Автомобіль Bugatti, перша леді та фейкові історії, спрямовані проти американців: ВВС

Мережа російських веб-сайтів, що маскуються під місцеві американські газети, розповсюджує фейкові історії в рамках операції за допомогою штучного інтелекту, яка все більше спрямована на вибори в США. Про це йдеться в розслідуванні BBC Verify та BBC News.
Видання розповідає, що колишній офіцер поліції Флориди, який переїхав до Москви, є однією з ключових фігур у цьому. Якби це було правдою, це було б розгромним звітом.
Олена Зеленська, перша леді України, нібито придбала рідкісний спортивний автомобіль Bugatti Tourbillon за 4,5 мільйона євро (4,8 мільйона доларів; 3,8 мільйона фунтів стерлінгів) під час візиту до Парижа на святкування Дня D у червні. Джерелом коштів були нібито гроші американської військової допомоги.
Ця історія з’явилася на незрозумілому французькому веб-сайті буквально кілька днів тому – і була швидко розвінчана.
Експерти вказали на дивні аномалії в опублікованому в мережі рахунку-фактурі. Викривач, згаданий у статті, з’явився лише у дивно відредагованому відео, яке, можливо, було створено штучно. Bugatti різко спростував це, назвавши це “фейковими новинами”, а його дилерський центр у Парижі пригрозив судовим позовом людям, які стоять за неправдивою історією.
Але перш ніж правда встигла викритися, брехня стала вірусною. Інфлюенсери вже підхопили неправдиву історію та широко поширили її. Один користувач X, проросійський активіст, який підтримує Дональда Трампа Джексон Хінкл, опублікував посилання, яке переглянули понад 6,5 мільйона людей. Кілька інших облікових записів розповсюдили цю історію ще мільйонам користувачів X – загалом щонайменше 12 мільйонів, згідно з показниками сайту.
“Ця історія на веб-сайті фейкових новин, призначена для широкого розповсюдження в Інтернеті, яка бере свій початок у російській операції з дезінформації BBC Verify, вперше була оприлюднена минулого року, і тоді ця операція, здавалося, намагалася підірвати уряд України.
У цьому підробленому рахунку-фактурі було помічено кілька помилок, зокрема орфографічні, пунктуаційні та використання англійської мови. Але він все ще широко поширився в мережі Наше останнє розслідування, яке проводилося понад шість місяців і включало вивчення сотень статей на десятках веб-сайтів, виявило, що операція має нову ціль – американських виборців”, – зазначає ВВС.
Десятки фальшивих історій, які відслідковує BBC, спрямовані на те, щоб вплинути на виборців США та посіяти недовіру перед виборами в листопаді. Деякі були повністю проігноровані, але інші були розділені впливовими людьми та членами Конгресу США.
Фейки, які стають вірусними, безпосередньо спрямовані проти американської політики. Вони опубліковані на веб-сайті під назвою The Houston Post – одному із десятків сайтів із американськими назвами, які насправді керуються з Москви. У ВВС стверджується, що ФБР незаконно прослуховувало курорт Дональда Трампа у Флориді. Це добре зіграло в твердженнях Трампа про те, що юридична система несправедливо налаштована проти нього, що існує змова, щоб зірвати його кампанію, і що його опоненти використовують брудні прийоми, щоб підірвати його. Сам Трамп звинуватив ФБР у стеженні за його розмовами.
Експерти кажуть, що ця операція є лише частиною значно більших зусиль, які проводяться з Москви, щоб поширити дезінформацію під час виборчої кампанії в США.
ВВС зв’язалося з цього приводу з МЗС Росії та посольствами США та Великобританії, але не отримало відповіді.
Як поширюються фейки
Операція, яку розслідує BBC Verify, використовує штучний інтелект для створення тисяч новинних статей, опублікованих на десятках сайтів із назвами, які мають виглядати по-американськи: Houston Post, Chicago Crier, Boston Times, DC Weekly та інші. Деякі використовують назви справжніх газет, які припинили роботу багато років або десятиліть тому.
