Експертна думка

Чому учні провалюють НМТ? Міркування вчительки української мови та літератури

Як зазвичай ми оцінюємо результати нашої праці? Успіхи приписуємо собі, а невдачі – зовнішнім обставинам. У психології є цілий розділ, який має назву каузальної атрибуції (причинного приписування). Він пояснює типову поведінку людей. Багато емоцій викликав цьогоріч національний мультипредметний тест. Емоції різні: від “я заслужив на цю високу оцінку” до “я був готовий на 200, але тести були некоректні/ комп’ютер зависав 30 хвилин і все пішло шкереберть/ в цій напруженій атмосфері я не змогла зосередитися і пригадати елементарні речі”.

Всі ці проблеми, дійсно, реальні. А от, які з них можна вважати об’єктивними, а які суб’єктивними, давайте розбиратися. Пропонуємо вашій увазі міркування вчительки української мови й літератури одного з престижних ліцеїв міста Дніпра. Вона має 30-річний стаж викладання і високі показники успішності учнів на ЗНО і НМТ, зокрема і 200-бальні результати.

Чому учні провалюють НМТ

Давайте порахуємо: на українському мову в навчальних закладах відведено в середньому три години на тиждень. Множимо їх на 35 навчальних тижнів за рік. Виходить 105 годин. За сім років маємо відповідно 735 годин української мови. Питання: чи може репетитор, який бачить дитину максимум двічі на тиждень протягом 9 місяців, надолужити з нею увесь матеріал? Ні.

Треба, щоб батьки усвідомлювали, якщо дитина протягом семи років навчання недбало ставилася до предмету, то сподіватися, що за один рік вона подолає всі прогалини навіть з найкращим репетитором, не можна.

Українська мова – це не лише про правила

Не треба забувати, що вивчення мови – це не тільки знання правил, а й загальна ерудиція дитини. Якщо дитина не знає, що Далекий Схід – це територія, вона ніколи не напише цю словосполуку правильно. Це стосується будь-якої назви, тієї ж річки Прут, про існування якої потрібно знати, щоб писати її правильно. Згадаємо Всеукраїнський радіодиктант національної єдності “Дороги України”. Більшість учасників робили помилки саме у географічних назвах і питомих українських словах.

ПОДИВІТЬСЯ ЩЕ:  Нам потрібний Уряд Національного Порятунку або Уряд Національної Єдності: експертна думка Анатолія Бойка

Знання мови здобувають при опануванні біології, географії, літератури. А оскільки діти не читають книжок в оригіналі, вони не знають слів. Учні втратили звичку читати текст від початку і до кінця, тому не мають розвиненого образного мислення.

Про найбільш проблемні теми української мови

Фразеологія – ахіллесова п’ята учнів. Фразеологізмів надзвичайно багато. Їх треба вчити. Проблемними є також слова іншомовного походження. Сьогоднішні діти не відчувають питому українську лексику, не відрізняють українські слова від іншомовних, бо фактично живуть серед них.

Вони не читають критичну літературу і підручники. Наприклад, візьмемо “Триптих” Лесі Українки. Ця назва пояснюється у підручнику. Якщо діти не знають тлумачення цього слова, параграф вони не опрацювали.

Краще не чотири, а два + два

На мою думку, несправедливо, що діти пишуть одразу чотири предмети. Це означає, що вони викладаються на одному-двох предметах, а на інші часу й сил не вистачає. Оптимально розбити НМТ на два дні і писати, наприклад, в перший день два гуманітарні тести, а на другий – два технічні тести чи природничі.

Важливе правильне психологічне налаштування

НМТ – це історія про те, що виграє той, у кого міцніші нерви. Вважаю, що дітям потрібна в даному випадку психологічна підготовка. В кожній школі є психолог. Він може провести з учнями тренінги з концентрації уваги, зняття стресу, зосередженості на завданнях. Сучасні діти не мають того практичного досвіду складання іспитів, який мали їх батьки, починаючи з п’ятого класу. Додамо сюди ще й війну, тривоги. Через це діти потрапляють у стрес. Про психологічну підготовку мають дбати шкільні психологи, тоді від них буде справжня користь.

Поради батькам

Батьки мають усвідомлювати, що не буває поганих репетиторів, кожен з них викладається на всі сто. Але заняття з репетитором – це обопільна праця. Дитина має сумлінно виконувати завдання. І батькам не треба соромитися, варто контролювати процес зі свого боку, телефонувати репетитору, цікавитися, як дитина порається із завданнями.  Якщо учень не працює, результату не буде.

ПОДИВІТЬСЯ ЩЕ:  Уряд провалив захист енергооб'єктів України: Максим Шкіль

Що варто змінити

Уважаю, що травень потрібно віддати на консультації з тих предметів, які мають складати учні. Свято останнього дзвоника, репетиції вальсу, реалізація сценарію – це все чудово. Але це час, відірваний від навчання.

Хотілося б також почути думку укладачів НМТ щодо оцінювання тестових відповідей. На думку більшості вчителів, система оцінювання потребує коригування. За дві помилки дитина може втратити від 5 до 9 балів. А за 14 помилок – знімається 40 балів. Логіка лишається незрозумілою.

Залишити відповідь

Ваша e-mail адреса не оприлюднюватиметься. Обов’язкові поля позначені *

Схожі статті

Кнопка "Повернутися до початку