Навчитися керувати “пташкою” Мавік, що в польоті сіє окупантам смерть, а своїм рятує життя

ІА “ФАКТ” уже писав про професії, що набули виняткової популярності від початку повномасштабного вторгнення. Якщо серед мілітаризованих “білих комірців” це головним чином веб-розробники, то в польових умовах один із перших рядків у рейтингу популярності посідає спеціальність пілота дрона.
І це цілком закономірно: адже від початку російської агресії в Україні квадрокоптери зупинили і нейтралізували більше ворожих об’єктів, ніж величезна кількість великогабаритного озброєння.
Строго кажучи, дрон – це безпілотний літальний, водний або наземний апарат, здатний пересуватися самостійно, без управління людиною, за заздалегідь заданим алгоритмом. Якщо моделлю дистанційно керує людина, то це не дрон, а радіокерована модель.
Дронами називають безпілотні автомобілі, роботехнічні комплекси (роботи-сапери, роботи-розвідники). До дронів належать і безпілотники – квадрокоптери (мультикоптери), літаки (БПЛА), наземні платформи (танки, машини, роботи), човни, безекіпажні морські катери із запрограмованими діями або ШІ. Однак останнім часом “дронами” стали називати також керовані операторами безпілотні літальні апарати – БПЛА.
Сучасні дрони розрізняються за способом і дальністю польоту, вагою навантаження тощо. Літальний апарат може бути ефективним у різних видах діяльності – як на полі бою, так і в мирному житті. Сьогодні дрони-камікадзе літають на аналоговому зв’язку. Це в 3-4 рази дешевше, ніж дрони на “цифрі”.
Чому професія пілот дрона така популярна в ЗСУ
Дрони відіграють дедалі важливішу роль у сучасній війні, забезпечуючи розвідку, спостереження і вогневу підтримку. Професія вельми підходить амбітним людям: виконуючи такі завдання як виявлення ворожих позицій, коригування артилерійського вогню і ураження цілей, дронщики відіграють вирішальну роль під час військових дій.
Відносно низький бар’єр для входу в професію
Для роботи пілотом БПЛА не потрібна вища освіта або спеціальна сертифікація. Навчання може бути відносно швидким, що дає змогу оперативно поповнювати лави пілотів дронів ЗСУ. На думку наставників, основна вимога до майбутнього пілота дрона – швидкість реакції.
Помічено, що шутери – ті, хто регулярно грають на ПК або в симуляторах, – набагато швидше вчаться керувати дронами в реальності, ніж ті, хто не має ігрового досвіду. Тому що в них уже відпрацьована швидкість реакції. Симулятори управління дронами надають чудову можливість для навчання і тренування на відміну від відпрацювання навичок у польових умовах, коли існує ризик випадково пошкодити дрон або навколишні предмети.
Для прокачки навичок керування квадрокоптерами чудово підійде Liftoff: FPV Drone Racing – реалістичний симулятор керування дроном із видом від першої особи. У ньому можна брати участь у перегонах складними трасами або вільно досліджувати локації. Але просто проходити траси на швидкість малоефективно. На Ютубі є маса гайдів з відпрацювання маневреності. Навіть досвідчені пілоти завжди можуть відточити свої навички керування БПЛА на симуляторі, навчити свою “пташку” літати плавніше, стабільніше.
Кому підійде професія дронщика
Очевидно у нагоді для успішного оволодіння професією пілота БПЛА стане добра координація рук та очей. Також професія підходить тим, хто добре знається на техніці та має досвід керування дронами, тим, хто фізично та психологічно підготовлений до роботи в небезпечних умовах.
Це хороша спеціалізація для тих, хто здатен швидко ухвалювати рішення в умовах стресу, терплячий і уважний до деталей. Робота дронщика може бути захопливою та сповненою адреналіну, особливо в умовах бойових дій. Однак ризик має бути виправданий.
