Діти війни

В Україні стартував основний етап міжнародного моніторингового дослідження PISA-2025 для вивчення рівня компетентності учнів

Якість освіти дітей є однією з найважливіших складових майбутнього будь-якої країни. Саме освіта формує покоління, яке визначатиме подальший розвиток суспільства, економіки та держави загалом. В умовах війни це питання набуває особливої ваги, адже діти й підлітки стикаються не лише з навчальними викликами, а й з постійним психологічним тиском, зміною середовища, втратами та вимушеним переміщенням. Освітній процес порушується через обстріли, руйнування шкіл і постійну загрозу життю. У таких реаліях важливо не просто зберегти доступ до навчання, а й зробити все можливе, щоб освіта залишалася якісною та відповідала сучасним викликам. Саме тому участь України в міжнародних дослідженнях якості освіти є надзвичайно актуальною.

18 березня в Україні офіційно стартував основний етап міжнародного моніторингового дослідження PISA-2025, яке триватиме до початку травня. У дослідженні візьмуть участь понад 10 тисяч українських підлітків віком 15 років з майже трьох сотень навчальних закладів, відібраних за спеціальною міжнародною процедурою. До вибірки увійшли школи як у містах, так і в селах 17 регіонів України, де безпекова ситуація дозволяє провести дослідження. Це заклади Вінницької, Волинської, Житомирської, Закарпатської, Івано-Франківської, Київської, Кіровоградської, Львівської, Одеської, Полтавської, Рівненської, Тернопільської, Хмельницької, Черкаської, Чернівецької, Чернігівської областей та Києва. Вони були відібрані за спеціальною процедурою з переліку, визначеного міжнародною компанією з формування вибірки Westat. Про це повідомив Український центр оцінювання якості освіти (УЦОЯО).

Участь у PISA передбачає не просто написання тестів, а й заповнення анкет як учнями, так і керівниками закладів освіти. Тестування відбуватиметься в електронному форматі й охоплюватиме кілька напрямів: читання, математику, природничі науки, цифрові навички та знання з іноземної мови. Особливий акцент у 2025 році буде зроблено саме на природничо-наукову галузь. Це дозволить оцінити не тільки рівень знань, а й уміння застосовувати їх у реальному світі.

ПОДИВІТЬСЯ ЩЕ:  На Донеччині триває евакуація дітей (відео)

Метою дослідження є з’ясування рівня сформованості компетентності підлітків у певній галузі, тобто вміння ефективно використовувати здобуті як у закладі освіти, так і поза ним знання в різноманітних життєвих ситуаціях. Анкетування дасть змогу дослідити, які чинники впливають на успішність учнів — від матеріально-технічного забезпечення школи до методів викладання та рівня кваліфікації вчителів. Окремо буде вивчено ситуацію з викладанням англійської мови, що також є важливим показником сучасної конкурентоспроможності української освіти.

Важливо, що всі результати PISA є деперсоніфікованими — вони не показують ситуацію конкретної школи чи регіону, а дають загальну картину стану освіти в країні. Це дозволяє порівняти досягнення українських дітей із ровесниками з інших країн та зрозуміти, як війна вплинула на рівень знань.

Україна бере участь у PISA вже втретє, і вдруге — в умовах повномасштабної війни. Результати попереднього дослідження у 2022 році засвідчили серйозні освітні втрати — вони оцінилися в 1,5–2 роки. Тому нинішній етап є надзвичайно важливим для того, аби не просто побачити реальний стан справ, а й визначити найбільш болючі точки, які потребують негайних рішень.

Участь у таких дослідженнях є можливістю зрозуміти слабкі й сильні сторони системи освіти й запровадити зміни там, де вони найбільше потрібні. Саме тому перевіряти рівень знань — правильно і необхідно. Але важливо пам’ятати: за кожною цифрою стоять живі діти, які заслуговують не просто на оцінку, а на якісну освіту. Тому завданням держави має бути не тільки проведення досліджень, а втілювання ефективних заходів, які підвищать рівень знань українських школярів навіть у такі складні часи.

Залишити відповідь

Ваша e-mail адреса не оприлюднюватиметься. Обов’язкові поля позначені *

Схожі статті

Кнопка "Повернутися до початку