Право на захист: як в Україні працює система безоплатної правової допомоги

Безоплатна правова допомога є гарантованим законом механізмом захисту, до якого українці звертаються в ситуаціях, коли вирішення проблеми самотужки неможливе або юридичні витрати перевищують фінансові можливості людини. У мирний час це стосується справ про аліменти, трудові конфлікти, відмови у виплатах чи спори з державними установами. Під час війни спектр питань є значно ширшим: мобілізаційні спори, статуси учасників бойових дій, втрати документів, примусове виселення, конфлікти у зв’язку з розлученням або недопуском до дитини, кримінальні переслідування, взаємодія з правоохоронними органами. Попри те, що система правової допомоги в Україні діє вже тривалий час, у суспільстві досі існує чимало непорозумінь щодо її меж, змісту та реальної ефективності. Частина людей не знає про своє право на захист коштом держави, інші — не довіряють якості такої допомоги. Є випадки, коли людині відмовляють у наданні адвоката без чіткого обґрунтування, або ж справа розглядається без її участі, бо вона не знала, що мала право на представника.
Редакція ІА «ФАКТ» звернулася до юристів адвокатського об’єднання «Репешко і партнери» аби з’ясувати, як система безоплатної правової допомоги працює на практиці, які справи вона охоплює, де виникають труднощі й на що має право людина, яка не може самостійно оплатити адвоката.
Хоча система безоплатної правничої допомоги працює більше ніж десять років, пересічні громадяни не дуже обізнані про її існування та про те, як нею користуватися взагалі. Своєю чергою наші колеги, які працюють в системі безоплатної допомоги, розповідали про одну жінку, яка за останні роки тричі користувалася системою безоплатної правничої допомоги в судовому процесі, приїжджаючи на крутому Лексусі та дорого вдягнена, але пред’являла довідку про те, що вона є малозабезпеченою особою, а отже мала повне законне право на надання їй безоплатного адвоката.
Зазначимо, що на даний час в Україні система безоплатної правничої допомоги є гарантією держави з захисту прав та свобод громадян, а також їх доступу до правосуддя. При чому система безоплатної допомоги є дворівневою. Безоплатна первинна правнича допомога включає такі види правничих послуг:
- надання правової інформації;
- надання консультацій і роз’яснень з правових питань;
- складення заяв, скарг та інших документів правового характеру (крім документів процесуального характеру);
Особами, які надають первинну безоплатну правничу допомогу є:
1) органи виконавчої влади;
2) органи місцевого самоврядування;
3) центри з надання безоплатної правничої допомоги;
4) спеціалізовані установи з надання безоплатної первинної правничої допомоги, утворені органами місцевого самоврядування з урахуванням потреб територіальної громади;
5) юридичні особи приватного права, які мають право надавати правничу допомогу, залучені органами місцевого самоврядування у встановленому законом порядку;
6) адвокати та інші фахівці у відповідній галузі права, залучені органами місцевого самоврядування у встановленому законом порядку.
Зазвичай отримати допомогу можна від суб’єктів зазначених у пунктах 1-3 та дана допомога носить консультативний характер. При цьому звернення про надання одного з видів правничих послуг, надсилаються або подаються особами, які досягли повноліття, безпосередньо до центральних та місцевих органів виконавчої влади, територіальних органів центральних органів виконавчої влади та органів місцевого самоврядування відповідно до їх компетенції.
Водночас звернення, що стосуються дітей, надсилаються або подаються ними особисто чи їх законними представниками, патронатними вихователями. Звернення, що стосуються осіб, визнаних судом недієздатними або дієздатність яких обмежена судом, надсилаються або подаються ними особисто, їх опікунами чи піклувальниками. При цьому особи, які визнані судом недієздатними чи дієздатність яких обмежена, можуть звертатися за отриманням безоплатної первинної правничої допомоги особисто лише щодо питань, звернення до суду з яких їм дозволено.
Слід враховувати, що органи виконавчої влади та органи місцевого самоврядування у разі письмового звернення осіб про надання будь-якого з видів правничих послуг з питань, що віднесені до їх повноважень, зобов’язані надати такі послуги протягом 30 календарних днів з дня надходження звернення. Якщо у зверненні особи міститься лише прохання про надання відповідної правової інформації, така правнича допомога надається не пізніше п’ятнадцятиденного терміну з дня отримання звернення.
Проте органам виконавчої влади та органам місцевого самоврядування забороняється встановлювати плату за надання будь-якого з видів правничих послуг та за видачу особам бланків заяв, звернень, запитів, довідок, інших документів, подання яких передбачено законодавством для реалізації прав і свобод людини і громадянина. Якщо питання, порушені у зверненні, не належать до компетенції органу виконавчої влади чи органу місцевого самоврядування, до якого надійшло звернення особи, такий орган протягом п’яти календарних днів повинен надіслати це звернення до відповідного органу та повідомити про це особу, яка подала звернення.
