Точка зору

Між якістю і безпекою: дискусії про форми навчання тривають

Чим ближче навчальний рік, тим більше розмов щодо форми навчання. МОН вже надало свої рекомендації щодо організації навчального процесу, однак вони не стільки дають дорожню карту для керівництва шкіл, скільки вказують на коридор можливостей, а точніше варіантів вибору в умовах обмежень, накладених на освіту війною. З одного боку, Міністерство закликає школи до впровадження звичного офлайнового режиму. З іншого боку, зауважує, що при відсутності достатньо містких сховищ, навчальний процес варто організувати в змішаній формі. Більше того, за умов складної безпекової ситуації обласні військові адміністрації можуть приймати рішення про дистанційне навчання.

У будь-якому разі безпека всіх учасників навчального процесу – в пріоритеті освітян. І це означає, що в різних умовах, які варіюються залежно від регіону, школи будуть надавати освіту по-різному.

Форми навчання у регіональному розрізі

Про це, власне, свідчить регіональна карта, де чітко простежується вибір шкіл залежно від близькості до зони бойових дій.

Між якістю і безпекою: дискусії про форми навчання тривають
Інфографіка/Texty.org.ua

Форми навчання де-юре

Загалом на 2024-2025 навчальний рік в українських школах МОН надає кілька можливих сценаріїв організації навчального процесу:

  • Очний формат. Зрозуміло, що йдеться про звичний спосіб навчання за партами, але в умовах війни до нього додається одне “але”. Навчання у звичайному форматі проводиться, якщо в школі є достатня кількість укриттів для всіх учасників освітнього процесу.
  • Дистанційна форма здобуття освіти – індивідуалізований процес набуття знань, умінь і навичок, який відбувається в основному за рахунок використання дистанційних технологій та комп’ютерних засобів, із застосуванням сучасних засобів інформаційно-комунікаційних технологій

У випадках, коли укриттів недостатньо, школи можуть організовувати навчання позмінно або в змішаному форматі, що поєднує очне та дистанційне навчання.

  • Змішаний режим навчання не закріплений у законодавстві як окрема форма здобуття освіти, адже він передбачає поєднання очної й дистанційної форм, яким надано дефініції в законі “Про освіту”. Водночас термін визначається у наказі № 850 від 13.06.2024, де він декларує певну черговість (тиждень/тиждень; день/день) денної і дистанційної форм, якою і визначається змішане навчання.
  • Індивідуальна форма навчання. Тут ідеться про те, що школи можуть пропонувати індивідуальні форми навчання, такі як екстернат, сімейна освіта та педагогічний патронаж. Батьки можуть переводити дітей на ці форми навчання до початку навчального року або протягом навчального року, але не пізніше, ніж за три місяці до річного оцінювання або державної підсумкової атестації.
  • Мережева освіта. Передбачається і можливість мережевого навчання, яке дозволяє учням навчатися одночасно у кількох закладах за індивідуальною програмою, що може включати профільні курси, гуртки, культурні або спортивні інституції.
ПОДИВІТЬСЯ ЩЕ:  Детектив НАБУ, який розкрив схеми розкрадання в "Армії дронів", звільнився, зробивши гучну заяву

А  де-факто?

Це форми, про які йдеться де-юре, а що ж де-факто?

Між якістю і безпекою: дискусії про форми навчання тривають
Інфографіка: ІА”ФАКТ”

За даними Інституту освітньої аналітики, дистанційно відвідували школу у навчальному році, що минув, близько 628 тисяч учнів. У змішаній формі навчалися близько 298 тисяч школярів.

З 5,7 мільйонів дітей шкільного віку регулярно школу відвідували лише 2,7 мільйони. Решта навчалися фрагментарно і несистемно.

Що кажуть батьки про результативність навчання і перспективи наступного навчального року?

