
Соціальні мережі мають значний вплив на життя дітей та підлітків. З одного боку, їхня популярність відкриває нові можливості для спілкування, навчання та самовираження. Діти знаходять нових друзів, діляться інформацією та долучаються до спільнот, що сприяє їхньому розвитку. З іншого боку, використання соціальних мереж має негативні наслідки, бо надмірне часове споживання інформації призводить до залежності та втрати часу на реальне життя. Крім того, деякий контент, який публікують інші користувачі, може дуже небезпечно впливати на дітей та їх подальше життя.
Позитивний вплив соціальних медіа на дітей полягає в тому, що вони пропонують широкий спектр можливостей для маленьких користувачів, особливо у XXI віці під час активного перебігу подій. Діти можуть активно розширювати свої знання, розвивати навички, ділитися творчістю та самовиражатися. Соціальні платформи дійсно сприяють ефективній комунікації та пропонують цінні можливості, які були відсутні ще 10 років тому. Водночас важливо розуміти розмаїття соціальних мереж і використовувати їх з максимальною користю, збалансовуючи онлайн та офлайн активність. Отже, коротко про переваги, які нам вдалося відзначити:
1. Взаємодія дітей між собою і зв’язок
Однією з найважливіших переваг соціальних мереж для дітей є те, що вони можуть залишатися на зв’язку зі своїми батьками, друзями, однокласниками та родиною. Незалежно від відстані та часу, можна обмінюватися повідомленнями, фотографіями та відео, ділитися досвідом та новинами. Це особливо важливо в ранньому віці, коли встановлюються соціальні зв’язки і розвивається особистість.
Дослідження показують, що діти, які активно користуються соціальними мережами, відчувають себе менш самотніми, наприклад, згідно з опитуванням Pew Research Centre, 81% з них вважають, що соціальні мережі допомагають залишатися на зв’язку з друзями, з якими вони рідко зустрічаються віч-на-віч.
2. Доступ до інформаційних та освітніх ресурсів через соціальні мережі
Соціальні медіа – це платформа, де діти можуть отримувати інформацію та доступ до освітніх ресурсів, стежити за новинами, брати участь в онлайн-дискусіях і знаходити корисний контент на теми, що їх цікавлять, такі як: наука, мистецтво, спорт і культура. Багато освітніх установ, ЗВО та організацій використовують соціальні медіа для поширення навчальних матеріалів та організації віртуальних занять і онлайн-курсів. Особливої актуальності це набуло під час війни.
Соціальні медіа дійсно можуть допомогти дітям поглибити свої знання та інтереси, об’єднуючи їх з людьми, які мають схожі уподобання, що сприяє розвитку критичного мислення, допитливості та прагнення до самоосвіти.

Інтернет мережі корисні навіть для профорієнтації та вивчення потенційних кар’єрних можливостей, бо підлітки можуть стежити за профілями компаній та організацій, шукати роботу та стажування, а також спілкуватися з професіоналами у сфері своїх інтересів. Багато роботодавців також використовують соціальні мережі для пошуку талановитої молоді.
3. Розвиток креативності та самовираження через соціальні медіа
Соціальні медіа дають дітям можливість самовиразитися і реалізувати свій творчий потенціал. Вони можуть ділитися своїми витворами, такими як: фотографії, відео, музика, література та інші мистецькі роботи, і головне – отримувати відгуки та оцінку від інших користувачів.
Така взаємодія заохочує дітей розвивати талант, творчість і впевненість у собі, бо багато з них використовують соціальні мережі саме як платформу для демонстрації своїх навичок і творчих здібностей. Також не новина, що популярні відеоблогери на YouTube і TikTok, часто починали свою кар’єру в підлітковому віці, публікуючи розважальний та освітній контент.
4. Формування спільнот за інтересами в Інтернеті
У соціальних мережах молоді люди можуть об’єднуватися в групи за спільними інтересами, обговорювати свої хобі та знаходити інших людей зі схожими інтересами. До таких груп належать фанати певних музичних гуртів чи жанрів, шанувальники наукової фантастики, спортивні вболівальники, активісти, які підтримують соціальні та екологічні ініціативи, тощо.
Беручи участь у таких онлайн-спільнотах, діти чи підлітки можуть відчути себе частиною групи, висловити свої погляди та отримати підтримку від інших. Наприклад, на платформі Tumblr молоді люди часто обговорюють теми та героїв популярних книг, діляться творчими роботами за мотивами улюблених творів. Таке спілкування допомагає розвивати соціальні навички, зміцнює почуття приналежності до спільноти та розширює світогляд.
