Children of war

From September 1, 2025, the “School Offline” program, introduced by the government under martial law, will start

Quality education is the cornerstone of any country’s development. This becomes especially relevant in times of trials, when the country is fighting for its independence. Ukrainian children, even in the extremely difficult conditions of war, should receive knowledge that not only ensures their future, but also strengthens the spirit of the nation. War poses challenges to society, but also opens up opportunities to transform the education system. In this context, the “School Offline” program, which will become operational on September 1, 2025, is one of the key steps taken by the state to ensure the educational needs of schoolchildren under martial law.

Features of the “School Offline” program

“School offline” program announced Minister of Digital Transformation Mykhailo Fedorov. It is aimed at creating a safe and high-quality educational environment for children, even in the most difficult circumstances. The program includes several main directions:

  1. Construction of shelters for schools in the frontline regions. For this, the government has allocated 7.5 billion hryvnias, which will allow students to return to full-time education. This will not only ensure safety, but also contribute to the normalization of the educational process.
  2. Education for schoolchildren abroad. For Ukrainian children who were forced to find themselves outside the country, the study of key subjects with a Ukrainian studies component will be organized: Ukrainian language, literature, history and geography of Ukraine. Their grades from foreign schools will be taken into account when forming Ukrainian certificates.
  3. Face-to-face training for students in safe regions. Places in local schools will be provided for children who have moved to more peaceful areas. This will allow them to attend classes in face-to-face format.
  4. Pedagogical patronage for children from temporarily occupied territories. Each student will be assigned a teacher who will work with him individually according to a flexible schedule. This will allow children to maintain access to education even in conditions of occupation.
See also  Українські діти щодня потерпають від наслідків війни, яка руйнує їхнє дитинство, змушує жити в страху й адаптуватися до суворої реальності. Проте не лише бойові дії забирають життя маленьких українців. Вони стають жертвами нещасних випадків, які можна було б попередити. Історія, що сталася на Херсонщині, є черговим трагічним нагадуванням про те, наскільки важливою є пильність дорослих. Трагедія на річці Інгулець 13 лютого у Великоолександрівській громаді Херсонської області сталася страшна подія, яка забрала життя трьох дітей. Про це повідомив голова Херсонської ОВА Олександр Прокудін. Група підлітків - 5 дітей - вийшла на тонку кригу замерзлої річки, не підозрюючи про смертельну небезпеку. Лід не витримав ваги дітей, і вони пішли під воду. 16-річна дівчина спробувала витягти дітей з води, проте сама опинилася під кригою. На щастя, трагедію помітив місцевий мешканець, який кинувся на допомогу та зміг врятувати двох дівчат – 16-річну та 12-річну. Вони дісталися берега, але зазнали переохолодження. Але троє інших – 9-річний хлопчик, 13-річний хлопчик та 14-річна дівчинка – загинули в холодних водах Інгульця. Пошуково-рятувальна операція тривала два дні. Лише 15 лютого вдалося знайти тіло останнього зниклого підлітка. До операції були залучені десятки рятувальників, спеціальна техніка та навіть підводні дрони, але повернути дітей до життя було неможливо. Чому це відбувається Тонкий лід, відкриті водойми, небезпечні забави – діти часто не усвідомлюють загрози, а дорослі не завжди встигають запобігти трагедіям. Зима в Україні нестабільна, і замерзлі водойми не завжди мають міцний лід, що робить їх смертельною пасткою. Але головна причина подібних випадків – недостатня обізнаність дітей про правила безпеки та недогляд з боку дорослих. Це не перший і, на жаль, не останній випадок, коли діти гинуть на воді, взимку чи влітку. Кожен рік статистика рятувальників фіксує десятки смертей через необережність на водоймах. Як запобігти таким трагедіям Цю трагедію вже не виправити, але ми можемо зробити все можливе, щоб подібне більше не повторилося. Ось кілька основних порад, які допоможуть батькам уберегти дітей від небезпеки: Розповідайте дітям про небезпеку. Поясніть, що виходити на лід без супроводу дорослих категорично заборонено, навіть якщо здається, що він міцний. Навчіть їх розпізнавати небезпечні місця – тонкий або потрісканий лід, ділянки біля течії чи ополонки. Слідкуйте, де гуляють діти. Часто батьки недооцінюють, наскільки ризикованими можуть бути дитячі ігри. Якщо поблизу є водойма, переконайтеся, що дитина знає, що виходити на лід смертельно небезпечно. Поясніть, як діяти у разі небезпеки. Навчіть дітей не панікувати, якщо вони провалилися під лід. Розкажіть, що потрібно широко розкинути руки на поверхні, щоб не піти під воду, і спробувати вибиратися грудьми вперед. Контролюйте підлітків. Старші діти часто недооцінюють ризики та йдуть на небезпечні експерименти. Важливо розмовляти з ними про можливі наслідки, щоб вони не шукали пригод там, де їх чекатиме трагедія. Реагуйте швидко. Якщо ви стали свідком того, як хтось провалився під лід, не біжіть одразу на допомогу – лід може не витримати й вас. Використовуйте довгі предмети (мотузку, дошку, ремінь) та одразу викликайте рятувальників. Життя дітей – найцінніше, що ми маємо. Їхня безпека залежить не лише від них самих, а й від відповідальності батьків, вчителів і всього суспільства. Пильність, обережність і знання правил безпеки можуть урятувати життя. Нехай ця трагедія стане уроком для всіх, щоб більше жодна сім’я не втратила свою дитину через нехтування елементарними правилами.

Education as part of survival strategy

The war made significant changes in the educational process, forcing to look for new approaches and forms of education. However, not all initiatives met with approval. Thus, the director of Lysychan Lyceum No. 4, Andriy Zhivaga, draws attention to the risks that arise as a result of distance learning restrictions.

In 2024, the Ministry of Education and Science of Ukraine issued a number of orders that changed the format of distance education. At first, this caused a wave of indignation among teachers and parents. Later, the document was withdrawn, but new rules were adopted, forcing IDP students to study in host community schools. According to Zhivaga, this limits the right of parents to choose the education format for their children.

Challenges for schools and teachers

Distance learning remains an important tool, especially for those children who do not have the opportunity to attend school face-to-face. However, the new rules threaten the existence of small classes in distance schools. The main problem is funding: the host communities do not receive additional funds to support the increased number of students. As a result, this could lead to reduced class sizes and job losses for many teachers.

Andrii Zhivaga notes that migrant teachers often work part-time to support themselves financially. Going down one rate due to class cuts will be a major blow to them. “Migrant teachers often work half-time to survive. Moving to one-time is financially unprofitable for them,” he explains.

The “School Offline” program demonstrates the state’s desire to ensure access to education for every Ukrainian schoolchild, despite the challenges caused by the war. At the same time, it is necessary to maintain a balance between face-to-face, distance and individual learning in order to take into account the needs of all categories of students. Every step along this path is an investment in the future of children, as well as a contribution to the restoration of Ukraine as a strong and independent state.

See also  In the Rivne region, 43 thousand children of "Chernobyl survivors" will no longer receive free meals in schools and kindergartens

 

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Related Articles

Back to top button