Верховна Рада спростила процедури публічно-приватного партнерства

Верховна Рада України у другому читанні та в цілому ухвалила законопроєкт №7508, який передбачає внесення змін до низки законодавчих актів з метою спрощення механізму залучення приватного капіталу через публічно-приватне партнерство (ППП). Про це повідомив голова Комітету ВР з питань економічного розвитку Дмитро Наталуха.
Документ спрямований на прискорення відновлення інфраструктури, зруйнованої внаслідок війни, а також будівництво нових об’єктів у межах післявоєнного економічного розвитку. Закон підтримали 256 народних депутатів. Законопроєкт був зареєстрований ще в липні 2022 року, а в жовтні того ж року його схвалили в першому читанні. Ухвалення документа є ключовим кроком до завершення реформи ППП.
Закон створює основу для реалізації нових концесійних проєктів та інших форм ППП, які вже розробляються Мінрозвитку та державними партнерами. Серед них — концесії у межах першого, контейнерного та п’ятого (залізнично-поромного) терміналів порту Чорноморськ, а також пов’язане з ними майно АМПУ.
Документ також вдосконалює нормативну базу для впровадження національної толінгової системи, яка дозволить стягувати оплату за проїзд окремими автодорожніми ділянками вантажним транспортом. У транспортному секторі передбачено підтримку пілотних проєктів, пов’язаних із будівництвом, експлуатацією та обслуговуванням доріг, тунелів, аеропортів, а також розвитком комунального транспорту — зокрема, закупівлею рухомого складу та наданням послуг із перевезення пасажирів.
Закон покликаний врегулювати ситуацію з концесійними проєктами в портах Ольвія та Херсон, реалізацію яких було призупинено через повномасштабне вторгнення Росії та блокаду миколаївських портів.
Загалом, як зазначають автори, ухвалення цього закону дозволить спростити й уніфікувати процедури підготовки ППП-проєктів для інфраструктурного відновлення й нового будівництва. Серед нововведень — можливість поєднання приватного і донорського фінансування, що знижує інвестиційні ризики, а також усунення бар’єрів, виявлених під час реалізації попередніх пілотних ініціатив. Для невеликих проєктів вартістю до 5,5 млн євро передбачено скорочення термінів підготовки документації — з 19 до 8–12 місяців.