Повноваження поліції у рамках закону про мобілізацію: що потрібно знати для захисту своїх прав
На тлі сучасних змін до мобілізаційного законодавства як ніколи актуальним постає питання взаємодії територіальних центрів комплектування та соціальної підтримки і співробітників поліції щодо військовозобов’язаних або осіб, які можуть вважатись такими.
ІА “ФАКТ” звернулося за коментарем до адвокатського об’єднання “Репешко і партнери” щодо уточнення питань: Які саме повноваження мають представники поліції у рамках чинного законодавства про мобілізацію? Коли їх дії будуть вважатись законними та що потрібно знати для захисту своїх прав?
Нормативне регулювання питань мобілізації визначено у нещодавній постанові Кабінету Міністрів України від 16 травня 2024 р. № 560, якою затверджено “Порядок проведення призову громадян на військову службу під час мобілізації, на особливий період”. Згідно з нею при оголошенні мобілізації співробітники поліції мають наступні повноваження:
- Беруть участь у здійсненні заходів щодо оповіщення резервістів та військовозобов’язаних разом з представниками ТЦК та СП або у складі груп оповіщення. При цьому оповіщення здійснюється:
- за адресою місця проживання або адресою задекларованого/зареєстрованого місця проживання резервіста та військовозобов’язаного групою оповіщення, до складу якої можуть включатися представники місцевих адміністрацій або територіальних громад, ТЦК та СП, поліцейські, а також під час оповіщення мешканців багатоквартирних будинків — керівник установи (організації) або фізична особа — підприємець, яка надає послуги з управління багатоквартирними будинками, або голова правління об’єднання співвласників багатоквартирного будинку (ОСББ);
- за місцем роботи або навчання групою оповіщення до складу якої входить представник місцевої адміністрації, підприємства (установи, організації), ТЦК та СП та поліцейські;
- у громадських місцях, громадських будинках та спорудах, місцях масового скупчення людей, на пунктах пропуску (блок-постах), пунктах пропуску через державний кордон України резервісти та військовозобов’язані можуть бути оповіщені групами оповіщення, до складу яких можуть входити представники місцевої влади, ТЦК та СП та поліцейські.
- Організовують за зверненням ТЦК та СП адміністративне затримання та доставлення до зазначених центрів та органів резервістів та військовозобов’язаних, які вчинили адміністративні правопорушення, передбачені статтями 210 і 2101 Кодексу України про адміністративні правопорушення. Адміністративне затримання таких осіб здійснюється незалежно від їх місця перебування на військовому обліку. У такому разі особа доставляється до найближчого ТЦК та СП.
- Вносять до реєстрів та баз (банків) даних до інформаційної системи МВС, інформацію про осіб, які вчинили адміністративні правопорушення, передбачені статтями 210 і 2101 Кодексу України про адміністративні правопорушення, провадження у справах за якими здійснюється територіальними центрами комплектування та соціальної підтримки.
- Повідомляють ТЦК та СП про неможливість здійснити адміністративне затримання та доставлення протягом 30 календарних днів до такого центру осіб, які вчинили адміністративні правопорушення, передбачені статтями 210 і 2101 Кодексу України про адміністративні правопорушення.
- Організовують проведення перевірок в осіб чоловічої статі віком від 18 до 60 років військово-облікового документа (військового облікового документа в електронній формі) разом з документом, що посвідчує особу, та у разі відсутності у такої особи військово-облікового документа (в тому числі в електронній формі) чи наявності інформації в реєстрах та базах системи МВС, про розшук такої особи здійснення адміністративного затримання та доставлення такої особи до найближчого територіального центру комплектування та соціальної підтримки.
Питань щодо пункту внесення інформації до реєстрів та баз даних у нас не має, як і до функції повідомлення ТЦК та СП про неможливість адміністративного затримання. Це більш технічні функції. З точки зору практичних функцій поліції найцікавішим є адміністративне затримання та доставляння до ТЦК та СП.
Слід зазначити, що згідно Кодексу України про адміністративні правопорушення передбачені наступні штрафи:
– за ст. 210 Кодексу – порушення призовниками, військовозобов’язаними, резервістами правил військового обліку в особливий період сума штрафу складає від 17 000 до 25 500 грн;
– за ст. 2101 Кодексу порушення законодавства про оборону, мобілізаційну підготовку та мобілізацію в особливий період сума штрафу також складає від 17 000 до 25 500 грн. Орган, який уповноважений розглядати справи по зазначеним правопорушенням це ТЦК та СП. Справа розглядається та адміністративне стягнення накладається керівником ТЦК та СП.
Головним моментом у такому випадку буде те, що особа вчинила зазначене правопорушення та відносно неї вже є постанова від керівника ТЦК та СП про накладення відповідної суми штрафу. Тут повинен спрацювати третій пункт, зазначений раніше, щодо внесення інформації до реєстрів та баз даних МВС інформації про осіб, які вчинили адміністративні правопорушення. У разі встановлення, що громадянин порушує правила військового обліку, визначені Порядком організації та ведення військового обліку призовників, військовозобов’язаних та резервістів або Законом України “Про мобілізаційну підготовку та мобілізацію”, виявлення розбіжностей військово-облікового документа з військово-обліковими даними Єдиного державного реєстру призовників, військовозобов’язаних, резервістів старший групи оповіщення пропонує резервісту або військовозобов’язаному прослідувати до районного (міського) ТЦК та СП для взяття на військовий облік, проходження медичного огляду для визначення придатності до військової служби, уточнення своїх персональних даних, даних військово-облікового документа з військово-обліковими даними Єдиного державного реєстру призовників, військовозобов’язаних, резервістів.
