Експертна думка

Пенсії фактично будуть заморожені на кілька років: Андрій Павловський про пенсійну реформу

Пенсійна реформа вже давно обговорюється в Україні, а новий проєкт бюджету на 2025 рік, згідно з законопроєктом №12000, включає положення про її реалізацію. Плани змінити пенсійну систему набувають особливого значення в умовах економічної нестабільності та зобов’язань, взятих перед Міжнародним валютним фондом. У рамках цієї реформи уряд передбачає замороження виплат та впровадження накопичувальної пенсійної системи. Однак експерти, зокрема Андрій Павловський, бачать у цих змінах більше ризиків, ніж позитиву. Вони попереджають, що пенсійні нововведення можуть мати серйозні наслідки для фінансової стабільності та добробуту пенсіонерів.

Важливі коригування пенсійного законодавства

Андрій Павловський, експерт із соціальних питань, народний депутат України 6 і 7 скликань, прокоментував зміни, що мають бути внесені до пенсійної системи України. За його словами, оновлений текст меморандуму з МВФ передбачає важливі коригування пенсійного законодавства, зокрема уніфікацію правил і скасування спеціальних пенсій, що, на його думку, є позитивним кроком. Усі пенсії мають призначатися за єдиними правилами, формулою та критеріями, що підвищить рівність у системі. Однак, з іншого боку, у меморандумі міститься вимога не підвищувати пенсії протягом певного часу, що, за словами експерта, може фактично означати замороження пенсійних виплат на кілька років, можливо, на три.

Павловський зазначає, що таке обмеження пов’язане з прагненням уряду зменшити навантаження на державний бюджет, скоротивши пенсійні видатки. Однак він ставить під сумнів те, чи можна це назвати пенсійною реформою. На його думку, таке замороження виплат не вирішує фундаментальних проблем пенсійної системи та не відповідає очікуванням громадян щодо соціального захисту.

Другий рівень пенсійної реформи та накопичувальна система

Одним із ключових аспектів цієї реформи є введення накопичувальної пенсійної системи, яка передбачає відкладення частини доходів на індивідуальні пенсійні рахунки громадян. Але Павловський висловлює серйозні побоювання щодо цього підходу, стверджуючи, що за поточних умов вона може перетворитися на фінансову піраміду. На його думку, для впровадження накопичувальної системи необхідні певні економічні умови, зокрема тривале економічне зростання та низька інфляція, яких в Україні наразі немає через війну та кризу. Павловський наголошує, що МВФ та Світовий банк неодноразово попереджали про ризики впровадження накопичувальної системи в умовах нестабільної економіки, однак уряд, здається, готовий ризикувати, що, на думку експерта, може призвести до серйозних фінансових втрат.

ПОДИВІТЬСЯ ЩЕ:  Павло Вернівський окреслив причини слабкого управління в Україні

“Якщо це уряд називає пенсійною реформою… Тим більше, що такі зобов’язання внести зміни у пенсійне законодавство, влада взяла перед МВФ. Також другий рівень пенсійної реформи — це забезпечення так званої накопичувальної пенсійної системи. Хоча фахівці МВФ та Світового банку не раз писала листи нашій владі, що під час війни та економічної кризи, цю накопичувальну систему запроваджувати неможна. Адже є великі ризики, що вона перетвориться на велику пенсійну піраміду. Адже для запровадження цієї системи має бути виконано ряд економічних умов. Зокрема, зростання економіки хоча б кілька років підряд та була мінімальна інфляція. Однак через війну ці умови відсутні. Якщо уряд на це наважиться, то все прогорить і перетвориться на фінансову піраміду”, — наголосив експерт.

Негативний досвід інших країн

Для обґрунтування своєї критики Павловський наводить приклади з міжнародного досвіду. Він зазначає, що накопичувальні системи вже зазнали невдач у низці країн Східної Європи, зокрема в Угорщині, Чехії та Польщі, де через неспроможність місцевих фінансових ринків вони були змушені повернутися до солідарної системи. Також експерт згадує провальний досвід Чилі та Аргентини, де накопичувальні системи не виправдали себе. На думку Павловського, Україні варто враховувати ці приклади, адже економіка країни не є достатньо сильною для ефективного функціонування накопичувальної пенсійної системи.

“Вони цю реформу заморозили, а гроші повернули назад у солідарну систему. Зокрема, зі скандалом ця реформа провалилася в Угорщині, Чехії, Польщі. В цих країнах не змогла запуститися накопичувальна система, тому що фінансові ринки східноєвропейських країн значно слабші за західноєвропейські. Також є сумний досвід Чілі та Аргентини, де ця накопичувальна система не спрацювала. А ми чомусь не хочемо враховувати досвід цих країн. Адже накопичувальна система не працює у країнах зі слабкою економікою”, — зазначив експерт.

ПОДИВІТЬСЯ ЩЕ:  Експерт пояснила, з якими проблемами стикнеться фармацевтичний ринок після зниження цін на ліки

Андрій Павловський наголосив, що впровадження накопичувальної пенсійної системи без врахування економічних реалій може мати негативні наслідки. Він застерігає, що замороження пенсійних виплат разом із впровадженням накопичувальної системи створює ризики для пенсіонерів та фінансової стабільності країни. Україні слід обачніше підходити до реформ, особливо в період економічної кризи, коли будь-яка помилка може дорого коштувати державі та громадянам.

Залишити відповідь

Ваша e-mail адреса не оприлюднюватиметься. Обов’язкові поля позначені *

Схожі статті

Кнопка "Повернутися до початку