Кількість порушень вагового контролю: підсумки перших п’яти місяців 2025 року

За перші п’ять місяців 2025 року в Україні було зафіксовано 2 441 порушення вагових норм вантажівками, що значно менше, ніж у минулому році за той самий період. Згідно з офіційними даними Укртрансбезпеки, це на 34% менше, ніж за аналогічний період 2024 року. Про це повідомляє Опендатабот.
Для порівняння: торік за цей час було зафіксовано майже 3 700 випадків перевантаження.
Загальна сума нарахованих штрафів у 2025 році склала 29,55 мільйона гривень, що також є істотним зменшенням. Якщо порівнювати із сумами штрафів минулого року, падіння становить більше ніж у 2 рази. У 2024 році ця цифра була близькою до 70 мільйонів гривень.
Середній розмір одного штрафу залишається стабільним і складає близько 12 тисяч гривень. Це може залежати від ступеня перевищення допустимого навантаження, кількості осей у транспортному засобі, маршруту руху й особливостей дорожнього покриття.
Контроль здійснюється за допомогою систем WIM (Weigh-In-Motion) — технологій, що дозволяють зважувати автомобілі просто в русі, без зупинки. Дані фіксуються автоматично, після чого порушення потрапляють у базу Укртрансбезпеки. Станом на червень 2025 року в Україні працює 57 WIM-комплексів, розташованих у 20 регіонах країни. Вони розміщені переважно на ділянках із високою інтенсивністю руху великовантажного транспорту, зокрема на міжнародних і національних трасах.
Причини зменшення кількості порушень можуть бути різними. З одного боку, ймовірно, спрацював ефект превентивного впливу — водії та перевізники стали уважніше ставитися до дотримання вагових обмежень, усвідомлюючи ризики фінансових санкцій. З іншого боку, певну роль могло відіграти зменшення загального обсягу перевезень, зокрема на тлі економічної нестабільності, воєнних ризиків, зміни логістичних маршрутів чи сезонних коливань у транспортному навантаженні.
Є ще один важливий аспект — збереження дорожньої інфраструктури. Перевантажені фури — одна з основних причин швидкого зношення асфальту, утворення колій, тріщин, провалів. За офіційними оцінками, кожна тонна перевищення нормативу значно збільшує навантаження на дорожнє полотно, особливо в літній період, коли покриття є більш вразливим до деформацій.
Зменшення кількості перевантажень має позитивний ефект не лише для держбюджету у вигляді зниження витрат на ремонт доріг, але й для підвищення безпеки дорожнього руху загалом.
У перспективі очікується подальше вдосконалення систем контролю. Планується розширення мережі WIM-комплексів, автоматизація процедури винесення штрафів, інтеграція з іншими системами — наприклад, з базами даних митниці або поліції. Такі заходи мають на меті не лише покарання порушників, а й побудову прозорої, відповідальної моделі вантажних перевезень в Україні.