Коментарі юристів

Вікові обмеження за кермом: як закон регулює допуск до водіння та що це означає на практиці

Вікові обмеження у керуванні транспортними засобами часто стає причиною суперечок між прихильниками жорстких правил і тими, хто вважає їх надмірними. Одні бачать у цьому гарантію безпеки на дорогах, інші — обмеження прав людей, які мають достатні навички та досвід. В українських реаліях ця тема має додаткове значення, адже йдеться не лише про мінімальний вік для отримання посвідчення, а й про ситуації, коли його можуть не видати або навіть забрати, керуючись медичними чи іншими критеріями.

Юристи адвокатського об’єднання «Репешко і партнери» розповіли, як українське законодавство регулює вікові обмеження для керування, яка різниця існує між категоріями транспортних засобів і в яких випадках можливі винятки. Вони також пояснили, як на практиці застосовуються ці норми та які документи підтверджують право на керування.

Переважна більшість громадян вже не уявляє свого життя без автомобіля, бо це комфорт і швидкість, а також неймовірна свобода в планах та у русі. Дехто вже має омріяні водійські права, дехто тільки готується їх отримати. Наразі законодавець йде до посилення контролю за отриманням тим самих водійських прав та вирішення питання вікових обмежень що до керування транспортними засобами для приведення чинних норм до світових стандартів.

Втім кожна країна розв’язує водійське питання по своєму. У Великій Британії можна отримати права з 17 років, але  після досягнення 70-річного віку посвідчення водія автоматично перестає діяти. Для його поновлення водію потрібно заповнити форму, в якій самостійно оцінити свій стан здоров’я і засвідчити, що він/вона досі в змозі кермувати автомобілем, хоча проходити огляд чи складати іспит  при цьому не потрібно. Надалі британські водії поновлюють посвідчення кожні три роки.

У Канаді та США вік водіння автомобіля різниться в залежності від провінції або штату. Зазвичай, мінімальний вік для отримання водійського посвідчення в Канаді становить 16 років, а у США – від 16 до 18 років. В тих же Сполучених Штатах  підлітки можуть отримати обмежене водійське посвідчення у віці 16 років (кермувати можливо лише при наявності в салоні автомобіля повнолітньої особи з водійськими правами), але повні права — лише після досягнення 18 років. При цьому верхньої вікової межі для водіння у США не існує, тому не поодинокі випадки, коли ледь ходяча бабуся вилазить зі старого Лінкольну на паркові супермаркету.

Рекорди  побила Малі — країна, де водіям дозволено сідати за кермо вже у 14 років. Це найнижчий вік для отримання права на водіння у світі. В Японії з 2017 року водії старші 75 років повинні проходити обов’язкове медичне обстеження кожні два роки. При виявленні ознак деменції водійські права можуть бути анульовані.

Що стосується безпосередньо України. Право на керування транспортними засобами особам може бути надано:

  • мототранспортними засобами і мотоколясками (категорії А1, А) – з 16-річного віку;
  • автомобілями, колісними тракторами, самохідними машинами, сільськогосподарською технікою, іншими механізмами, які експлуатуються на вулично-дорожній мережі, всіх типів (категорії В1, В, С1, С), за винятком автобусів, трамваїв і тролейбусів, – з 18-річного віку;
  • автомобілями з причепами або напівпричепами (категорії ВЕ, С1Е, СЕ), а також тими, що призначені для перевезення великогабаритних, великовагових і небезпечних вантажів, – з 19-річного віку;
  • автобусами, трамваями і тролейбусами (категорії D1, D, D1Е, DЕ, Т) – з 21-річного віку.

Транспортні засоби належать до таких категорій:

ПОДИВІТЬСЯ ЩЕ:  Продаж нерухомості особою, яка виїхала жити за кордон

А1 – мопеди, моторолери та інші двоколісні транспортні засоби, які мають двигун з робочим об’ємом до 50 куб.см або електродвигун потужністю до 4 кВт;

А – мотоцикли, у тому числі з боковим причепом, та інші двоколісні транспортні засоби, які мають двигун з робочим об’ємом 50 куб.см і більше або електродвигун потужністю 4 кВт і більше;

В1 – квадро- і трицикли, мотоколяски та інші триколісні (чотириколісні) мототранспортні засоби, дозволена максимальна маса яких не перевищує 400 кілограмів;

В – автомобілі, дозволена максимальна маса яких не перевищує 3500 кілограмів (7700 фунтів), а кількість сидячих місць, крім сидіння водія, – восьми, состав транспортних засобів з тягачем категорії В та причепом, повна маса якого не перевищує 750 кілограмів;

С1 – призначені для перевезення вантажів автомобілі, дозволена максимальна маса яких становить від 3500 до 7500 кілограмів (від 7700 до 16500 фунтів), состав транспортних засобів з тягачем категорії С1 та причепом, повна маса якого не перевищує 750 кілограмів;

С – призначені для перевезення вантажів автомобілі, дозволена максимальна маса яких перевищує 7500 кілограмів (16500 фунтів), состав транспортних засобів з тягачем категорії С та причепом, повна маса якого не перевищує 750 кілограмів;

D1 – призначені для перевезення пасажирів автобуси, у яких кількість місць для сидіння, крім сидіння водія, не перевищує 16, состав транспортних засобів з тягачем категорії D1 та причепом, повна маса якого не перевищує 750 кілограмів;

D – призначені для перевезення пасажирів автобуси, у яких кількість місць для сидіння, крім сидіння водія, більше 16, состав транспортних засобів з тягачем категорії D та причепом, повна маса якого не перевищує 750 кілограмів;

ВЕ, С1Е, СЕ, D1E, DE – состави транспортних засобів з тягачем категорії В, С1, С, D1 або D та причепом, повна маса якого перевищує 750 кілограмів;

Т – трамваї та тролейбуси.

