Діти війни

З 2027 року учні та студенти зможуть обирати напрямок навчання: що зміниться

Кабінет Міністрів затвердив новий Державний стандарт профільної середньої освіти, який буде застосовуватися в академічних ліцеях (10-12 класи), закладах професійної (професійно-технічної) та фахової передвищої і спеціалізованої освіти (для здобуття повної загальної середньої освіти).

За даними Міністерства освіти і науки, новий стандарт надасть можливість формувати індивідуальну освітню траєкторію: навчатися за академічним або професійним напрямком. При цьому учні шкіл та студенти зможуть обирати профіль навчання, який пропонуватиме навчальні предмети або інтегровані курси для поглибленого або професійно орієнтованого вивчення, а також предмети поза профілем.

Впровадження нового стандарту розпочнеться з 1 вересня 2027 року, з першої паралелі Нової української школи. До цього часу відбуватиметься підготовка до реформи: затвердження типової освітньої програми, розробка модельних навчальних програм для різних інтегрованих курсів і предметів, пілотування, зміна мережі закладів освіти, зокрема створення ліцеїв тощо. Уже з 2025 року стартує пілотування нового стандарту.

З 2027 року учні та студенти зможуть обирати напрямок навчання: що зміниться

У Міністерстві освіти і науки зазначили ключові аспекти впровадження нового стандарту в українську освіту:

  • Можливість обирати профіль навчання, наприклад: математичний, STEM, IT, мовно-літературний тощо.
  • Збільшення годин для вивчення навчальних предметів або інтегрованих курсів за вибором, кількість яких зростає з кожним роком навчання. Інтегровані курси або навчальні предмети за обраним профілем: 10 клас — 280 годин, 11 клас — 315 годин, 12 клас — 420 годин. Інтегровані курси або навчальні предмети поза обраним профілем: 10 клас — 140 годин, 11 клас — 315 годин, 12 клас — 420 годин. Обов’язкові для всіх інтегровані курси або навчальні предмети: 10 клас — 840 годин, 11 клас — 630 годин, 12 клас — 420 годин.

Кількість годин на обов’язкові предмети й інтегровані курси є найбільшими у 10 класі, який вважається адаптаційним. Його мета — визначитися з обраним профілем, можливо, переосмислити різні предмети. Після 10 класу учні академічних ліцеїв зможуть змінити профіль навчання без освітніх втрат, оскільки відмінність між профілями в адаптаційний рік буде мінімальною.

ПОДИВІТЬСЯ ЩЕ:  Викрадені Росією 48 малюків з Херсона мають повернутися додому: Володимир Зеленський

Години для обов’язкових предметів та інтегрованих курсів за обраним профілем пропорційно зростають від 10 до 12 класу. Якщо буде необхідність, заклад освіти може підсилити обов’язкові предмети або курси для всіх профілів.

Години на вибіркові курси або предмети охоплюють як профільні, так і позапрофільні дисципліни. Це дозволить закладам освіти реалізувати свою академічну свободу, а учням — розвиватися багатогранно. Наприклад, учень вчиться на мовно-літературному профілі в академічному ліцеї і зрадів можливості обирати поглиблені курси. Він також зацікавлений у деяких математичних і природничих курсах. Години для вибору поза профілем дозволили йому реалізувати це бажання.

Щосеместру учень матиме по 4 курси або предмети в межах профілю, такі як есеїстика, література певних періодів, ділова англійська мова тощо. Також він матиме по 4 курси або предмети поза профілем, наприклад природничі дисципліни, мистецтво або спецкурси IT, залежно від пропозицій закладу освіти.

Години для предметів і курсів за вибором можна перерозподілити на обов’язкові предмети або курси за обраним профілем, але НЕ можна додавати до загальнообов’язкових курсів чи предметів. Такий підхід дозволить кожному учню вивчати те, що передбачено його індивідуальною освітньою траєкторією.

У тексті стандарту використано термін “клас / група”, враховуючи, що класно-урочна система є однією з можливих форм організації освітнього процесу. Стандарт дозволяє формувати змінні групи для вивчення окремих освітніх компонентів (предметів, інтегрованих курсів, модулів тощо). Таким чином, Ілля зможе вивчати різні предмети та курси в різних групах, залежно від індивідуального вибору кожного учня.

Вимоги до результатів навчання сформовані на завершення 12 року навчання. Встановлені основні та поглиблені орієнтири для оцінювання. Основних орієнтирів мають досягти всі учні, а поглиблених — ті, для кого відповідна галузь є профілеутворювальною. Важливо: досягнення поглиблених орієнтирів може бути повним або частковим, залежно від змісту освітньої програми, створеної закладом освіти під час формування профілів.

ПОДИВІТЬСЯ ЩЕ:  Освіта під час війни: як запуск платформи "Мрія" може змінити шкільне навчання для українських дітей

У базовому навчальному плані розподіл годин подано для закладів загальної середньої, професійної (професійно-технічної), фахової передвищої та спеціалізованої освіти. Варіанти розподілу годин залежать від спрямування (академічного чи професійного), за яким заклад освіти реалізуватиме цей Державний стандарт.

Окремі варіанти базового навчального плану передбачено для класів (груп) з навчанням мовою корінного народу або національної меншини.

Для закладів фахової передвищої освіти та спеціалізованої освіти розподіл навчального навантаження для класів (груп) академічного спрямування наведено в кредитах ЄКТС.

Залишити відповідь

Ваша e-mail адреса не оприлюднюватиметься. Обов’язкові поля позначені *

Схожі статті

Кнопка "Повернутися до початку