“Армія Дронів. Бонус”: що стоїть за системою “є-балів” і чому Костянтин Корсун вважає її небезпечною фікцією

Під час конференції Defence Tech Era, приуроченої до другої річниці створення оборонного кластера Brave1, міністр цифрової трансформації України Михайло Федоров представив оновлену бонусну програму для українських військових — “Армія Дронів. Бонус”. Як він пояснив, що саме так офіційно називається система електронного заохочення, відома серед військових і громадськості як “є-бали”. Її суть полягає в тому, що підрозділи ЗСУ отримують цифрові бали за підтверджене знищення ворожої техніки чи живої сили, а потім можуть обміняти їх на нові дрони й технічні засоби на маркетплейсі Brave1.
“Коротко: знищуй цілі, заробляй бали, отримуй дрони. За ураження танка нараховується 20 балів, за його знищення — 40. За ліквідацію піхоти — 6 балів, за знищення РСЗВ — до 50 балів, залежно від калібру”, — заявив Федоров.
За його словами, для того, щоб отримати ці бали, військові повинні завантажити відео підтвердження в систему ситуаційної обізнаності Delta, де дані проходять верифікацію. Після цього підрозділ потрапляє до щомісячного рейтингу й отримує можливість витратити накопичені “є-бали” на Brave1 Market.
Як пояснив міністр, система вже охоплює близько 90% безпілотних підрозділів ЗСУ. У межах програми формується загальний рейтинг та окремі показники за типами уражених цілей. Цифрові бали можна обміняти на широкий асортимент обладнання — від FPV-дронів (від 2 до 6 балів) до важких багаторазових “бомберів” типу Vampire (43 бали). За словами Федорова, команда Brave1 навіть створила всередині кластеру окремий підрозділ “математики війни”, який аналізує ці дані й формує висновки про ефективність бойової роботи.
Система “Армія Дронів. Бонус”, яку Міністерство цифрової трансформації України офіційно презентувало як бонусну програму для військових, викликає дедалі більше запитань не лише в суспільстві, а й серед фахівців, які роками працювали в галузі кібербезпеки та захисту інформації. Один з них є Костянтин Корсун, колишній заступник керівника відділу боротьби з кіберзлочинністю СБУ, засновник CERT-UA і фахівець з багаторічним досвідом. Він жорстко розкритикував саму ідею системи, принцип її реалізації та можливі ризики, які вона несе.
Як зазначив Корсун, попри те, що система здається цілком “ігровою” — мовляв, знищуєш цілі, заробляєш бали, отримуєш дрони — суть ініціативи виглядає не як турбота про армію, а маркетингова імітація допомоги, створена з розрахунком на медійний ефект. На його думку, замість того щоб забезпечити військо всім необхідним, їм пропонують своєрідну програму лояльності, в якій для того, щоб отримати дрон, треба зареєструватися, завантажити відео, чекати верифікації, потрапити в рейтинг, а вже потім — можливо — отримати техніку.
Експерт пояснив, що формально ця система передбачає нарахування цифрових балів за результативні удари по техніці та особовому складу противника: 20 балів за ураження танка, 40 — за його повне знищення, до 50 — за РСЗВ і 6 балів за ліквідованого піхотинця. Відео з підтвердженням ураження мають завантажуватись у військову систему ситуаційної обізнаності Delta, після чого їх перевіряють, і лише потім бали надходять на рахунок підрозділу. У фіналі бійці можуть використати їх на Brave1 Market для закупівлі нового озброєння.
“З одного боку начебто нічого поганого. Але з іншого боку – а чому просто не дати армії дрони згідно потреби? Нахіба городити увесь цей маркетинговий булшіт у стилі класично-мерзенного SMM?
Задля “залучення нових клієнтів”? Для кого? Для чого? Шо взагалі … відбувається?
Типу військові, які захищають країну і кожен день ризикують своїм життям та здоров’ям, щоб продовжувати це робити – повинні десь реєструватися, доводити свої результати, отримувати якісь є-бали і у якості винагороди можливо (!) отримати нові засоби захисту. Захисту тих, хто придумав цю люту дічь у затишних київських коворкінгах. Ну не повинні захисники доводити необхідність надати їм засоби захисту. Якась хвора фантазія у автора ініціативи”, – обурюється експерт.
Але саме цей ланцюг викликає у Костянтина Корсуна підозру. Він звертає увагу на дивну роль Мінцифри, яке, попри свій суто цивільний статус, отримує повний доступ до військової системи Delta, у якій зберігаються чутливі дані та відеозаписи з фронту. Експерт наголошує: якщо міністерство, яке не є частиною сектору безпеки та оборони, оперує цією інформацією — це прямий шлях до витоку даних, які можуть потрапити до ворога.
“І ще один важливий момент. Виходить так, що абсолютно цивільне міністерство цифрових трансформаторів має повних доступ до начебто закритої військової системи Дельта. Інакше як вони будуть зараховувати є-бали, якщо не бачать відео підтвердження та “верифікують” їх? Адже особисто Федоров закликає завантажувати відео підтвердження уражень у Дельту. І потім ми дивуємося “а звідки у ворога найсвіжіші дані?!”, – наголосив експерт з кібербезпеки.
На думку Костянтина Корсуна, ця ініціатива нагадує запізнілу спробу втримати вплив у сфері безпілотників, з якої Мінцифру раніше фактично усунули. “Креативний Міша”, як іронічно називає Федорова експерт, повертається до свого стилю — маркетингових кампаній, хайпових форматів, візуальних слоганів і гейміфікації. Але реальна війна — не місце для шоу. І не майданчик для цифрових експериментів. Він висловлює глибоке обурення тим, що військовим, які щодня ризикують життям, пропонують не пряме постачання зброї, а участь у “грі” з реєстрацією, умовами, рейтингами й уявною винагородою. На його переконання, військові не повинні доводити, що їм потрібні дрони. Їм їх просто треба давати. Без запитів, без балів, без піарних кампаній. Просто і негайно.
Корсун не стримує розчарування і вважає, що в ситуації, коли країна все ще б’ється за виживання, коли кожен день і кожен кілометр фронту оплачуються людським життям, Міністерство цифрової трансформації замість реальної допомоги займається цифровим лояліті-маркетингом у стилі “купи більше — отримай бонус”. І водночас — заводить бойові підрозділи у свою інфраструктуру даних, що не лише безглуздо, а й небезпечно.
“Креативний Міша за наші та донорські кошти повертається до того, з чого починав – до своїх маркетингових лохотронів. У яких явно проглядаються передвиборчі технології – затягування своїми є-балами максимальної кількості військових у свої мережі.
Щоб військо якісно виконувалося свою роботу – йому треба просто давати усе що вони просять.
Одразу і без усіляких умов типу “а ти попроси як слід” або “зареєструйся спочатку”. Просто … давати дрони. Всьо!
Але схоже, що обіцяти військовим є-бали – це все, на що спроможний ах-який-міністр. Особливо після того, як у нього забрали жирну тему закупівлі БПЛА”, – резюмував експерт.