Органи виконавчої влади та органи місцевого самоврядування зобов’язані проводити особистий прийом осіб, які потребують безоплатної первинної правничої допомоги, з питань, що належать до компетенції відповідного органу виконавчої влади чи органу місцевого самоврядування. Прийом осіб, які потребують безоплатної первинної правничої допомоги, проводиться постійно в установлені дні та години. Графік прийому осіб повинен бути доведений до їх відома.
Звернення про надання одного з видів правничих послуг також подаються в усній або письмовій формі до центру з надання безоплатної правничої допомоги. Вони викладаються особою усно під час відвідування центру з надання безоплатної правничої допомоги або за допомогою засобів телефонного зв’язку через визначені контактні номери телефонів, інші технічні засоби електронних комунікацій або єдиний контактний номер телефону системи надання безоплатної правничої допомоги.
Водночас безоплатна вторинна правнича допомога є видом державної гарантії, яка полягає у створенні рівних можливостей для доступу осіб до правосуддя. Тобто це забезпечення державою участі безоплатного адвоката в судовому процесі. Цей вид допомоги включає такі види правничих послуг:
- захист;
- здійснення представництва інтересів осіб, що мають право на безоплатну вторинну правничу допомогу, в судах, інших державних органах, органах місцевого самоврядування, перед іншими особами;
- складення документів процесуального характеру.
Саме ця категорія правничої допомоги зазвичай найбільш дороговартісна, але право на безоплатну вторинну правничу допомогу мають лише деякі категорії фізичних осіб, а не на всі види, а саме:
- повнолітні особи, які перебувають під юрисдикцією України, якщо їхній середньомісячний дохід, розрахований відповідно до методики, затвердженої Міністерством юстиції України, не перевищує двох розмірів прожиткового мінімуму (станом на 2025 рік це 3 028 грн), розрахованого та затвердженого відповідно до закону для осіб, які належать до основних соціальних і демографічних груп населення, а також особи з інвалідністю, які отримують пенсію або державну соціальну допомогу відповідно до законів України«Про державну соціальну допомогу особам з інвалідністю з дитинства та дітям з інвалідністю» і «Про державну соціальну допомогу особам, які не мають права на пенсію, та особам з інвалідністю», у розмірі, що не перевищує двох прожиткових мінімумів для працездатної особи (станом на 2025 рік це 3 028 грн), – на всі види правничих послуг;
- діти – на всі види правничих послуг;
- особи, до яких застосовано адміністративне затримання, – на правничі послуги, передбачені пунктами 1 і 3;
- особи, до яких застосовано адміністративний арешт, – на правничі послуги, передбачені пунктами 1 і 3;
- особи, які відповідно до положень Кримінального процесуального кодексу України вважаються затриманими, – на правничі послуги, передбачені пунктами 1 і 3 частини, а також на правничі послуги, передбачені пунктом 2, у разі якщо такі особи є заявниками, визнані потерпілими або є свідками в іншому кримінальному провадженні, у зв’язку з незаконністю такого затримання, у разі порушення прав затриманої особи, застосування насильства, катувань, інших жорстоких, нелюдських або таких, що принижують гідність, видів поводження під час затримання, до завершення відповідних проваджень;
- особи, стосовно яких обрано запобіжний захід у вигляді тримання під вартою, – на правничі послуги, передбачені пунктами 1 і 3, а також на правничі послуги, передбачені пунктом 2, у разі застосування до таких осіб насильства, катувань, інших жорстоких, нелюдських або таких, що принижують гідність, видів поводження під час перебування під вартою;
- особи, у кримінальних провадженнях стосовно яких відповідно до положень Кримінального процесуального кодексу України залучається захисник для здійснення захисту за призначенням, – на правничі послуги, передбачені пунктами 1 і 3, а також на правничі послуги, передбачені пунктом 2 у разі застосування до таких осіб насильства, катувань, інших жорстоких, нелюдських або таких, що принижують гідність, видів поводження;
- особи, у кримінальних провадженнях стосовно яких відповідно до положень Кримінального процесуального кодексу України залучається захисник для проведення окремої процесуальної дії, – на правничі послуги, передбачені пунктами 1 і 3;
- особи, засуджені до покарання у виді довічного позбавлення волі, позбавлення волі на певний строк, тримання в дисциплінарному батальйоні військовослужбовців або обмеження волі, – на всі види правничих послуг;