Специфіка та небезпека роботи дронщиком
Вчорашній шутер, а сьогоднішній аеророзвідник зможе “зловити адреналін”, плануючи та виконуючи місії з використанням дронів, вирішуючи розвідувальні, спостережні та ударні завдання, збираючи та аналізуючи дані з дронів. Також у компетенції пілота – техобслуговування і ремонт дронів. До слова, на Ютубі є маса роликів про те, як зібрати дрон самостійно. Тут стане в нагоді досвід навчання в клубах радіоінженерів.
Варто пам’ятати, що ця професія героїзується не просто так: вона дуже небезпечна. Дронщики можуть стати мішенню для ворожого вогню, бути пораненими або загинути. Дрони можуть бути перехоплені або знищені противником, що може призвести до втрати цінного обладнання та даних. Авіарозвідники можуть піддаватися впливу поганих погодних умов, електромагнітного випромінювання і токсичних хімічних речовин. Зрештою, тривала робота зі смертоносними “пташками” може призвести до втоми, напруження очей та інших проблем зі здоров’ям. А головна небезпека – пілот дрона набагато цікавіший ворогові як мішень для винищення, ніж навіть солдат-штурмовик.
Що потрібно знати про прошивку дрона, аероскопи, небезпеку для дронщиків-любителів
Цільове призначення цивільного дрона DJI MAVIC (Мавік) – коригування, розвідка, патрулювання, донесення і скидання гранат на противника. А ті, хто придбав цю іграшку для самостійного застосування, повинні мати на увазі, що без спеціальної перепрошивки цей пристрій світиться на аероскопі противника.
Пілот неперепрошитого дрона є живою мішенню для оператора аероскопа. Адже останній відстежує як траєкторію переміщення самого дрона, так і місцезнаходження пілота. Сьогодні з ринку зникають дрони з так званою “600-ю” прошивкою, яку можна захистити від ворожого аероскопа. “Пташки” з 700-ю і 800-ю прошивкою, які приходять їм на зміну, непридатні для використання, оскільки не захищені від аероскопа противника. Обивателі часто не знають про цю особливість і можуть безтурботно купити дрон із 700-ю або 800-ю прошивкою і наразити себе таким чином на надзвичайну небезпеку.
В офіційних чатах інформування легальних пілотів дронів відбувається в режимі онлайн. Натомість пілоти-аматори позбавлені такої інформаційної підтримки і можуть опинитися в ситуації, коли їхній дрон піднявся в повітря, прошивка злетіла, а вони про це не знають і стають живою мішенню. Це вкрай небезпечно. У такій ситуації оператору дрона “отвєточка” може прилетіти за 2-3 хвилини…
Професіонали-дронщики шукають “шестисоті” дрони по всій Європі, але вони органічно вимиваються з ринку, і пілоти побоюються настання колапсу в зв’язку з цим. “Вимиваються” – значить, гинуть через приглушення сигналу GPS ворожими гарматами, погодні умови, невміння пілота працювати без напарника, дезорієнтацію в повітрі, елементарну забудькуватість, через яку батарея дрона виявилася незарядженою вчасно.
За FPV дронами – майбутнє
Наставники-практики вважають, що, поряд зі спеціальними профільними підрозділами, які виконують спецзавдання та ідеально володіють БПЛА, базові навички управління тим же Мавіком 3 повинні мати всі військовослужбовці.
FPV дрони використовують для оперативної розвідки, як дрон-камікадзе і скидач. Він може бути гарною альтернативою мінометній установці. Сьогодні в Україні польоти без спецдозволу заборонені. Але на своїй приватній території цілком можна тренуватися, піднімаючи дрон на висоту до 10 м. Для цього можна придбати “трієчку” із захистом. А сам захист більшу частину пошкоджень забиратиме на себе. Для того щоб почати літати з вантажем, потрібна мінімум “п’ятірка”.
Досвідчені пілоти кажуть, що специфіка керування FPV і Мавіками відрізняються. Є думка, що, вирішивши навчитися керувати БПЛА, варто почати з “Мавіка 3”, після нього управління FPV-дронами дасться легше. Потім, повернувшись до Мавіка, пілот відчує себе більш прокачаним.
Тетяна Морараш