Чи можуть заблокувати банківські рахунки військовозобов’язаним, які вказали фейкові адреси у “Резерв+”

Для військовозобов’язаних, призовників та резервістів 18 травня 2024 року Міністерство оборони України запустило мобільний застосунок “Резерв+”. Як заявили розробники, його впровадили для розвантаження територіальних центрів комплектації та соціальної підтримки (ТЦК та СП), а також для сприяння військовозобов’язаним громадянами України в оновленні даних з найменшою витратою часу та з максимальним комфортом.
Юристи адвокатського об’єднання “Репешко і партнери” на прохання ІА “ФАКТ” прокоментували юридичні засади створення застосунку “Резерв+”, а також види відповідальності військовозобов’язаних, які під час оновлення своїх даних вказали фейкову адресу.
Слід зазначити, що станом на 18 травня 2024 року початок функціонування програми “Резерв+” не вважалася офіційною, але на даний час за наявною інформацією діяльність застосунку врегульована постановою Кабінету Міністрів України від 10 травня. Однак вона є документом з обмеженим доступом, а отже відсутня в широкому доступі та на офіційних сторінках органів влади. Тому складно провести юридичний аналіз застосунку і його нормативне врегулювання.
Станом на даний час військово-облікові данні через “Резерв+” оновило майже півтора мільйона громадян України, що свідчить про високу довіру до даного застосунку. Відповідно до змін, які були внесені до законодавства, що регулює мобілізаційні процеси, уточнити військово-облікові данні необхідно до 16 липня 2024 року. Періодично в інформаційному просторі з’являються повідомлення, про те, що зазначений строк хочуть продовжити, розуміючи кількість осіб, яким необхідно оновити дані та складність даного процесу, але на зараз зазначений строк залишається незмінним.
За чинними нормами авторизація та уточнення військово-облікових даних через “Резерв+” є процесом виключно добровільним. Якщо цього не робити через “Резерв+”, то громадянину потрібно уточнювати особисті дані через ТЦК та СП або Центри надання адмінпослуг, що не завжди зручно, враховуючи черги в дані органи, а також те, що ЦНАПи не працюють під час повітряних тривог. Тому “Резерв+” є чудовою альтернативою даного процесу – швидко та без черг.
“Резерв+” – це мобільний за стосунок яким можуть скористатись чоловіки віком від 18 до 60 років та військовозобов’язані жінки. “Резерв+” не стосується: чоловіків молодше 18 років, чоловіків яким виповнилось більше ніж 60 років, жінкам які не є військовозобов’язаними, військовослужбовцям та особам, виключеним з військового обліку.
Для уточнення даних через “Резерв+” потрібно зробити декілька простих кроків:
- Встановити мобільний за стосунок;
- Авторизуватись за допомогою айді банкінгу;
- Підтвердити персональні данні, а саме – номер телефону, електронну пошту та фактичну адресу;
- Встановити пароль або налаштувати вхід за біометричними даними.
Після оновлення даних буде доступна інформація з реєстру “Оберіг” та з’явиться поточний статус військовозобов’язаного. У разі як що в реєстрі “Оберіг” є помилки або містяться не актуальні данні відносно особи, то громадянинові потрібно звернутись до ТЦК та СП за місцем своєї реєстрації.
Однак потрібно обов’язково пам’ятати, що надалі усі дії ТЦК та СП відносно військовозобов’язаного, мають відбуватись вже за викликом через повістку. Ось тут потрібно бути особливо уважним при встановленні застосунку, бо вказана при встановленні та реєстрації адреса має дуже велике значення.
Законом України від 09 травня 2024 року були внесені зміни до Кодексу України про адміністративні правопорушення в частині посилення відповідальності за порушення правил військового обліку та законодавства про оборону, мобілізаційну підготовку та мобілізацію. Наразі згідно ст. 210 Кодексу порушення призовниками, військовозобов’язаними або резервістами правил військового обліку в особливий період передбачає штраф, який складає від 17 000 до 25 500 грн. За ст. 2101 Кодексу порушення законодавства про оборону, мобілізаційну підготовку та мобілізацію в особливий період сума штрафу також складає від 17 000 до 25 500 грн.