- особи, на яких поширюється дія Закону України«Про біженців та осіб, які потребують додаткового або тимчасового захисту», – на правничі послуги, передбачені пунктами 2 і 3 з моменту подання особою заяви про визнання біженцем або особою, яка потребує додаткового або тимчасового захисту в Україні, до прийняття остаточного рішення за заявою;
- іноземці та особи без громадянства, затримані з метою ідентифікації та забезпечення примусового видворення, – на правничі послуги, передбачені пунктами 2 і 3 з моменту затримання;
- особи, які звернулися із заявою про визнання особою без громадянства, – на правничі послуги, передбачені пунктами 2 і 3 з дня подання особою заяви про визнання особою без громадянства до прийняття остаточного рішення за заявою, а також під час оскарження відмови про визнання особою без громадянства, отримання дозволу на імміграцію, оформлення посвідки на тимчасове чи постійне проживання;
- особи, які не мають документів, що посвідчують особу та підтверджують громадянство України, – на правничі послуги, передбачені пунктами 2 і 3 з питань встановлення в судовому порядку фактів, що мають юридичне значення, пов’язаних з оформленням та видачею таких документів;
- внутрішньо переміщені особи – на всі види правничих послуг;
- особи, які звернулися із заявою про взяття їх на облік як внутрішньо переміщених осіб, – на правничі послуги, передбачені пунктами 2 і 3 з питань, що пов’язані з оскарженням рішення про відмову в отриманні довідки про взяття на облік внутрішньо переміщеної особи, до моменту отримання зазначеної довідки або з питань, пов’язаних із встановленням фактів, що мають юридичне значення стосовно таких осіб;
- громадяни України, які проживають на тимчасово окупованій території або на території територіальних громад, що розташовані в районі проведення воєнних (бойових) дій або які перебувають в тимчасовій окупації, оточенні (блокуванні), – на правничі послуги, передбачені пунктами 2 і 3 з питань, пов’язаних із захистом порушених, невизнаних або оспорюваних прав, свобод чи інтересів фізичних осіб (у тому числі про відшкодування шкоди, завданої внаслідок обмеження у здійсненні права власності на нерухоме майно або його знищення, пошкодження) у зв’язку із збройною агресією Російської Федерації та тимчасовою окупацією території України;
- ветерани війни та члени сімей загиблих (померлих) ветеранів війни, члени сімей загиблих (померлих) Захисників і Захисниць України, особи, які мають особливі заслуги перед Батьківщиною, – на всі види правничих послуг;
- особи, які перебувають під юрисдикцією України і звернулися для отримання статусу особи, на яку поширюється дія Закону України «Про статус ветеранів війни, гарантії їх соціального захисту», – на правничі послуги, передбачені пунктами 2 і 3 з питань, що пов’язані з отриманням такого статусу;
- особи, які мають особливі трудові заслуги перед Батьківщиною, та особи, які належать до числа жертв нацистських переслідувань, – на всі види правничих послуг;
- особи, реабілітовані відповідно до законодавства України, – на правничі послуги, передбачені пунктами 2 і 3 з питань, що пов’язані з реабілітацією;
- особи, які постраждали від торгівлі людьми, – на правничі послуги, передбачені пунктами 2 і 3 з питань, пов’язаних із захистом їхніх прав, визначених Законом України «Про протидію торгівлі людьми»;
- особи, які постраждали від домашнього насильства або насильства за ознакою статі, – на правничі послуги, передбачені пунктами 2 і 3 з питань, пов’язаних із захистом їхніх прав, визначених законами України «Про запобігання та протидію домашньому насильству» і «Про забезпечення рівних прав та можливостей жінок і чоловіків»;
- потерпілі від кримінальних правопорушень проти статевої свободи та статевої недоторканості, катування або жорстокого поводження під час воєнних дій чи збройного конфлікту – на правничі послуги, передбачені пунктами 2 і 3 у кримінальних провадженнях, розпочатих за фактом вчинення таких кримінальних правопорушень;
- особи, стосовно яких суд розглядає справи про обмеження цивільної дієздатності фізичної особи, визнання фізичної особи недієздатною; поновлення цивільної дієздатності недієздатних фізичних осіб та фізичних осіб, цивільна дієздатність яких обмежена, звільнення від повноважень опікунів чи піклувальників таких осіб, – на правничі послуги, передбачені пунктами 2 і 3 протягом розгляду справи в суді;
- особи, стосовно яких суд розглядає справи про надання психіатричної допомоги у примусовому порядку або примусову госпіталізацію до протитуберкульозного закладу, – на правничі послуги, передбачені пунктами 2 і 3 протягом розгляду справи в суді;
- викривачі у зв’язку з повідомленням ними інформації про корупційне або пов’язане з корупцією правопорушення – на всі види правничих послуг, з питань, пов’язаних із захистом їхніх прав у зв’язку з таким повідомленням;