Однак важливо пам’ятати, що не всі онлайн-спільноти є корисними та позитивними. Деякі з них пропагують шкідливі ідеї, такі як екстремізм, шкідливі звички та ризиковану поведінку. Тому важливо, щоб діти чітко розвивали критичне мислення та вміли ідентифікувати потенційно небезпечні групи та джерела інформації, але про це далі.
Негативний вплив соціальних мереж на дітей
Незважаючи на очевидні переваги, користування соціальними мережами може мати низку негативних та навіть критичних наслідків, особливо для вразливої психіки дітей та підлітків. Надмірне занурення у віртуальну реальність має нестійкий вплив на емоційне благополуччя, навчання та соціальні навички в реальному світі.
Окрім очевидних загроз, таких як кібербулінг і контакт зі зловмисниками, існують і більш приховані ризики, пов’язані з формуванням нереалістичних переконань і залежностей. Батькам і педагогам вкрай важливо швидко виявляти небезпечні тенденції та навчати своїх дітей навичкам безпечного користування соціальними мережами.
1. Ризики кібербулінгу та кіберпереслідувань
Однією з найсерйозніших проблем, пов’язаних з використанням соціальних мереж, є кібербулінг та кіберпереслідування. Діти часто стають жертвами онлайн-постів з образами, переслідуваннями, доксингом або небезпечним контентом. Кіберзалякування може набувати різних форм, включаючи надсилання погрозливих або образливих повідомлень, поширення чуток і публікацію особистих фотографій або відео без дозволу жертви.
Дослідження показують, що близько третини дітей і молодих людей стикаються з тією чи іншою формою кібербулінгу і що він має значний негативний вплив на психічне здоров’я, самооцінку, академічну успішність та взаємостосунки дітей. У деяких випадках кібербулінг може навіть призвести до клінічної депресії, тривожних розладів та суїцидальних думок.
Прикладів ситуацій загибелі підлітків від кібербулінгу чи подібного впливу сотні навіть за останні роки в Україні. Деякі з них:
2. Негативний вплив на самооцінку
Соціальні мережі часто створюють нереалістичні стандарти краси та успіху, а також ідеалізовані погляди на життя інших людей. Постійне порівняння себе з відредагованими та відфільтрованими зображеннями інших користувачів може негативно позначитися на самооцінці дитини та її сприйнятті власного тіла та зовнішності.
Дослідження показують, що надмірне використання соціальних мереж пов’язане з високим ризиком розвитку розладів харчової поведінки, таких як анорексія та булімія, особливо серед дівчат-підлітків. Постійне порівняння з “ідеальними” тілами та способами життя інших призводить до відчуття неповноцінності, незадоволення власною зовнішністю та прагненню до нереалістичних стандартів.
Крім того, соціальні мережі сприяють поширенню негативних коментарів та критики щодо зовнішності, що ще більше загострює проблему. Важливо, щоб молоді люди навчилися критично ставитися до контенту, який вони бачать у соціальних мережах.
3. Проблеми з концентрацією уваги та успішністю
Надмірне використання соціальних мереж може негативно вплинути на здатність молодих людей концентруватися на навчанні. Постійні сповіщення, повідомлення та відволікаючі фактори на їхніх пристроях часто заважають їм зосередитися на виконанні домашніх завдань, вивченні навчальних матеріалів та участі в класних заходах.
Дослідження показують, що молоді люди, які проводять багато часу в соціальних мережах, мають нижчу академічну успішність і відчувають труднощі з плануванням, організацією та виконанням домашніх завдань. Крім того, використання смартфонів та інших пристроїв під час виконання домашніх завдань значно знижує продуктивність та якість роботи.
4. Зниження рівня особистого спілкування та соціальних навичок
Хоча соціальні медіа полегшують онлайн-спілкування, вони можуть перешкоджати розвитку соціальних навичок у реальному житті та спілкуванню віч-на-віч. Занадто багато часу, проведеного у віртуальному просторі ускладнює налагодження особистих зв’язків, розпізнавання невербальних сигналів і підтримку здорових стосунків.
Діти, які надмірно залучені до соціальних мереж, можуть натрапляти на труднощі у формуванні глибоких зв’язків, вирішенні конфліктів та вираженні своїх почуттів, вони також можуть пропустити важливі соціальні події та ситуації, які відбуваються в реальному світі, що може мати негативний вплив на їхній розвиток.
5. Інтернет-залежність
Надмірне використання соціальних мереж іноді призводить до інтернет-залежності. Проводячи занадто багато часу в Інтернеті, діти можуть нехтувати іншими важливими аспектами свого життя, такими як навчання, хобі, фізична активність і спілкування з друзями та родиною в реальному житті.
