Економічні

Електрокари під загрозою? Чому автовиробники переглядають свої плани

Те, що ще вчора здавалося незворотним прогресом, може змінити напрямок руху. Світовий тренд на перехід до електрокарів, що видавався неминучим, тепер поступається місцем поверненню до авто з двигунами внутрішнього згоряння. Еволюція технологій і ринок доводять, що навіть найбільш переконливі тенденції можуть коригуватися під впливом економічних, політичних та технологічних факторів.

Porsche переглядає електростратегію: бензинові двигуни залишаються в грі

Автовиробник Porsche переглядає свій курс на електрифікацію та продовжить виробництво машин із традиційними двигунами внутрішнього згоряння. Фіндиректор компанії підкреслив, що у сфері люксових автомобілів помітна стійка тенденція на користь бензинових моторів, тому Porsche коригуватиме свій продуктовий план відповідно до ринкових змін.

Німецький бренд Porsche, відомий своїми спортивними автомобілями, спочатку планував, що до 2030 року 80% його модельного ряду складатимуть електромобілі. Однак, зіткнувшись зі зниженням попиту на електрокари, компанія вирішила зберегти бензинові двигуни у своїх ключових моделях Cayenne та Panamera щонайменше до 2030-х років. Продажі електричного Taycan впали на 50% у 2023 році, тоді як моделі з ДВЗ –  718 Cayman і Boxster – показали зростання на 10%.

Porsche планує оновити моделі Panamera та Cayenne, додавши гібридні версії. Також розглядають можливість випуску бензинових або гібридних версій для майбутніх моделей, які спочатку планувалися як повністю електричні, наприклад, 718 та новий високопродуктивний кросовер.

Глобальне уповільнення продажів електромобілів

Електромобільна революція буксує: продажі падають, інфраструктура не встигає, а водії повертаються до бензину.  Ще кілька років тому здавалося, що електромобілі швидко витіснять бензинові та дизельні авто у Європі, Китаї та США. Прогнозували велике зростання продажів, але реальність виявилася іншою.

Попри великі інвестиції та державну підтримку, продажі електрокарів сповільнюються. У Німеччині, яка колись лідирувала у цій сфері, після скасування субсидій рік тому продажі електромобілів впали на третину  у липні минулого року.

У США ситуація теж складна. Так, Ford у 2021 році декларував про намір повністю перейти на електромобілі в Європі до 2030 року. Проте нещодавно компанія визнала ці плани надто амбітними. Ford заявив, що скорочує виробництво свого пікапа F-150 Lightning через слабкий попит. Тепер Ford, подібно до Porsche, планує зберегти двигуни внутрішнього згоряння у своїй європейській лінійці після 2030 року. General Motors відклав випуск кількох нових електричних моделей на цей рік.

У Китаї сповільнюється зростання продажів електромобілів, і ринок уже близький до насичення. Скорочення субсидій на покупку електромобілів прискорило цей процес.

Причини спаду продажів електромобілів зрозумілі. По-перше, вони залишаються дорогими. Наприклад, середня ціна нового електромобіля в Німеччині становить близько €52,700, що значно дорожче за бензинові аналоги.

По-друге, зарядна інфраструктура не встигає за розвитком ринку. Навіть у Великобританії та Нідерландах власники електромобілів стикаються з нестачею станцій швидкої зарядки, а в сільській місцевості їх майже немає. Зростає занепокоєння щодо запасу ходу електромобілів. Хоча сучасні електрокари можуть проїхати на одному заряді 400–600 км, взимку ця відстань зменшується, а зарядні станції можуть бути зайняті або не працювати.

ПОДИВІТЬСЯ ЩЕ:  Японія vs Корея: хто стане кращим прикладом для економічного розвитку Китаю?

Експерти вважають, що без доступних моделей вартістю $20,000–30,000 і розширення зарядної інфраструктури ринок електромобілів не буде розвиватися так швидко, як прогнозували. Тож наразі більш привабливими для масових покупців залишаються бензинові та гібридні авто.

