експлуатацію закінчених будівництвом об’єктів, а також забезпечення побутовою технікою вартістю до трьох розмірів мінімальної заробітної плати за одиницю, але не більше трьох одиниць різного побутового призначення, меблями загальною вартістю до 15 розмірів мінімальної заробітної плати, транспортними засобами (легковими автомобілями, мотоциклами, мопедами тощо, крім сільськогосподарської техніки) вартістю до 100 розмірів мінімальної заробітної плати.

Також до цього переліку належить забезпечення житлом, житлово-комунальними послугами та паливом, необхідним для приготування їжі та обігрівання приміщення, транспортне обслуговування, пов’язане з переміщенням осіб з територій, на яких ведуться або велися бойові дії, або з тимчасово окупованих Російською Федерацією територій, а також влаштування засобів безперешкодного доступу осіб з інвалідністю та інших маломобільних груп населення до житлових будівель і приміщень. Не підлягає оподаткуванню допомога на забезпечення речами індивідуального користування, такими як взуття, одяг, білизна, засоби особистої гігієни та предмети домашнього вжитку (крім меблів та побутової техніки), а також інструментами, необхідними для особистих професійних занять, зокрема швейними або музичними.

Допомога на надання медичної допомоги, за винятком окремих випадків, теж входить до переліку неоподатковуваних потреб, як і забезпечення продуктами харчування, за винятком алкогольних і слабоалкогольних напоїв, забезпечення дитячими товарами та дитячим харчуванням. Якщо фізична особа здійснює ведення особистого селянського господарства й має у власності або користуванні земельні ділянки сільськогосподарського призначення, благодійна допомога може бути спрямована на закупівлю насіння і садивного матеріалу сільськогосподарських культур для проведення польових робіт, сільськогосподарських і свійських тварин (одного коня, однієї корови або телиці, кози чи свині), птиці (не більше 20 гусей, качок, курей, індиків тощо), бджолосімей (не більше 10), кормів для худоби в обсязі, необхідному для її годівлі до початку вигону на пасовище або збору нових кормів, сільськогосподарської техніки загальною вартістю до 50 розмірів мінімальної заробітної плати, інвентарю та обладнання загальною вартістю до 10 розмірів мінімальної заробітної плати.

ПОДИВІТЬСЯ ЩЕ:  Як не прийняти чужу відповідальність: юридичні поради щодо спадкування боргів

Також не підлягає оподаткуванню допомога на забезпечення здобуття або продовження здобуття певного освітнього рівня, здійснення заходів, спрямованих на психологічну та соціальну реабілітацію осіб, надання юридичної допомоги особам для відновлення та захисту їхніх прав у зв’язку з виникненням обставин, що зумовили надання благодійної допомоги, а також надання соціальних послуг згідно з Класифікатором соціальних послуг. При цьому не включається до оподаткованого доходу платника податків сума благодійної допомоги, яка нараховується на користь фізичних осіб, визначених законом, і надається як у грошовій, так і в натуральній формі відповідно до потреб, зазначених у цьому переліку. Тобто благодійна допомога може надаватись не лише грошима, а й у вигляді речей, техніки, житла, транспорту, одягу, продуктів, послуг або інших форм, які прямо передбачені в цьому документі.

Важливим є то, що збирати пожертви на благодійні цілі сьогодні можуть не лише благодійні організації, а й окремі фізичні особи, навіть від власного імені. Єдиною умовою, за якої фізична особа не зобов’язана буде сплачувати податок на доходи фізичних осіб у розмірі 18% та військовий збір у розмірі 1,5% з усієї зібраної суми, є те, що збір повинен здійснюватися не на свою користь, а на користь благодійної організації або іншої особи, яка реально потребує благодійної допомоги. Всі зібрані кошти мають бути повністю перераховані тій особі або організації, для якої проводився збір. У такому разі збір вважатиметься благодійною діяльністю, а не отриманням особистого доходу, який підлягає оподаткуванню. Крім того, відповідно до положень податкового законодавства, не включається до оподатковуваного доходу фізичної особи благодійна допомога — як цільова, так і нецільова — якщо така допомога надається особам, які постраждали внаслідок збройної агресії російської федерації проти України під час дії воєнного або надзвичайного стану. Водночас передбачено, що така допомога повинна перераховуватись через державний або місцевий бюджет, або на банківські рахунки благодійних організацій, внесених до Реєстру неприбуткових організацій, або через Товариство Червоного Хреста України.

Ця допомога не включається до оподатковуваного доходу фізичної особи-платника податку в разі, якщо вона є цільовою або нецільовою і надається такій фізичній особі, яка постраждала внаслідок однієї з таких обставин: екологічних, техногенних та інших катастроф у місцевостях, що офіційно визнані відповідно до Конституції України зонами надзвичайної екологічної ситуації — у граничних сумах, визначених Кабінетом Міністрів України; лиха, аварій, епідемій та епізоотій загальнодержавного або місцевого характеру, які завдали шкоди або створюють реальну загрозу для здоров’я людей, навколишнього природного середовища, викликали або можуть викликати людські жертви або втрату майна громадян, у зв’язку з чим рішення про надання благодійної допомоги прийнято Кабінетом Міністрів України або відповідним органом місцевого самоврядування — в межах граничних сум, які визначаються відповідно цими органами; або внаслідок збройної агресії російської федерації в умовах дії воєнного чи надзвичайного стану.

Слід враховувати, що порядок підтвердження статусу осіб, які постраждали у період дії воєнного або надзвичайного стану, з метою звільнення від оподаткування доходів, отриманих ними у вигляді цільової або нецільової благодійної допомоги, встановлюється Кабінетом Міністрів України окремо.

Ще однією категорією благодійної допомоги, яка не підлягає оподаткуванню, є нецільова благодійна допомога, у тому числі матеріальна, яка надається юридичними або фізичними особами на користь платника податку протягом одного податкового року, якщо загальна її сума не перевищує граничного розміру доходу, встановленого на 1 січня відповідного року. У 2025 році ця сума становить 4 240 гривень. Саме в межах цієї суми, наприклад, підприємство може надати допомогу своєму працівнику без податкових наслідків, або фізична особа, яка не входить до жодної з перелічених у законі категорій постраждалих, може отримати допомогу від однієї або кількох благодійних організацій протягом року — і ця допомога не буде обкладатися податком.

Отже, для того, щоб благодійна допомога не підлягала оподаткуванню, необхідно чітко дотримуватись вимог до її цільового або нецільового призначення, сумових меж, порядку оформлення, способу перерахування, статусу особи-отримувача та форми, в якій допомога надається. Найбільш захищеним з точки зору податкових ризиків є той варіант, коли допомога надходить на потреби конкретної особи, яка має підтверджений статус постраждалої від війни або надзвичайної ситуації, а самі кошти перераховуються через офіційно зареєстровану благодійну організацію, місцевий або державний бюджет чи Червоний Хрест України.

У випадку, коли збір здійснює приватна особа, важливо не залишати кошти у себе, а повністю переказати їх особі або організації, для якої здійснювався збір. Лише за цієї умови не виникне зобов’язання щодо сплати 18% податку на доходи та 1,5% військового збору. Всі інші варіанти потребують ретельного документального оформлення, включно з обґрунтуванням призначення допомоги, і в разі перевищення граничних сум — обов’язкового подання податкової декларації.

Залишити відповідь

Ваша e-mail адреса не оприлюднюватиметься. Обов’язкові поля позначені *

Схожі статті

Кнопка "Повернутися до початку