“Уроки щастя” чи профанація: як реагує українське суспільство на нововведення в школах

З вересня 2024 року у рамках Всеукраїнської програми ментального здоровʼя “Ти як?” в українських школах запровадять новий предмет – “уроки щастя”. Ця дисципліна спрямована на навчання дітей навичкам, необхідним для щасливого і змістовного життя: вміння будувати стосунки, розвивати творчість, гідність, підтримувати ментальне здоровʼя тощо.
Про це повідомила Олена Зеленська на своїй офіційній сторінці у Telegram. Вона підкреслила, що такі навички важливі не менше, ніж знання з математики або біології. Особливо актуальні ці вміння для українських дітей в умовах сьогодення.
“Чому саме щастя? Бо курс розкриватиме найважливіші знання й навички, без яких неможливе щасливе, змістовне, плідне життя. Живемо в часи, коли подібні навички не менш важливі, ніж знання математики чи біології. Особливо навички піклування про ментальне здоров’я – тому вітчизняні фахівці адаптують курс до українських реалій, адже вони, на жаль, зараз кардинально відрізняються для наших дітей”, – зазначила Зеленська.
Реакція суспільства на нововведення виявилася неоднозначною. Є чимало позитивних відгуків від батьків та вчителів, які вбачають у “уроках щастя” можливість підтримати дітей у складні часи й навчити їх важливим життєвим навичкам.
При цьому інша частина українців у соцмережах із сарказмом і критикою активно обговорювали новину, жартуючи про можливе створення міністерства щастя та магії.
Андрій Лазаренко, громадський активіст, у Twitter:
“В часи, коли наші діти переживають справжні трагедії через війну, ми пропонуємо їм “уроки щастя”. Це схоже на насмішку над їхнім болем. Краще б створили більше психологічних служб у школах.”
Марина Коваль, вчителька з Києва, у Facebook:
“Ще один експеримент над нашими дітьми. В той час, коли у нас не вистачає підручників з базових предметів, ми впроваджуємо якісь “уроки щастя”. Можливо, краще інвестувати ці ресурси у якість освіти, а не у вигадані дисципліни.”
Сергій Петров, батько трьох дітей, у коментарі до новини на сайті РБК-Україна:
“Я не проти нових підходів в освіті, але чому ми завжди впроваджуємо щось без належної підготовки? Як будуть оцінювати щастя? Чи не призведе це до ще більшого тиску на дітей?”
Ірина Сидоренко, психолог, на своїй сторінці у Instagram:
“Уроки щастя – гарна ідея, але чи не варто спочатку подбати про ментальне здоров’я вчителів? Вони теж перебувають під великим стресом і не завжди мають ресурси для підтримки дітей”.
Анна Вороніна, мати школяра, у коментарі під статтею на сайті BBC Україна:
“Замість того, щоб запроваджувати нові курси, варто покращити вже існуючі програми. Моєму сину важко даються математика і фізика, і новий предмет тільки додасть навантаження. Чи врахували це автори ідеї?”.
Ось ще висловлювання українців в соцмережах:
“О, буде чим зайнятися, конспекти строчити, у нас як завжди”.
“О, міністерство щастя скоро буде”.
“Я все ще чекаю міністерство магії, в чергу, будь ласка!”.
“До всіх уроків і вимкнення світла додається ще один предмет. Комусь нудно”.
“А викладати цей предмет будуть вчителі із зарплатнею 10 тисяч?”.
“Як вчителька більш як з 30-річним стажем вважаю, що уроки щастя – це повна дурість. Уявляю собі практичні роботи з цього предмету”.
Ці приклади показують, що суспільство має багато питань і сумнівів щодо доцільності та ефективності впровадження “уроків щастя”. Багато хто вважає, що освіта має зосередитися на підвищенні якості традиційних предметів та підтримці ментального здоров’я через наявні ресурси.