Інтерес до гібридів як компромісного рішення

Знову стають популярними гібридні автомобілі, бо поєднують переваги традиційних двигунів внутрішнього згоряння та електромоторів. Вони знижують викиди CO₂ та не залежать від зарядних станцій.

Гібриди мають і ДВЗ, і електромотор, що дозволяє їм працювати в різних режимах. Це економить паливо, особливо в міських умовах з частими зупинками. Також гібриди можуть використовувати традиційне паливо, що робить їх кращими для далеких поїздок.

Багато автовиробників змінюють свої стратегії щодо електромобілів і зосереджуються на гібридних моделях. Наприклад, китайські компанії збільшують експорт гібридних автомобілів до Європи, пропонуючи нові моделі, що відповідають попиту споживачів.

Українці також все більше цікавляться гібридними автомобілями. У листопаді 2024 року в Україні зареєстрували 1800 гібридних авто, що на 5% більше, ніж у тому ж періоді минулого року. Це означає, що все більше українців обирають гібриди як оптимальний варіант між традиційними та електричними автомобілями.

Зростання вартості виробництва електромобілів

Зростання цін на ключові метали, звичайно, теж впливає на собівартість виробництва електромобілів. Літій, нікель та кобальт дуже важливі для виготовлення акумуляторів, і їх подорожчання збуджує ціни електромобілів. У той же час, ціни на автомобілі з двигунами внутрішнього згоряння залишаються стабільними. Це робить їх більш привабливими для споживачів, особливо в умовах економічної невизначеності.

За даними дослідження, середня ціна електромобіля після врахування знижок становила 39 236 євро, тоді як середня ціна автомобіля з двигуном внутрішнього згоряння – 32 355 євро, що на 21% менше.

Для багатьох покупців вирішальним фактором стає різниця у вартості. Вони вибирають між інноваційними, але дорожчими електромобілями, та перевіреними часом і дешевшими автомобілями з двигунами внутрішнього згоряння. Попри екологічні переваги електромобілів, економічні реалії часто змушують людей віддавати перевагу традиційним авто.

Китайський фактор у зміні кон’юнктури ринку

Китай – все ще найбільший ринок електромобілів, але навіть тут продажі сповільнюються. Це пов’язано з економічними труднощами, зростанням конкуренції місцевих брендів та зменшенням субсидій для електромобілів.

Китайські автовиробники BYD, Nio та XPeng активно розширюють свої позиції на внутрішньому ринку, пропонуючи багато моделей електромобілів. Це створює значний тиск на іноземні компанії, зокрема, Tesla, частка якої на китайському ринку електро-edhsd знизилася з майже 9% у 2023 році до 6,5% у перші сім місяців 2024 року.

Раніше Піднебесна підтримувала розвиток електромобілів через субсидії та стимули. Але поступове скорочення субсидій сповільнило зростання продажів, бо споживачі стали обережнішими у своїх рішеннях щодо купівлі нових авто.

Незважаючи на труднощі, перспективи китайського ринку електрокарів вельми оптимістичні. Прогнозують, що у цьому році продажі електромобілів у Піднебесній можуть досягти 12 мільйонів одиниць, що на 20% більше порівняно з 2023 роком. Це показує постійний інтерес споживачів до екологічно чистого транспорту та адаптацію ринку до нових умов.

Геополітичні ризики та залежність від Китаю

Китай контролює близько 60% світового виробництва рідкоземельних елементів, що дає йому стратегічну перевагу. Крім того, держава домінує у виробництві літій-іонних акумуляторів, забезпечуючи три чверті світового обсягу. Це стало можливим завдяки державній підтримці та інвестиціям у цю галузь протягом багатьох років.

