МОН затвердило особливості організації навчання у школах на 2025 – 2026 навчальний рік
Міністерство освіти і науки України (МОН) спільно з віцепрем’єр-міністром з інновацій, розвитку освіти, науки та технологій Михайлом Федоровим ініціювали нову політику під назвою “Школа офлайн”, яка передбачає повернення учнів до очної форми навчання.
Цей підхід обумовлений бажанням створити безпечні та якісні умови для навчання в умовах воєнного стану, а також забезпечити рівний доступ до освіти для всіх дітей, незалежно від місця їхнього перебування. Для реалізації цієї політики вже затверджено наказ МОН № 1112, який визначає нові умови і порядок організації навчання на 2025–2026 навчальний рік. Цей документ вступить в силу з 1 вересня 2025 року, проте окремі його компоненти можна почати впроваджувати вже зараз.
Наказ МОН № 1112: основні положення
Наказ Міністерства освіти і науки України № 1112 «Про затвердження Порядку та умов здобуття загальної середньої освіти в комунальних закладах загальної середньої освіти в умовах воєнного стану в Україні» регламентує нові правила навчання для учнів і вчителів. Цей наказ замінює попередній наказ № 850, що стосувався дистанційного навчання, що свідчить про наміри уряду поступово повертати учнів до традиційної форми навчання.
Згідно з новим наказом, основною формою навчання має бути очна форма, яка дозволяє забезпечити більш ефективний навчальний процес та соціалізацію дітей. Проте, для забезпечення безпеки учнів, наказ також встановлює певні умови, які повинні бути дотримані для відновлення очного навчання:
- Наявність укриттів. Школа повинна мати власне укриття або укриття повинно знаходитись на відстані не більше 500 метрів від навчального закладу. Це вимога дозволяє забезпечити швидке та безпечне укриття учнів у разі небезпеки.
- Матеріально-технічне забезпечення. Для організації змішаного навчання (поєднання очної та дистанційної форм) школа повинна мати необхідне матеріально-технічне забезпечення. Це включає в себе наявність комп’ютерів, інтернет-з’єднання та інших технологій, які дозволяють проводити уроки в дистанційному форматі.
- Рішення органів влади. У регіонах, які знаходяться ближче до зон бойових дій, таких як Дніпропетровська, Донецька, Запорізька, Луганська, Миколаївська, Одеська, Сумська, Харківська, Херсонська та Чернігівська області (окрім тимчасово окупованих територій), рішення про перехід на очне навчання повинно бути схвалено радою оборони області або розпорядженням керівника обласної військової адміністрації (ОВА), а також рішенням педагогічної ради школи.
Реалізація політики “Школа офлайн”
Політика “Школа офлайн” передбачає створення умов для повернення учнів до очного навчання за умови дотримання всіх вимог безпеки. Наказ № 1112 встановлює чіткі критерії для організації навчального процесу, які враховують різні обставини, включаючи воєнний стан, необхідність збереження життя та здоров’я учнів, а також підтримку якості освіти.
МОН також передбачає можливість використання змішаного навчання як тимчасової міри до моменту, коли умови для очного навчання стануть безпечними та стабільними. Змішане навчання дозволяє школам гнучко адаптуватися до поточної ситуації, зберігаючи при цьому високу якість освіти.
Дистанційне навчання: нові правила та вимоги
Хоча основною формою навчання з 2025 року буде очна, наказ № 1112 передбачає продовження функціонування дистанційних класів для тих закладів, які не відповідають умовам для очного навчання. Дистанційне навчання є важливим інструментом для забезпечення безперервного освітнього процесу в умовах воєнного стану, особливо для учнів, які перебувають на тимчасово окупованих територіях (ТОТ) або за межами України.
Для організації дистанційного навчання кожна школа повинна створити дистанційні класи, які будуть працювати за наступними принципами:
- Повна освітня програма для учнів в Україні. Учні, які залишаються в Україні, навчатимуться за повною освітньою програмою, яка включає всі необхідні предмети та теми, що відповідають національному стандарту освіти.
- Скорочена програма для учнів за кордоном. Учні, які перебувають за кордоном, будуть навчатись за скороченою програмою, яка включає українознавчий компонент і перезарахування оцінок з інших предметів, вивчених у школі за кордоном. Це дозволяє дітям зберегти зв’язок з рідною країною та культурою, одночасно отримуючи освіту відповідно до місцевих вимог.
- Дистанційні класи з українознавчим компонентом. Такі класи будуть окремим навантаженням для вчителів, яке враховуватиметься у формулі обрахунку освітньої субвенції. Це забезпечує належне фінансування і підтримку вчителів, які працюють у складних умовах.
Освітній процес для ВПО
Діти, які були вимушено переміщені внаслідок військових дій, з 1 вересня 2025 року будуть зобов’язані навчатися очно у школах за місцем свого фактичного перебування. Це рішення прийняте для того, щоб забезпечити цим дітям доступ до якісної освіти та підтримати їх інтеграцію в нове середовище.
Однак, протягом навчального року 2024/2025 переміщені діти можуть продовжувати навчання у своїх дистанційних класах, навіть якщо за місцем їхнього перебування є можливість для очного навчання. Це дає можливість поступового переходу до нових умов і мінімізує стрес для дітей, які пережили важкі обставини.
Освітній процес на тимчасово окупованих територіях
Учні, які проживають на тимчасово окупованих територіях України, матимуть можливість продовжити навчання в дистанційних класах, якщо це дозволяє безпекова ситуація. Оцінку безпечності ситуації здійснюватимуть учителі та батьки, які найкраще знають місцеві умови та можуть приймати обґрунтовані рішення.
Також для учнів на ТОТ передбачена можливість перейти на індивідуальну форму навчання (педагогічний патронаж) із застосуванням дистанційних технологій. Це дозволить забезпечити освітній процес навіть в умовах обмеженого доступу до інтернету або інших ресурсів. МОН надасть рекомендації щодо роботи за педагогічним патронажем та приклад індивідуального розкладу, щоб допомогти школам організувати навчання в таких складних умовах.