Економічні

Бюджетні баталії: як зарплати прокурорів викликали хвилю обурення

ІА”ФАКТ” вже писало про те, що Верховна Рада України підтримала правку №155 по бюджетному законопроєкту на 2025 рік, яка скасовує запланове раніше  підвищення зарплат прокурорів на 37%, залишаючи їх на рівні 2024 року.

Що стало каменем спотикання між працівниками НАБУ, САП та прокурорами

Взагалі, в Україні склалася цікава ситуація з заробітними платами працівників НАБУ та САП, які значно вищі, ніж зарплати їхніх колег з прокуратури. Це зумовлено тим, що зарплати в НАБУ і САП розраховуються на основі прожиткового мінімуму для працездатних осіб, який наступного року планують встановити на рівні 3028 гривень, що майже вдвічі перевищує базовий прожитковий мінімум, від якого відштовхуються при обчисленні зарплати прокурорів.

Зазначимо, що ця різниця у винагородах може бути наріжним каменем дискусій про справедливість оплати праці в різних держустановах. З одного боку, вищі зарплати можуть мотивувати співробітників НАБУ та САП працювати ефективніше, самовіддано боротися з корупцією. З іншого боку, працівники прокуратури можуть відчувати певну несправедливість і розчарування через різницю в оплаті праці, що може вплинути на їхню мотивацію та якість роботи.

Чи буде це ефективним рішенням для підвищення продуктивності та мотивації співробітників, залишається дискусійним питанням, адже важливо знайти баланс між справедливою оплатою праці та рівними умовами для всіх працівників правоохоронних органів.

Прокурорська демографія в Україні та світі

Важливо зазначити, що звичайних державних обвинувачів в Україні набагато більше – близько 10 на 100 тисяч населення. Для порівняння, у країнах ЄС цей показник становить від 6 до 13 на 100 тисяч населення. Щодо грошової винагороди цієї когорти спеціалістів в країнах ЄС та США, то вона складає в середньому 79,017 доларів США на рік. Це значно вище середньої зарплати для багатьох інших професій. Наприклад, середньорічна зарплата для повного робочого дня в ЄС становить близько 26,136 євро. Очевидно, що зарплата прокурорів будь-де є значно вищою порівняно з середньою зарплатою інших громадян у тих самих країнах.

Проблема не лише у великій кількості прокурорів, а й у недоліках багатьох українських процедур, зокрема, бюрократизмі, корупції, недостатній прозорості, повільності судових процесів тощо. Це створює нерівність і впливає на мотивацію працівників прокуратури.

ПОДИВІТЬСЯ ЩЕ:  “Зроблено в Україні”: кому насправді дістається державна підтримка у переробній промисловості

Не варто думати, що “звичайні” прокурори отримують набагато менші зарплати і держава нехтує їхнім доходом порівняно з працівниками НАБУ та САП. Прокурори в Україні заробляють приблизно 37000-50000 гривень на місяць. Це залежить від рівня досвіду, посади та регіону роботи.

Інвалідність, підтверджена МСЕК, та інші переваги, які мають прокурори

По-перше, у них значно коротший термін страхового стажу. Для звичайних людей страховий стаж складає 30-35 років, тоді як для прокурорів він становить лише 25 років. Це за умови, що вони пропрацювали в прокуратурі не менше 15 років.

Крім того, скорочений страховий стаж означає, що прокурори можуть швидше досягти пенсійного віку та отримати пенсію, що є додатковим плюсом порівняно з іншими професіями. Таким чином, хоч їхні зарплати можуть здаватися меншими порівняно з працівниками НАБУ та САП, вони все одно мають свої переваги та підтримку з боку держави.

По-друге, вийшовши на пенсію за вислугу років, прокурори отримують спеціальну пенсію за підвищеною ставкою. Це також включає випадки інвалідності, отриманої під час виконання службових обов’язків, навіть унаслідок незначних травм. Середній розмір пенсії для прокурорів на початку 2023 року становив 21 572 гривні. Багато прокурорів, вийшовши на пенсію, продовжують працювати, що дозволяє їм компенсувати недоліки в зарплаті й забезпечувати собі додатковий дохід.