При цьому статтею 126 Кодексу України про адміністративні правопорушення передбачено, що керування транспортним засобом особою, яка не має на це права, або передача керування транспортним засобом особі, яка не має права керування таким транспортним засобом, – тягнуть за собою накладення штрафу в розмірі двохсот неоподатковуваних мінімумів доходів громадян (3400 грн).

Вікові обмеження в керуванні транспортними засобами також регулює “Положення про медичний огляд кандидатів у водії та водіїв транспортних засобів”, яке містить дуже цікаві моменти. У ньому передбачено, що медичні огляди можуть бути різних видів: попередні, періодичні, щозмінні передрейсові та післярейсові, а також позачергові. Попередній медичний огляд проходять кандидати у водії, щоб отримати право на керування транспортним засобом. Періодичний медичний огляд призначений для водіїв, які вже мають посвідчення, і потрібен для підтвердження права на керування. Його частота залежить від віку: до 55 років включно — один раз на десять років, від 56 до 75 років включно — один раз на три роки, а у віці від 76 років і старше — щороку.

Іншими словами, кожен водій, залежно від вікової групи, повинен періодично підтверджувати свою здатність керувати транспортом. При цьому варто знати, що за непроходження медичного огляду у встановлений термін для звичайних громадян-водіїв зараз немає жодних санкцій. Обов’язковим із відповідальністю воно є лише для професійних водіїв, які здійснюють комерційні перевезення.

Зазначимо, що стаття 129 Кодексу України про адміністративні правопорушення, передбачає: «Допуск до керування транспортними засобами водіїв, які перебувають у стані алкогольного, наркотичного чи іншого сп’яніння, або у хворобливому стані, або під впливом лікарських препаратів, що знижують їх увагу та швидкість реакції, або таких, що не пройшли у встановлений строк медичного огляду, – тягне за собою накладення штрафу на громадян – суб’єктів господарської діяльності в розмірі двадцяти п’яти неоподатковуваних мінімумів доходів громадян». Однак вона стосується професійних водіїв та жодним чином не зачіпає пересічних громадян. У Верховній Раді наразі перебуває законопроект, який передбачає санкції для звичайних осіб за вчасне не проходження медичного огляду, але зараз він направлений на доопрацювання, а тому ніяких санкцій саме за дане порушення не існує. Водночас потрібно бути пильними – оскільки законопроект в наявності є великі шанси, що колись він таки набуде статусу закону та норми про вікові обмеження запрацюють на повну потужність.

ПОДИВІТЬСЯ ЩЕ:  Повноваження поліції у рамках закону про мобілізацію: що потрібно знати для захисту своїх прав

Втім, сама норма про періодичний медичний огляд залишається чинною, і в контексті вікових обмежень варто враховувати й те, як саме вона застосовується на практиці — зокрема й у майбутньому. Огляд проводить медична комісія, до складу якої входять лікар-терапевт (голова комісії), невропатолог, отоларинголог, офтальмолог та хірург.

Якщо йдеться про попередній огляд (для тих, хто отримує посвідчення водія вперше) або періодичний (для водіїв, які проходять його відповідно до вікової градації), він включає кілька обов’язкових етапів. Це загальне обстеження кожним із членів комісії, а також лабораторні та функціональні дослідження: загальний аналіз крові та сечі, аналіз крові на цукор, електрокардіограму, перевірку гостроти й полів зору, слуху, вестибулярного апарату, а також визначення групи крові та резус-фактора. Такий комплексний підхід має показати не лише наявність або відсутність хвороб, які можуть впливати на безпечне керування, а й загальний стан здоров’я водія.

При проведенні медичного огляду враховуються результати обов’язкового психіатричного огляду, проведеного відповідно до Порядку проведення попередніх, періодичних та позачергових психіатричних оглядів, у тому числі на предмет вживання психоактивних речовин, затвердженого наказом Міністерства охорони здоров’я України від 18 квітня 2022 року № 651, тобто фактично особа проходить два медичні огляди, адже психіатричний огляд містить в собі:

  • психіатричний огляд, проведений відповідно до статті 11Закону України «Про психіатричну допомогу» (психіатричний огляд проводиться з метою з’ясування: наявності чи відсутності в особи психічного розладу, потреби в наданні їй психіатричної допомоги, а також для вирішення питання про вид такої допомоги та порядок її надання);
  • лабораторне визначення в крові карбогідрат-дефіцитного трансферину методом капілярного електрофорезу та в сечі наркотичних засобів і психотропних речовин.

Під час проведення огляду лікар-психіатр має розглянути наявні в електронній системі охорони здоров’я та медичній документації відомості про звернення особи за психіатричною допомогою. У разі виникнення підозри на захворювання та медичні стани, що наведені у відповідному переліку, для уточнення діагнозу членами медичної комісії кандидатам у водії (водіям) призначаються додаткові обстеження.

Зазначимо, що попередній (періодичний) медичний огляд проводиться за рахунок замовника тобто коштом громадянина. У разі незгоди кандидата у водії (водія) транспортного засобу з результатами попереднього (періодичного) медичного огляду він може оскаржити рішення медичної комісії у структурному підрозділі з питань охорони здоров’я обласної, Київської та Севастопольської міської державної адміністрації та/або у судовому порядку.

Залишити відповідь

Ваша e-mail адреса не оприлюднюватиметься. Обов’язкові поля позначені *

Схожі статті

Кнопка "Повернутися до початку