Галина Ц. Пів класу вчилось змішано, пів класу онлайн. Результати з онлайн-навчання жахливі. Ми змішано займались. За дитину було спокійніше, коли вона в школі, а не вдома. Там укриття є, і проконтролюють, що учні туди підуть, а вдома дитина навіть в коридор не йшла, а в нас інших укриттів і немає. В нашій школі також попередили на майбутнє, що всі будуть змішано навчатись, а онлайн-класів більше не буде. Однак ті школи, де немає укриттів, будуть продовжувати навчання онлайн повністю, ніхто їм не дозволить дітей виводити офлайн. У нашій школі вже декілька класів таких зібралось, тих, хто перейшов зі шкіл без укриття, бо їм сказали, що тільки онлайн буде.

Анна Н. Ми навчалися минулий рік дистанційно. Але був клас на змішаному навчанні. Так ось, класний керівник, проводячи підсумкові батьківські збори, сказав, що за весь учбовий рік він повноцінно провів 6 (!!!!!) уроків з фізики в класі зі змішаним навчанням. Ще раз прочитайте – 6 уроків на рік!

І нащо туди тоді ходити (а багатьом їздити) на той оффлайн?

Олександра С. Я категорично проти виходу до школи. Нам вчителька сказала, що це будуть вирішувати у серпні і змусити виходити не можуть. Чекаємо, що буде. Сподіваюсь на адекватні рішення гумдепу.

Олена Г. Всі розумні люди хочуть онлайн. Онлайн у своїй школі, з викладачами саме нашої школи. Це, як я розумію, і є запит суспільства.

ПОДИВІТЬСЯ ЩЕ:  Інтерв'ю з позивним "Хан": командир роти ударних дронів про штучний інтелект на полі бою

Ольга Ч. Ну як при наявності такої кількості тривог і відсутності світла буде проходити навчання, зовсім не зрозуміло. А якщо взяти до розрахунку, що я повинна перевезти дитину з села, де є постійне світло завдяки сонячним батареям, в місто, де в квартирі все на електриці і без світла не буде ні води, ні тепла, ні їжі, то це повний абсурд. А дистанційка у нас в школі організована на дуже високому рівні. І, на мою думку, хто не вчиться на дистанційці і у школі вчитися не буде.

Марина К. Особисто я проти офлайну в нашому місті. З кількістю тривог, відключення світла… про яке навчання може йти мова? Але я працюю майже постійно вдома і мені, звісно, простіше контролювати навчальний процес. Так, більшість матеріалу доводиться опрацьовувати самостійно. Але, на мій погляд, краще вдома, ніж по сумнівних укриттях, та ще й у другу зміну. Починаючи від вентиляції, скупчення людей, завершуючи харчуванням та якістю тих «укриттів», які в більшості випадків є скоріше братською могилою, ніж рятівним сховищем.

Не лише 1 вересня?

Загалом, формат та дати початку навчального року можуть варіюватися залежно від регіону та безпекової ситуації. Місцеві органи влади та обласні військові адміністрації мають право ухвалювати рішення про початок навчання та його формат, враховуючи поточну ситуацію і наявність необхідної інфраструктури для безпеки учасників освітнього процесу.

Вже відомо про кілька міст, де мерія прийняла рішення про початок навчання у серпні, а не традиційно – з початком осені.

Навчальний рік для школярів у Львові розпочнеться 19 серпня. Це рішення прийнято для забезпечення повноцінного навчального процесу, враховуючи можливі перебої з електропостачанням взимку. В разі блекауту, школи Львова будуть функціонувати як пункти незламності​.

У Чернівцях навчальний рік також розпочнеться 19 серпня. Перший семестр триватиме до 29 листопада, а другий семестр — з 3 лютого до 6 червня. Осінніх і весняних канікул не буде, натомість передбачені довгі зимові канікули​.

У Івано-Франківську розглядають можливість початку навчального року 1 або 15 серпня залежно від поточної ситуації в країні.

Залишити відповідь

Ваша e-mail адреса не оприлюднюватиметься. Обов’язкові поля позначені *

Схожі статті

Кнопка "Повернутися до початку