Відповідно до законодавчих змін протокол не складається у разі вчинення в особливий період адміністративних правопорушень, передбачених статтями 210, 210-1 цього Кодексу, розгляд яких віднесено до компетенції ТЦК та СП, якщо особа не з’явилася без поважних причин або не повідомила причину неприбуття на виклик ТЦК та СП, будучи належним чином повідомленою про дату, час і місце виклику, та за наявності у ТЦК та СП підтвердних документів про отримання особою виклику.
Відповідно до «Порядку проведення призову громадян на військову службу під час мобілізації на особливий період» затвердженого Постановою Кабінету Міністрів України №560 від 16 травня 2024 року виклик громадян до районних (міських) ТЦК та СП під час мобілізації здійснюється шляхом вручення (надсилання) повістки затвердженого зразка.
Належним підтвердженням оповіщення резервіста або військовозобов’язаного про виклик до районного (міського) територіального ТЦК та СП є:
1) у разі вручення повістки:
- особистий підпис про отримання повістки;
- відеозапис вручення повістки або ознайомлення з її змістом, у тому числі відеозапис доведення акта відмови від отримання повістки;
- відеозапис відмови резервіста або військовозобов’язаного у спілкуванні з особою, уповноваженою вручати повістки.
2) у разі надсилання повістки засобами поштового зв’язку:
- день отримання такого поштового відправлення особою, що підтверджується інформацією та/або документами від поштового оператора;
- день проставлення у поштовому повідомленні відмітки про відмову отримати поштове відправлення чи день проставлення відмітки про відсутність особи за адресою місця проживання особи, повідомленою цією особою ТЦК та СП під час уточнення своїх облікових даних;
- день проставлення у поштовому повідомленні відмітки про відмову отримати поштове відправлення чи день проставлення відмітки про відсутність особи за адресою задекларованого/зареєстрованого місця проживання в установленому законом порядку, якщо ця особа не повідомила ТЦК та СП іншої адреси місця проживання.
Повістка про виклик резервіста або військовозобов’язаного до районного (міського) ТЦК та СП може бути надіслана засобами поштового зв’язку рекомендованим поштовим відправленням (поштовим відправленням з оголошенням цінності з описом вкладення) з повідомленням про вручення на адресу його місця проживання після завершення 60 днів, відведених законодавством на уточнення своїх облікових даних, у тому числі адреси місця проживання.
У разі неуточнення протягом 60 днів резервістом або військовозобов’язаним своєї адреси місця проживання повістка надсилається на його адресу зареєстрованого/задекларованого місця проживання.
Днем явки за викликом резервіста або військовозобов’язаного визначається день не раніше 14 дня від дня надсилання повістки засобами поштового зв’язку рекомендованим листом з повідомленням про вручення.
Отже, поштове повідомлення, на якому проставлено відмітку про те, що особа відсутня за адресою, де вона зареєстрована, або яку вона задекларувала як місце свого проживання при умові, якщо зазначена особа не повідомила ТЦК та СП іншої адреси свого проживання, буде вважатись належним оповіщенням особи та тягне за собою винесення постанови про накладення адміністративного штрафу без необхідності складання адміністративного протоколу. Теж саме стосується й поштового повідомлення з відміткою про те, що особа відсутня за адресою, зазначеною при оновленні військово-облікових даних.
Таким чином, у ТПК та СП будуть усі підстави для ухвалення відносно особи постанови про накладення адміністративного штрафу без її фактичної явки до ТЦК та СП. По процедурі оповіщення все буде витримано належним чином, а відповідальність за своєчасність та вірність зазначеної адреси, як і обов’язок отримати повістку покладено виключно на військовозобов’язаного/резервіста.