Симптоми інтернет-залежності
- одержимість постійною перевіркою соціальних мереж;
- розчарування, коли не вдається отримати доступ;
- втрата продуктивності та зниження інтересу до інших видів діяльності;
- розлади сну та харчування.
Тривале перебування у віртуальному світі може призвести до соціальної ізоляції та проблем з фізичним здоров’ям (через сидячий спосіб життя) та емоційних розладів, таких як депресія та тривога.
Також ми вважаємо важливим і доречним розглянути вплив соціальних мереж на політичні погляди підлітків під час війни.
Соціальні мережі також впливають на формування політичних поглядів та залучення підлітків до громадського життя. Вони дозволяють молоді ознайомлюватися з різними думками, брати участь у дискусіях і об’єднуватися в кампаніях з актуальних питань. Наприклад, під час руху “Black Lives Matter” соціальні мережі використовувалися для поширення інформації, організації протестів та привертання уваги до проблеми расизму та поліцейського насилля. Багато підлітків активно брали участь у цих онлайн-дискусіях і акціях, формуючи свої політичні погляди та громадянську позицію. Однак варто зауважити, що соціальні мережі також можуть сприяти поширенню дезінформації, радикальних ідей та поляризації суспільства. Тому важливо розвивати у підлітків критичне мислення і медіаграмотність, щоб вони могли аналізувати вірогідність інформації та формувати власні обґрунтовані погляди.
Під час війни та пов’язаних з нею обмежень, особливо в «передових» районах, соціальні мережі набули ще більшого значення для підлітків. Вони стали ключовим інструментом для підтримання зв’язку з друзями та родиною, продовженням освіти в онлайн-форматі, а також доступом до розважального контенту та інформації про ситуацію на фронті.
Проте тривала ізоляція та надмірне використання соціальних мереж у цей період також можуть негативно вплинути на психічне здоров’я та благополуччя підлітків. Дослідження показують зростання випадків депресії, тривожних розладів та інтернет-залежності серед молоді під час війни.
У цій ситуації особливо важлива роль батьків, педагогів та психологів у забезпеченні збалансованого використання цифрових технологій та соціальних мереж, а також підтримці психічного здоров’я підлітків у складних умовах.
Рекомендації і можливості для батьків щодо забезпечення інформаційної безпеки дітей.
Розумний підхід до використання соціальних мереж може максимізувати їхні переваги та мінімізувати ризики. Важливо розробити збалансовану стратегію, яка враховує психологічні особливості підлітків і працювати разом над тим, щоб створити безпечне віртуальне середовище, в якому дитині можна жити безпечно.
Ключовими елементами тут є відкритий діалог, встановлення розумних меж, набуття цифрової грамотності та навичок критичного мислення, або вчасно вжиті заходи, які допоможуть уникнути негативних сценаріїв і розвинути відповідальне ставлення до соціальних мереж.
1. Встановлення здорових меж у використанні соціальних мереж
Однією з головних рекомендацій для дітей щодо безпечного та здорового використання соціальних мереж є встановлення чітких меж і правил. Важливо, щоб діти навчилися свідомо контролювати час, який вони проводять в Інтернеті, і виділяли достатньо часу для інших важливих занять, таких як навчання, хобі, спорт, читання і живе спілкування з друзями та родиною. Наприклад, встановлюючи певний час або часові обмеження для онлайн-активності, батьки можуть допомогти своїм дітям встановити розумні межі використання соціальних мереж. Також може бути корисно встановити “неробочий час” для обмеження доступу до соціальних мереж і пристроїв, наприклад, під час сімейних заходів або прийомів їжі.
2. Підвищення обізнаності про ризики та загрози
Діти та їхні батьки повинні знати про потенційні ризики та небезпеки, пов’язані з використанням соціальних мереж. Важливо навчати своїх малюків безпечної поведінки в Інтернеті, зокрема захисту особистої інформації, розпізнаванню ознак кібербулінгу, небезпечних спільнот і неправдивого контенту, а також розумінню наслідків поведінки в Інтернеті.
Батьки повинні відкрито обговорювати зі своїми дітьми питання безпеки в Інтернеті та пояснювати важливість збереження конфіденційності та обережності при спілкуванні з незнайомцями в мережі.
3. Розвиток критичного мислення та медіаграмотності
В епоху інформаційного перенасичення контентом соціальних мереж важливо розвивати критичне мислення та медіаграмотність у дітей та підлітків, бо саме це допоможе їм аналізувати та оцінювати вірогідність і якість контенту, який вони споживають, розпізнавати маніпулятивні або оманливі повідомлення та уникати негативних наслідків нереалістичних очікувань та ідеалізованих образів.
