Інфографіка

Підвищення тарифів “Укрзалізниці”: шлях до стабільності чи втрати бізнесу

2024 рік став для «Укрзалізниці» знаковим. Після кількох років стрімкого падіння обсягів вантажоперевезень, зумовленого війною, компанія змогла відновити позиції, продемонструвавши зростання майже на 18%. Загальний обсяг перевезених вантажів зріс до 175 млн тонн, що на 26,5 млн тонн більше, ніж у 2023 році.

Відновлення через морський коридор

Ключовою рушійною силою цього стрибка стало відкриття морського коридору в серпні 2023 року, який відкрив українському бізнесу ширший доступ до світових ринків. Експортні перевезення, що стали основою цього зростання, збільшилися на 51,2% і досягли 84,7 млн тонн. Частка експорту в загальному обсязі вантажоперевезень зросла до 48% (проти 38% у 2023 році).

Підвищення тарифів "Укрзалізниці": шлях до стабільності чи втрати бізнесу
Інфографіка: ІА “ФАКТ”

Відновлення морського сполучення дозволило переорієнтувати значну частину вантажів, які раніше експортувалися сухопутними шляхами. Це позначилося на динаміці: через морські порти було перевезено 97,9 млн тонн вантажів (+28,2%), тоді як через сухопутні переходи – лише 64,3 млн тонн (-8,1%).

Підвищення тарифів "Укрзалізниці": шлях до стабільності чи втрати бізнесу
Інфографіка: ІА “ФАКТ”

Що саме перевозили?

Серед експортних вантажів абсолютними лідерами стали:

  • Зернові – 34,1 млн тонн (+50,2%);
  • Залізна руда – 33 млн тонн (+70%);
  • Чорні метали – 5,2 млн тонн (+13,7%).

Також значне зростання зафіксовано у перевезенні мінеральних будівельних матеріалів (у 2,4 раза), цементу (+36,5%), соняшникової олії (+20,8%) та макухи (+9,7%).

Підвищення тарифів "Укрзалізниці": шлях до стабільності чи втрати бізнесу
Інфографіка: ІА “ФАКТ”

Однак внутрішні перевезення скоротилися на 5,5%, що свідчить про те, що внутрішній ринок продовжує перебувати під тиском економічних викликів.

Підвищення тарифів "Укрзалізниці": шлях до стабільності чи втрати бізнесу
Інфографіка: ІА “ФАКТ”

Зростання тарифів: ризики для бізнесу та економіки

На тлі такого зростання «Укрзалізниця» заявила про намір індексувати вантажні тарифи на 37%. Це рішення викликало критику з боку бізнесу, адже додаткове фінансове навантаження може обійтися лише підприємствам гірничо-металургійного комплексу у 8-10 млрд грн.

ПОДИВІТЬСЯ ЩЕ:  Відстрочка під прикриттям науки: чоловіки масово штурмують аспірантуру

Експерти попереджають: замість очікуваного зростання доходів держперевізник ризикує втратити частину вантажної бази. Деякі підприємства вже зараз розглядають альтернативні способи транспортування, а частина взагалі скорочує виробництво через високі логістичні витрати.

Чому це небезпечно?

Відмова бізнесу від послуг залізниці може погіршити фінансові результати «Укрзалізниці», яка і так стикається з численними викликами: зношеність вагонного парку, обмеження інфраструктури, необхідність відновлення пошкоджених об’єктів.

Представники бізнесу наполягають: замість підвищення тарифів необхідно зосередитися на підвищенні ефективності роботи перевізника. Оптимізація витрат, запровадження сучасних цифрових рішень та інвестиції у розвиток інфраструктури можуть стати більш дієвим кроком, ніж підвищення тарифів.

Тарифні ризики

Успіх 2024 року дав «Укрзалізниці» унікальний шанс зміцнити свої позиції. Проте майбутнє компанії залежить від її здатності зберігати баланс між інтересами бізнесу та власними фінансовими потребами. Адже якщо тарифи зростатимуть швидше, ніж довіра до національного перевізника, Україна ризикує втратити один із ключових важелів відновлення економіки.

Залишити відповідь

Ваша e-mail адреса не оприлюднюватиметься. Обов’язкові поля позначені *

Схожі статті

Кнопка "Повернутися до початку