Надалі у постанови про накладення на військовозобов’язаного/резервіста адміністративного штрафу є два шляхи. Або особа своєчасно дізнається про наявність відносно неї штрафу, та сплатить його своєчасно і в добровільному порядку, або якщо особа не знає, або “не бажає” знати про наявність штрафу, його стягнення буде відбуватись в примусовому порядку. Постанова про накладення адміністративного штрафу від ТЦК та СП передається до відділу державної виконавчої служби, яка має досить широкі повноваження, та навіть при відсутності багатьох персональних даних, щодо особи, вона легко може їх встановити. Тому зазначення невірної або помилкової адреси проживання, реєстрації не відобразяться на роботі виконавця. Він може з’ясувати, у разі відсутності, індивідуальний податковий номер особи, місце її роботи, місце реєстрації, а також усі наявні рахунки в установах банку.
Згідно із законодавством, яке регулює виконавче провадження, в першу чергу стягнення накладається на кошти боржника у національній та іноземній валютах, інші цінності, у тому числі – кошти на рахунках боржника у банках та інших фінансових установах. Готівкові кошти, виявлені у боржника, вилучаються та йдуть на погашення боргу.
У разі відсутності у боржника коштів та інших цінностей, достатніх для задоволення вимог стягувача, стягнення невідкладно звертається також на належне боржнику інше майно, крім майна, на яке згідно із законом не може бути накладено стягнення.
Своєю чергою погашення адміністративного штрафу не звільняє особу від вчинення дій за які на неї було накладено стягнення.
Крім того, статтею 336 КК України передбачено покарання за ухилення від призову на військову службу під час мобілізації, на особливий період, на військову службу за призовом осіб із числа резервістів в особливий період. Відповідно до статті 337 КК України – покарання настає за ухилення призовника, військовозобов’язаного, резервіста від військового обліку після попередження, зробленого відповідним керівником ТЦК та СП.
На даний час згідно з Законом України “Про Єдиний державний реєстр призовників, військовозобов’язаних та резервістів” до реєстру призовників, військовозобов’язаних та резервістів вносяться відомості, а саме – персональні дані та службові данні призовників, військовозобов’язаних та резервістів одержані від призовників, військовозобов’язаних та резервістів або шляхом електронної інформаційної взаємодії з іншими інформаційно-комунікаційними системами, реєстрами (у тому числі публічними), базами (банками) даних, держателями (розпорядниками, адміністраторами) яких є державні органи, механізм цієї взаємодії з іншими інформаційно-комунікаційними системами не відпрацьований та не налагоджений. Однак, як саме та до яких реєстрів будуть мати доступ Міністерство оборони та ТЦК та СП наразі не відомо.
Головне від чого хочемо застерегти – не слід вносити фейкові адреси при уточненні військово-облікових даних в офіційних реєстрах, бо такі дії можуть привести до вкрай негативних наслідків.
Військовозобов’язані, які під час оновлення даних у застосунку “Резерв+” вказали фейкову адресу, отримають штрафи. Крім того, їм можуть заблокувати банківський рахунок. Справа в тому, що фейкова адреса проживання є порушенням правил військового обліку. У таких випадках протокол можуть не складати, а відразу призначати штраф і заблокувати банківські рахунки.
Крім того, у разі, коли відомості, зазначені у графах 1-5, 13 та 14 військово-облікового документа на бланку, не відповідають відомостям, що містяться у Реєстрі “Оберіг”, він вважається недійсним. Про це йдеться у постанові Кабміну від 16.05.2024 р. № 559, яка набула чинності 18 травня і якою затверджено нову форму ВОД. При цьому, якщо в ході перевірки документів, наприклад, на вулиці, буде встановлено невідповідність даним “старого” військово-облікового документа і Реєстру “Оберіг”, особу можуть навіть затримати.