Як росіяни порушують права дітей в окупації: звіт Human Rights Watch
Незаконне всиновлення, заборона української мови, позбавлення національної ідентичності, порушення права на освіту, військовий вишкіл та навіть підготовка до мобілізації в майбутньому – це далеко неповний перелік порушення прав, які вчиняє РФ щодо українських дітей на окупованих територіях. Про випадки кричущих порушень прозвітувала міжнародна правозахисна організація Human Rights Watch.
“Російські окупаційні війська в Україні та російська влада, зокрема міністр освіти Росії та інші високопосадовці, вжили заходів для придушення української мови та навчальної програми, а також нав’язування російської програми та російської мови як мови навчання в школах. Ці заходи порушують закони збройного конфлікту, які забороняють окупаційній владі вносити непотрібні зміни до законів на окупованій території, як-от Закон України “Про освіту” від 2017 року”, – йдеться у звіті.
Українських дітей на окупованих територіях піддають антиукраїнській пропаганді Кремля та залучають до військової підготовки в межах шкільної програми. Російська шкільна програма включає підручники з історії, що намагаються виправдати російське вторгнення і зображують Україну як “неонацистську державу”. РФ також обмежує викладання українською мовою, порушуючи права українських дітей на освіту. Окупаційна влада сприяє розвитку поваги до російської культурної ідентичності, мови та цінностей, а також зневаги до національних цінностей України.
Впровадження російської освіти російською мовою на окупованих територіях України порушує міжнародні стандарти прав людини, включаючи заборону пропаганди війни, право дітей на навчання рідною мовою та право батьків на вибір освіти для своїх дітей. За даними офісу ООН з прав людини, російська влада вимагає від шкіл на окупованих територіях України повідомляти імена учнів та студентів, які досягли 18 років, і вважаються придатними для призову до збройних сил РФ.
Критика вторгнення Росії у школах карається окупаційною владою. Наприклад, у Мелітополі російські ставленики покарали учня за розмови українською мовою, вивезли його з мішком на голові за десятки кілометрів від міста і залишили самостійно повертатися додому.
Окупаційна влада погрожує батькам штрафами, позбавленням опіки або арештом, якщо вони не віддають дітей до “російських” шкіл або якщо діти навчаються дистанційно за українською програмою. Деякі батьки змушені ховати своїх дітей.
Попри покарання за дистанційне навчання чи викладання за українською програмою, школи, які окупаційна влада русифікувала, мають обмежену кількість класів та годин навчання. Також в освітніх закладах спостерігається недостатня кількість персоналу. Часто в школах на окупованих територіях не працює навіть електрика.
Крім того, росіяни застосовують тортури до вчителів.
У Харківській області, де з березня по вересень 2022 року під окупацією перебувало близько 15 000 з 80 000 вчителів області, російська влада застосовувала примус, затримання, жорстоке поводження, побиття та катування електрошоком, щоб змусити педагогів працювати за російською програмою або передавати персональні дані учнів.
Окупаційна влада продовжує чинити тиск на українських дітей, вчителів та батьків.
Human Rights Watch закликає російську владу дотримуватися міжнародного гуманітарного права, припинити русифікацію освітньої системи та притягнути до відповідальності тих, хто чинить тиск на учасників освітнього процесу.
У документі також висвітлено проблему з кримінальними звинуваченнями українських освітян у «колабораціонізмі». Human Rights Watch рекомендує не піддавати санкціям вчителів на тимчасово окупованих територіях України лише за викладання за російською навчальною програмою.
“Я погоджуюся, що кожен випадок потребує індивідуального підходу. Не можна автоматично звинувачувати всіх. Однак якщо особа вчиняє дії, що шкодять українській державності, вона повинна бути притягнута до відповідальності. Є лише одна причина чому виникла проблема з освітою на тимчасово окупованих територіях — рішення Росії розпочати війну проти України. Якщо світ не зупинить РФ, то жодні рекомендації не будуть дієвими. Україна своєю чергою має гарантувати дієвий процес реінтеграції, заходи з дистанційної освіти та неформальні способи донесення інформації для того, щоб зберегти українську ідентичність наших дітей”, – зазначає парламентський уповноважений з прав людини Дмитро Лубінець.