ПОДИВІТЬСЯ ЩЕ:  Як нішоринг сприяє інтеграції України в Європу

США та Європа розуміють ризики залежності від китайських акумуляторів і матеріалів, і вживають заходів для зменшення цієї залежності. Goldman Sachs прогнозує, що для цього до 2030 року потрібно інвестувати понад $160 млрд у розвиток власного виробництва акумуляторів та видобуток важливих матеріалів.

Франція, Німеччина та Швеція закликають Єврокомісію сприяти розвитку виробництва акумуляторів у Європі, щоб зменшити залежність від Китаю. Вони наголошують на необхідності скорочення бюрократичних процедур, створення сприятливих умов для фінансування та прискорення процесів затвердження у секторі виробництва акумуляторів.

Незалежність від китайських постачань – це складне завдання. Євросоюз попереджає, що без рішучих дій до 2030 року він може стати залежним від китайських літій-іонних батарей та паливних елементів, так само як колись був залежним від російських енергоносіїв.

Реакція інвесторів

Акції багатьох автовиробників значно впали, що непокоїть інвесторів. Tesla, що довгий час символізувала успіх, також зіткнулася зі зниженням попиту та посиленою конкуренцією. За останні дні акції Tesla впали з $465 до $375 за акцію через перше за десятиліття зниження продажів.

Іспанська компанія Wallbox, що виробляє зарядні станції для електромобілів, втратила з початку року 57% своєї ринкової вартості. Лише за останній місяць акції впали на 32%, досягнувши рівня $0,75 за акцію. Це падіння зумовлене сумнівами інвесторів щодо зростання ринку електромобілів та зниженням рекомендацій від аналітиків.

Британська компанія Pod Point, що спеціалізується на зарядній інфраструктурі, зіткнулася з фінансовими труднощами через недостатню кількість приватних покупців електромобілів у Великобританії. Це призвело до падіння акцій компанії на 35%, до найнижчого рівня з 2021 року, коли компанія вийшла на біржу.

Можливий перегляд екологічних норм в Європі

В Євросоюзі зростає кількість закликів до перегляду або відтермінування заборони на продаж нових автомобілів із ДВЗ, що планується на 2035 рік. Це може вплинути на стратегії автовиробників та зміцнити позиції бензинових і гібридних моделей.

Міністр промисловості Італії запропонував переглянути це регулювання вже найближчим часом. Італійський уряд побоюється, що заборона на ДВЗ може призвести до серйозної кризи для європейських автовиробників і поставити під загрозу сотні тисяч робочих місць. Міністр енергетики Італії назвав заборону “абсурдною” і закликав до її перегляду.

Гендиректор BMW закликав Європейську комісію переглянути план заборони продажу нових бензинових і дизельних автомобілів з 2035 року. Він вважає, що технологічно нейтральна політика могла б зменшити залежність від китайських батарей. Це демонструє зростаючий песимізм серед автовиробників та споживачів щодо швидкого переходу на електромобілі.

Опитування в Німеччині показало, що 2/3  людей проти заборони автомобілів з ДВЗ з 2035 року. Лише кожен четвертий підтримує це. Прем’єр-міністр Баварії закликав ЄС відмовитися від цієї заборони, наголошуючи на важливості використання різних технологій і потенціалу синтетичного палива.

…Чи справді майбутнє автомобільної індустрії в Європі вже вирішене? Чи, можливо, політичні корективи й економічні реалії змінять хід подій? Якщо заборону на продаж автомобілів з двигунами внутрішнього згоряння переглянуть або відтермінують, це стане сигналом для автовиробників: чи варто поспішати відмовлятися від бензинових і гібридних моделей? Адже поки влада зважує рішення, споживач залишається головним суддею, який голосує власними грошима за те, що справді відповідає його потребам.

Тетяна Вікторова

Залишити відповідь

Ваша e-mail адреса не оприлюднюватиметься. Обов’язкові поля позначені *

Схожі статті

Кнопка "Повернутися до початку