Батьки та педагоги мають навчити молодь перевіряти джерела інформації, аналізувати цілі та завдання виробників контенту, а також навчити дітей розпізнавати ознаки упередженості та пропаганди. Важливо також допомогти їм зрозуміти, що відредаговані або відфільтровані зображення в соціальних мережах не відображають реальність і можуть створювати хибне уявлення про життя інших людей.
4. Заохочення спілкування в реальному житті та хобі
Батьки повинні допомагати дітям спілкуватися в реальному житті, розвивати хобі та інтереси поза соціальними мережами, бо саме це може допомогти їм стабілізувати своє життя, запобігти надмірному захопленню віртуальною реальністю та підтримати розвиток їхньої особистості, соціальних навичок і творчих здібностей.
Важливо заохочувати дітей до участі в різноманітних позашкільних творчих, спортивних та волонтерських заходах. Такі захоплення можуть допомогти їм знайти нових друзів, розвинути комунікативні навички та вміння працювати в команді, а також отримати досвід, який неможливо отримати лише в онлайн-середовищі.
Батьки також можуть заохочувати своїх дітей проводити більше часу зі своєю сім’єю та організовувати заходи поза соціальними мережами, наприклад, спільні прогулянки або ігри, які можуть допомогти зміцнити зв’язки та створити позитивні спогади.
5. Моніторинг і контроль
Батьки відіграють найважливішу роль у моніторингу та контролі використання підлітками соціальних мереж. Важливо вести з ними відкритий діалог і обговорювати теми, пов’язані з онлайн-активністю, а також встановити розумні обмеження і правила за необхідності.
Необхідно знати, які соціальні мережі та додатки використовують ваші діти, і розуміти ризики та загрози, пов’язані з кожною платформою. Для цього можна використовувати засоби батьківського контролю у смартфоні або спеціальні додатки для відстеження онлайн-активності та встановлення обмежень на час використання або доступ до певних ресурсів.
Проте важливо дотримуватися балансу між контролем та довірою, уникати зайвої суворості чи вторгнення в особистий простір дитини. Відкритий діалог, пояснення причин встановлення правил і спільне прийняття рішень сприятимуть більш ефективному регулюванню використання соціальних мереж.
6. Роль шкіл і спільнот
Окрім батьків, школи та місцеві спільноти також відіграють важливу роль у забезпеченні безпечного та здорового використання соціальних мереж підлітками. Освітні установи можуть розробляти та впроваджувати програми з медіаграмотності та цифрової безпеки, навчаючи молодь критичному мисленню, впізнаванню ризиків та відповідальній поведінці в онлайн-середовищі. Крім того, школи можуть організовувати інформаційні кампанії, семінари або тренінги для батьків з метою підвищення їх усвідомленості щодо впливу соціальних мереж на підлітків і допомогти їм навчитися ефективніше контролювати та керувати своїми дітьми у цій області.
Місцеві спільноти, такі як молодіжні центри або некомерційні організації, можуть надавати ресурси та заходи, спрямовані на підтримку позитивного використання технологій та соціальних мереж серед підлітків. Це включає організацію дискусійних груп, майстер-класів з цифрової грамотності або створення безпечних платформ для спілкування та творчого самовираження. Співпраця між сім’ями, школами та спільнотами є важливою для створення сприятливого середовища, де підлітки можуть безпечно та відповідально використовувати соціальні мережі, отримуючи підтримку від дорослих.
Важливо розуміти, що соціальні мережі самі по собі не є ані хорошими, ані поганими – все залежить від того, як вони використовуються. Свідомий і збалансований підхід до використання соціальних мереж, що базується на встановленні здорових меж, розвитку критичного мислення і медіаграмотності, а також присутності реального спілкування і захоплень, принесе лише користь у розвиток підлітків.
Водночас надмірне і неконтрольоване поглинання у віртуальний світ може мати негативні наслідки для психічного та фізичного здоров’я, соціального розвитку й успішності дітей. Тому дуже важливо, щоб батьки, педагоги, школи й громади спільно працювали над забезпеченням позитивного використання соціальних мереж молодим поколінням.
Необхідно проводити зазначені заходи і подальші дослідження з цієї теми, щоб краще зрозуміти вплив соціальних мереж на різні аспекти життя дітей і молоді, розробити ще більш ефективні рекомендації для їх захисту, а також розвитку в цифрову епоху. Тільки таким чином ми зможемо максимально використовувати потенціал новітніх технологій і одночасно мінімізувати пов’язані з ними ризики для добробуту підростаючого покоління у швидкозмінному цифровому середовищі.