Експертна думка

“Укрзалізниця” намагається компенсувати неконтрольоване збільшення витрат”: Володимир Гусак

Питання підвищення тарифів на залізничні перевезення не вперше викликає хвилю обурення серед громадськості та бізнесу. Це не дивно, адже “Укрзалізниця” вже давно стала об’єктом критики через непрозорість у прийнятті рішень, погіршення якості послуг та відсутність чіткої стратегії розвитку. Навіть під час війни, коли держава має потребу в стабільності як ніколи, компанія демонструє нестабільність у своїй фінансовій політиці та дивні управлінські рішення.

Цього разу на порядок денний знову постало питання підвищення тарифів. Як зазначає генеральний директор Федерації роботодавців транспорту України Володимир Гусак, “Укрзалізниця” просуває ідею так званого “зближення класів”, обґрунтовуючи це необхідністю покращення фінансового стану компанії. Проте він звертає увагу на те, що подібні заяви базуються на неправдивих даних: “Компанія стверджує, що за підсумками липня вперше з початку року отримала негативний фінансовий результат, і основною причиною є збільшення перевезень нібито збиткових вантажів – залізної та марганцевої руди”.

В чому ж проблема?

“Якщо говорити мовою цифр, то загальний обсяг перевезень “Укрзалізниці” за 7 місяців цього року зріс на 25,6% порівняно з аналогічним періодом минулого року. І це велика перемога України та ЗСУ, тому що це стало можливим завдяки відкриттю портів Великої Одеси.

Відновлення експорту дозволило збільшити обсяг виробництва українських підприємств, зокрема, гірничо-промислового комплексу. А це податки, робочі місця, валютні надходження, а також обсяги перевезень залізницею. Це збільшення виражається також і в доходах “Укрзалізниці”. За I півріччя 2024 року порівняно з I півріччям 2023 вони зросли на 8,5 млрд грн. Або майже на 20%, що корелюється із обсягами зростань перевезень”, – наголошує Гусак..

ПОДИВІТЬСЯ ЩЕ:  Телефонна розмова з Дональдом Трампом та онлайн-брифінг з журналістами: основні заяви Володимира Зеленського

Але тут виникає парадокс: при зростанні доходів компанія заявляє про збитковість, обґрунтовуючи це зростанням витрат на перевезення руди. Як зазначає експерт, якщо перевезення руди дійсно збиткове, то при зниженні обсягів перевезень компанія мала б демонструвати покращення фінансових показників. Однак відбулося навпаки: скорочення перевезень призвело до збитків. Тобто або менеджмент “Укрзалізниці” свідомо вводить в оману владу і громадськість, або просто не розуміє, як правильно аналізувати фінансові показники.

Де шукати правду?

Володимир Гусак підкреслює, що значні протиріччя в заявах “Укрзалізниці” можна легко пояснити аналізом витратної частини:

“Особливо кидається у вічі просто шалене зростання так званих “інших операційних витрат” – на 2,5 млрд грн або 80%!

Складається враження, що нинішнє керівництво “Укрзалізниці” відверто не хоче контролювати та зменшувати витрати підприємства. Воно, можливо, вважає, що під час воєнного часу це не має бути пріоритетом, або просто не може ефективно управляти розходами.

Звичайно, дуже хочеться побачити розшифровку витрат компанії та почути пояснення менеджменту “Укрзалізниці” щодо їх зростання. Бо складається враження, що в кращому разі це зростання витрат просто неконтрольоване. Але нестачу контролю з боку керівництва “Укрзалізниці” не можна компенсувати за рахунок решти економіки України. Адже мова йде про економічну стабільність держави і роботу підприємств ГМК та аграрного сектору, що є головними наповнювачами бюджету і джерелами валютних надходжень від експорту”.

Поганий сигнал для економіки

Підвищення тарифів на залізничні перевезення в умовах нестабільності на багатьох ринках може стати фатальним для багатьох підприємств. Зупинка виробництв, скорочення робочих місць та валютних надходжень можуть поставити під загрозу не тільки економічну стабільність держави, але й життєздатність аграрного та гірничо-промислового секторів.

“В умовах, коли на багатьох ринках зараз дуже несприятлива ситуація, підвищення тарифів буде означати зупинку виробництв на якийсь час, а деякі і зовсім змушені будуть закритися. Відповідно, зупиняться перевезення. Тоді керівництво “Укрзалізниці” на практиці зможе перевірити свої украй суперечливе твердження про те, що зростання перевезень призводить до збитків, а зменшення – до прибутків”, – резюмує Володимир Гусак.

ПОДИВІТЬСЯ ЩЕ:  "Вся країна має бути поставлена ​​під багнет. Служити повинні абсолютно всі": Дмитро Кулеба

Зважаючи на всі вищезазначені фактори, очевидно, що “Укрзалізниця” потребує не просто реформування, а повної зміни підходу до управління. Потрібно зосередитися на ефективному контролі витрат, прозорості у прийнятті рішень та пошуку нових можливостей для підвищення прибутковості без шкоди для бізнесу та економіки країни. Але чи готове керівництво компанії до таких змін? На це питання поки що немає однозначної відповіді.

Залишити відповідь

Ваша e-mail адреса не оприлюднюватиметься. Обов’язкові поля позначені *

Схожі статті

Кнопка "Повернутися до початку