- особи, стосовно яких згідно із Законом України «Про соціальний і правовий захист осіб, стосовно яких встановлено факт позбавлення особистої свободи внаслідок збройної агресії проти України, та членів їхніх сімей» встановлено факт позбавлення особистої свободи внаслідок збройної агресії проти України, – на всі види правничих послуг на час позбавлення особистої свободи та після звільнення у зв’язку із захистом прав і законних інтересів, порушених через позбавлення особистої свободи внаслідок збройної агресії проти України;
- близькі родичі та члени сім’ї особи, зниклої безвісти за особливих обставин, – на правничі послуги, передбачені пунктами 2 і 3 з питань, пов’язаних із захистом їхніх прав чи інтересів та/або прав, чи інтересів особи, зниклої безвісти за особливих обставин, визначених Законом України «Про правовий статус осіб, зниклих безвісти за особливих обставин»;
- громадяни України, які звернулися з питань встановлення в судовому порядку фактів, що мають юридичне значення, пов’язаних з відновленням втрачених документів, необхідних для отримання компенсації відповідно до Закону України «Про компенсацію за пошкодження та знищення окремих категорій об’єктів нерухомого майна внаслідок бойових дій, терористичних актів, диверсій, спричинених збройною агресією Російської Федерації проти України, та Державний реєстр майна, пошкодженого та знищеного внаслідок бойових дій, терористичних актів, диверсій, спричинених збройною агресією Російської Федерації проти України», – на правничі послуги, передбачені пунктами 2 і 3.
Зазначимо, що іноземці та особи без громадянства, які перебувають в Україні на законних підставах, мають таке саме право на безоплатну вторинну правничу допомогу, як і громадяни України, крім винятків, встановлених Конституцією, законами України чи міжнародними договорами, згода на обов’язковість яких надана Верховною Радою України. При цьому особи, які перебувають під юрисдикцією іноземної держави, з якою Україна уклала відповідний міжнародний договір, згода на обов’язковість якого надана Верховною Радою України, мають право на безоплатну вторинну правничу допомогу на підставах та в порядку, передбачених відповідним міжнародним договором України.
Варто знати, що особи з категорії малозабезпечені, ВПО, ветерани війни та члени сімей загиблих (померлих) ветеранів війни, особи, які мають особливі трудові заслуги перед Батьківщиною, та особи, які належать до числа жертв нацистських переслідувань, особи, реабілітовані відповідно до законодавства України, мають право на отримання такої допомоги не більше шести разів протягом бюджетного періоду та одночасно не більше ніж за шістьма рішеннями про надання безоплатної вторинної правничої допомоги, прийнятими центрами з надання безоплатної правничої допомоги.
Суб’єктами надання безоплатної вторинної правничої допомоги в Україні є центри з надання безоплатної правничої допомоги, а також адвокати, включені до Реєстру адвокатів, які надають безоплатну вторинну правничу допомогу.
За адвоката, який працює в даній системі, громадянам не потрібного нічого сплачувати (в такому випадку адвокату сплачує послуги держава), але потрібно нести інші витрати, які зазвичай є по судовій справі – сплата судового збору, виготовлення технічного паспорта, отримання різних витягів та довідок та інших документів за тарифами встановленими відповідними організаціями в місці їх отримання.
Знайти центр надання вторинної правничої допомоги, який відноситься саме до вашої області можливо за посиланням на офіційному сайті.
Отримати юридичну консультацію або роз’яснення з правових питань можна також зателефонувавши на Єдиний телефонний номер системи БПД 0 800-213-103, дзвінки в межах України безкоштовними.
Зауважимо, що звернення про надання одного з видів правничих послуг подаються особами, які досягли повноліття, або їх представниками до центру з надання безоплатної правничої допомоги в письмовій формі за місцем фактичного проживання таких осіб незалежно від реєстрації місця проживання чи місця перебування особи або за місцезнаходженням органу, що здійснює дізнання, досудове розслідування, суду, слідчого судді, що розглядають справу.
Після прийняття рішення про надання безоплатної вторинної правничої допомоги центр з надання безоплатної правничої допомоги призначає адвоката, який включений до Реєстру адвокатів, які надають безоплатну вторинну правничу допомогу, та уклав договір про надання безоплатної вторинної правничої допомоги з центром з надання безоплатної правничої допомоги. При цьому повноваження адвоката підтверджуються дорученням центру з надання безоплатної правничої допомоги та/або довіреністю відповідно до вимог процесуального закону.