.Більшість історій на цих сайтах не є відвертими фейками. Натомість вони базуються на реальних новинах з інших сайтів, очевидно переписаних програмним забезпеченням штучного інтелекту. У деяких випадках інструкції для механізми штучного інтелекту були помітні в готових історіях, наприклад: «Будь ласка, перепишіть цю статтю, зайнявши консервативну позицію». Це приклад інструкцій до програми AI – помилково залишено в історії на одній із підробок сайти новин
Історії приписують сотням фальшивих журналістів із вигаданими іменами та в деяких випадках фотографіями профілів, взятими з інших місць в Інтернеті. Наприклад, фотографія письменниці-бестселера Джуді Батальйон була використана в кількох історіях на веб-сайті під назвою DC Weekly, “написана” онлайн-персона під назвою “Джесіка Девлін”.
“Я була повністю збентежена. Я все ще не дуже розумію, що робила моя фотографія на цьому веб-сайті. Я не контактувала з цим веб-сайтом Це допомогло мені більше усвідомити той факт, що будь-яка твоя фотографія в Інтернеті може бути використана кимось іншим”, — сказала Батальйон BBC.
Величезна кількість історій – тисячі щотижня – разом із їх повторенням на різних веб-сайтах вказує на те, що процес публікації контенту, створеного ШІ, є автоматизованим. Звичайні браузери можуть легко створити враження, що ці сайти є процвітаючими джерелами законних новин про політику та гострі соціальні проблеми. Однак у цьому цунамі контенту вкраплені фейкові історії, що все більше націлені на американську аудиторію.
Історії часто змішують американські та українські політичні питання. Наприклад, в одному з них стверджувалося, що працівниця українського пропагандистського підрозділу була налякана, дізнавшись, що їй доручили завдання повалити Дональда Трампа та підтримати президента Байдена.
Інший звіт вигадав шопінг до Нью-Йорка, здійснений першою леді України, і стверджував, що вона расистсько ставилася до персоналу ювелірного магазину. ВВС виявило, що підроблені документи та фальшиві відео YouTube використовувалися для підтримки обох неправдивих історій.
Деякі з фейків з’являються та отримують високий рівень залучення в соціальних мережах, сказав Клемент Брієнс, старший аналітик із розвідки загроз компанії Recorded Future, що займається кібербезпекою. Його компанія каже, що 120 веб-сайтів було зареєстровано в рамках операції, яку вона називає CopyCop, лише за три дні травня. І ця мережа є лише однією з низки російських операцій з дезінформації.
Інші експерти — Microsoft, Університет Клемсона і в Newsguard, компанії, яка відстежують сайти з дезінформацією, кажуть, що нарахували щонайменше 170 сайтів, підключених до операції.
“Спочатку операція здається невеликою, але з кожним тижнем значно зростає з точки зору розміру та охоплення. Люди в Росії регулярно цитували та поширювали ці наративи через російське державне телебачення, кремлівських чиновників і впливових осіб Кремля. Майже щотижня чи двох із цієї мережі з’являється новий наратив”, – сказала Маккензі Садегі, AI Newsguard та редактор зовнішнього впливу.
Зробити фейк справжнім
Щоб ще більше підвищити довіру до фейкових історій, оперативно створюються відео на YouTube, в яких часто фігурують люди, які називають себе “викривачами” або “незалежними журналістами”. У деяких випадках у відео розповідають актори – в інших здається, що це голоси, згенеровані ШІ. Якщо кілька відеороликів знято на схожому фоні, це ще більше свідчить про скоординовані зусилля з поширення фейкових новин.
Відео самі по собі не мають на меті стати вірусними, і мають дуже мало переглядів на YouTube. Натомість вони цитуються як “джерела” в текстових матеріалах на сайтах фейкових газет. Наприклад, в історіі про українську інформаційну операцію, нібито спрямовану на кампанію Трампа, було процитувано відео YouTube, яке містило кадри з нібито офісу в Києві, де на стінах було видно фальшиві агітаційні плакати. Посилання на такі історії потім публікуються в каналах Telegram та інших акаунтах соціальних мереж.
Дослідники Microsoft також кажуть, що подібні операції намагаються поширити історії про політику Великобританії, Олімпійські ігри в Парижі тощо. Одна фейкова історія, яка з’явилася на веб-сайті під назвою London Crier, стверджувала, що Зеленський купив за вигідною ціною особняк, який належить королю Карлу III. Її побачили сотні тисяч користувачів соцмереж, потім іі було видалено.
ВВС спитало у розповсюджувачів фейків, чи уповільниться поширення подібних неправдивих історій. Відповідь отрималу таку:
“Не хвилюйтеся! Гру покращують!”.