Із зазначеною метою громадянину оформляється та вручається повістка. У разі відмови прослідувати до районного (міського) ТЦК та СП поліцейський, який входить до складу групи оповіщення, проводить адміністративне затримання та доставлення громадянина до такого центру на підставі статей 261 і 262 Кодексу України про адміністративні правопорушення.
Адміністративне затримання регулюється нормами Кодексу України про адміністративні правопорушення. За даним кодексом у випадках, прямо передбачених законами України, з метою припинення адміністративних правопорушень, та, між іншим, коли вичерпано інші заходи впливу, забезпечення своєчасного і правильного розгляду справ та виконання постанов у справах про адміністративні правопорушення допускається адміністративне затримання особи.
Затримання за даних підстав прямо передбачено ст. 262 Кодексу України про адміністративні правопорушення. Кодексу України про адміністративні правопорушення в якій зазначено що адміністративне затримання особи, яка вчинила адміністративне правопорушення, може провадитися лише органами (посадовими особами), уповноваженими на те законами України. Адміністративне затримання провадиться органами внутрішніх справ (Національною поліцією) – при порушенні призовниками, військовозобов’язаними, резервістами правил військового обліку, порушенні законодавства про оборону, мобілізаційну підготовку та мобілізацію,
Про адміністративне затримання особи обов’язково складається протокол, в якому зазначаються: дата і місце його складення; посада, прізвище, ім’я та по батькові особи, яка склала протокол; відомості про особу затриманого; час і мотиви затримання. Протокол підписується посадовою особою, яка його склала, і затриманим. У разі відмовлення затриманого від підписання протоколу в ньому робиться запис про це.
Про місце перебування особи, затриманої за вчинення адміністративного правопорушення, негайно повідомляються її родичі, а на її прохання також власник відповідного підприємства, установи, організації або уповноважений ним орган.
Органи (посадові особи), правомочні здійснювати адміністративне затримання, про кожний випадок адміністративного затримання осіб інформують у порядку, встановленому Кабінетом Міністрів України, центри з надання безоплатної вторинної правової допомоги, крім випадків, якщо особа захищає себе особисто чи запросила захисника.
Однак існує дуже суттєвий момент відповідно до ст. 261 Кодексу України про адміністративні правопорушення – при адміністративному затриманні особа має право на адвоката. При чому співробітники поліції повинні самі повідомити центр з надання безоплатної правової допомоги який за дорученням відправить на захист особи адвоката. Наскільки буде працювати дана норма фактично, покаже час. Річ у тому, що адміністративне затримання особи, яка вчинила адміністративне правопорушення, може тривати не більш як три години, а в необхідних випадках для встановлення особи та/або з’ясування обставин правопорушення – до трьох діб. При затриманні особи на три години виконати вимогу щодо надання захисту адвокатом через центр з надання безоплатної правової допомоги практично та фізично не можливо, враховуючи невеликий проміжок часу затримання та необхідність здійснення багатьох дій, які включають пошук вільного адвоката та час його прибуття на місце затримання або місце куди була переміщена затримана особа.
Ще один дуже важливий момент, в якому залучені представники поліції. Це здійснення фото- та відео фіксації під час:
- вручення повістки;
- перевірки військово-облікового документа.
Під час вручення повістки здійснюється фото- і відеофіксація із застосуванням технічних приладів та засобів фото- та відео фіксації також під час перевірки військово-облікового документа (військового облікового документа в електронній формі) разом з документом, що посвідчує особу також представником ТЦК та СП або поліцейським здійснюється фото- і відеофіксація. Враховуючи, що кожен поліцейський має власну боді-камеру, саме за її допомогою й буде здійснюватись зазначення фіксація. Надалі записи зберігаються в управлінні поліції та їх можливо отримати безпосередньо що до особи її адвокатом на адвокатський запит або судом та іншими уповноваженими органами. Чи будуть копії зазначених записів передаватися поліцією в ТЦК та СП та в якому обсязі наразі не відомо.
Викликати поліцію для адміністративного затримання можуть не тільки представники ТЦК та СП. Керівники органів охорони державного кордону або його структурних підрозділів з набранням чинності Указом Президента України про оголошення (продовження) мобілізації викликають поліцейського для здійснення адміністративного затримання особи та її доставляння до найближчого ТЦК та СП у разі наявності в Єдиному державному реєстрі призовників, військовозобов’язаних та резервістів відомостей про подання такої особи щодо розшуку в Національну поліцію.
Як ми бачимо, наразі представники поліції дуже активно залучені до мобілізаційного процесу на усіх його етапах. Головна наша рекомендація громадянам – своєчасно упорядковувати усі необхідні поточні документи, аби у представників державних органів не виникало до вас зайвих питань.