По-третє, державні обвинувачі часто не зупиняються на досягненні пенсійного віку. Вони звертаються до суду з вимогою підвищити пенсію до 90% від свого окладу (для порівняння: на заході цей показник може сягати 70-80% від передпенсійного окладу прокурора). Таким чином, вони продовжують отримувати не тільки зарплату, але й пенсію, яка подекуди становить 90% від їхньої зарплати. Це дозволяє прокурорам компенсувати недоліки в основній зарплаті та забезпечити собі додатковий дохід.

Деякі прокурори, досягнувши пенсійного віку або отримавши інвалідність, змогли значно підвищити свій рівень доходу. Це відбувається завдяки використанню практик, які дозволяють їм отримувати спеціальні пенсії за підвищеними ставками. Наприклад, з різким збільшенням кількості прокурорів з інвалідністю, підтверджених МСЕК, ми бачимо явний тренд використання та, схоже, зловживання такими практиками.

Система медико-соціальних експертних комісій дозволяє прокурорам отримати статус інвалідності, що автоматично підвищує їхні пенсії до більш високих рівнів. Окрім стандартної пенсії, прокурори можуть отримувати додаткові виплати, що суттєво збільшує їхній дохід.

ПОДИВІТЬСЯ ЩЕ:  Банк у кожному селі: як “Укрпошта” планує змінити фінансовий ринок України

Такі випадки викликають питання про прозорість та справедливість системи пенсійного забезпечення, а також про необхідність реформування для уникнення зловживань. Це також свідчить про те, що реформа системи пенсійного забезпечення має включати заходи для забезпечення прозорості та підзвітності, аби уникнути маніпуляцій з боку деяких працівників.

Чи необхідно індексувати зарплати

Безумовно, так. Але разом з цим треба зупинити всі маніпуляції з пенсіями. У 2024 році в Україні на спеціальні пенсії для суддів, чиновників, правоохоронців, військових було витрачено близько 120 мільярдів гривень. Це вказує на значні витрати державного бюджету, які могли б бути спрямовані на інші важливі потреби. Питання про справедливість і прозорість пенсійних виплат є актуальним, і потребує вирішення для забезпечення ефективного управління фінансовими ресурсами держави.

Бюджет Офісу Генерального прокурора на наступний рік становить 18 мільярдів гривень, з урахуванням запланованих поправок. Якщо держава проведе аудит витрат Пенсійного фонду на спеціальні пенсії, можна зекономити кілька мільярдів гривень, зменшивши витрати на покриття його бюджету. Ці заощаджені кошти можна було б спрямувати на підвищення зарплат прокурорам. Водночас прокурори мають втратити можливість користуватися лазівками в державній пенсійній системі. Якщо ти працюєш і отримуєш пенсію, то не маєш права на спеціальні пенсії у розмірі 90% від окладу.

Проблема корупції у прокуратурі є складною і багатогранною. Підвищення зарплат саме по собі не вирішить це питання, оскільки багато прокурорів вже отримують значні суми через пенсії. Проблема лежить глибше – у самій системі, її залежності від органів влади та недостатньому контролі за її прозорістю.

Окрім першого підвищення зарплат з 2021 року, потрібно провести комплексну перевірку роботи прокуратури. Це допоможе знайти слабкі місця та зрозуміти, де потрібні великі зміни, які ще не проводилися. Реформи мають включати зміни у структурі, методах роботи, а також забезпечення більшої прозорості та звітності прокуратури. Ці кроки допоможуть зробити важливі зміни у роботі прокуратури, знизити рівень корупції та підвищити довіру людей до правової системи.

Виправлення колізій у Пенсійному фонді України може суттєво вплинути на бюджет. Підвищення зарплат прокурорам може навіть скоротити витрати. Завдяки індексації на 37% за три роки, фонд спеціальних пенсій можна буде зменшити. Ці пенсії не обкладаються податками, що дозволяє не тільки підвищити зарплати, але й оптимізувати витрати на пенсійні виплати.

Тетяна Морараш

Залишити відповідь

Ваша e-mail адреса не оприлюднюватиметься. Обов’язкові поля позначені *

Схожі статті

Кнопка "Повернутися до початку