Коментарі юристів

Нові штрафи від ТЦК: юристи коментують систему «сплати зі знижкою»

Порушення правил військового обліку давно вже стало одним з маркерів публічної напруги між громадянами й державою. Якщо раніше держава говорила з порушниками здебільшого мовою жорстких санкцій, то тепер обрала іншу інтонацію. У березні Верховна Рада внесла зміни до Кодексу України про адміністративні правопорушення, які суттєво змінюють порядок притягнення до відповідальності за порушення правил військового обліку. Вони мають на меті створення додаткових стимулів військовозобов’язаним для мобілізації у вигляді спрощення процедури оплати штрафів від ТЦК, а також знижки за певних умов.

Інформаційне агентство «ФАКТ» звернулося до юристів адвокатського об’єднання «Репешко і партнери», аби з’ясувати, як саме працює «штраф зі знижкою» в умовах воєнного стану, і що це означає для громадян.

Відразу зазначимо, що кількість штрафів від ТЦК та СП, накладених на військовозобов’язаних порушників постійно зростає. Так, за даними Міністерства юстиції, у 2024 році на виконання постанов ТЦК та СП про накладення штрафів було відкрито понад 25 тисяч виконавчих проваджень. Десь половина з них була завершена, що означає сплату порушником накладеного штрафу або його скасування. З початку 2025 року відкритих виконавчих проваджень з приводу такого штрафу сягає приблизно десяти тисяч. Втім на поточний рік закритих виконавчих проваджень сплаченим штрафом не більше десятої частини. Порушники активно користуються своїм правом на оскарження до суду накладеного штрафу та в багатьох випадках отримують  позитивне рішення.

Хочемо наголосити, що більшість виписаних штрафів за порушення правил військового обліку стосується чоловіків. Втім кількість штрафів, накладених на жінок, теж продовжує зростати. Нагадаємо, в Україні з 1 жовтня 2023 року військовий облік став обов’язковим для жінок певних професій віком від 18 до 60. Аби не отримати штраф, жінки мали стати на облік до 17 липня 2024 року.

Аби вдосконалити  механізм зі стягнення штрафу та розвантажити судову систему та відділи виконавчої служби, Верховна Рада України 13 березня прийняла закон «Про внесення змін до Кодексу України про адміністративні правопорушення щодо удосконалення механізмів притягнення осіб до адміністративної відповідальності за порушення правил військового обліку та законодавства про оборону, мобілізаційну підготовку та мобілізацію». Він вже підписаний Президентом України та чекає своєї публікації, чинності він набуде на наступний день після офіційного оприлюднення. Після цього військовослужбовці, які стали на захист країни і не встигли оновити свої дані, звільняються від сплати штрафів. При цьому для цивільних зʼявиться зручна можливість сплатити штраф зі знижкою 50% у «Резерв+».

Слід все ж таки нагадати, що сплата адміністративного штрафу в будь-якому розмірі є притягнення до адміністративної відповідальності. Нова законодавча норма передбачає те, що громадянам стане простіше розв’язувати питання, пов’язані з адміністративними порушеннями за статтями 210 і 210-1 КУпАП. Нові норми відкриють можливість самостійно ініціювати розгляд справи через електронний кабінет і сплатити лише половину мінімального штрафу — 8,5 тис. грн — якщо уточнення даних не було подано без поважної причини. Тобто, замість довгої бюрократичної тяганини буде швидке врегулювання ситуації в кілька кліків.

Заява про розгляд своєї справи може податися особою, яка притягається до адміністративної відповідальності двома шляхами:

  • особисто в письмовій формі;
  • через електронний кабінет призовника, військовозобов’язаного, резервіста.

Втім, можливість подачі заяви через «Резерв+» зараз ще не реалізована (Міноборони обіцяє зробити це влітку). Тому поки що заяву можна фактично подавати лише в паперовому вигляді.

ПОДИВІТЬСЯ ЩЕ:  Кабмін вніс зміни в питання щодо спільного володіння нерухомістю: юридичні пастки та як їх уникнути

Керівник територіального центру комплектування та соціальної підтримки матиме три дні не те, щоб перевірити, чи особа справді визнала свою провину та погодилася на притягнення до адмінвідповідальності без особистої присутності. Якщо все відповідає закону, керівник зобов’язаний винести постанову по справі — навіть без участі порушника, але з дотриманням усіх вимог статей 247, 280 і 283 КУпАП. Тобто, рішення може бути ухвалене дистанційно, але винятково в межах правової процедури. При цьому в постанові про накладення адміністративного стягнення керівник ТЦК та СП визначає розмір штрафу на рівні мінімального розміру штрафу, передбаченого санкцією статті Кодексу України про адміністративні правопорушення (КУпАП) за вчинення такого правопорушення.

У разі, якщо особа, яка притягається до адміністративної відповідальності, подала заяву через електронний кабінет призовника, військовозобов’язаного, резервіста, копія постанови по справі може бути направлена їй засобами електронного зв’язку на адресу електронної пошти, зазначену в Єдиному державному реєстрі призовників, військовозобов’язаних та резервістів, або в її електронний кабінет призовника, військовозобов’язаного, резервіста.

У разі, якщо постанова про накладення адміністративного стягнення у вигляді штрафу за правопорушення, передбачене статтями 210 і 210-1 Кодексу України про адміністративні правопорушення, винесена в порядку, передбаченому статтею 279-9 цього Кодексу, та особа протягом десяти календарних днів з дня набрання такою постановою законної сили сплатила не менше ніж 50 відсотків розміру штрафу за постановою про накладення адміністративного стягнення, така постанова вважається виконаною.

Водночас у разі несплати штрафу особою, яка вчинила правопорушення, передбачене статтями 210 та 210-1 цього Кодексу, протягом 30 днів з дня набрання законної сили постановою про накладення адміністративного стягнення така постанова підлягає примусовому виконанню. Як бачимо, змінені строки передачі постанови для примусового виконання в державну виконавчу службу саме для випадків, коли постанова винесена на підставі заяви правопорушника про визнання правопорушення. В такому випадку направити постанову в державну виконавчу службу ТЦК та СП зможе лише через 30 днів після набрання постановою законної сили. Зазначений строк введений саме для того, аби особа встигла оплатити 50% штрафу, а ТЦК та СП отримати підтвердження надходження сплачених коштів.

Тепер постанова по справі про адміністративне правопорушення, передбачене статтями 210 і 210-1 КУпАП, у випадках, якщо особа не оспорює допущене порушення та згодна на притягнення її до адміністративної відповідальності за її відсутності, крім даних, визначених частиною другою цієї статті, повинна містити також відомості про дату, спосіб надходження та зміст заяви від особи, яка притягається до адміністративної відповідальності. Крім того, у постанові про накладення адміністративного стягнення мають міститися інформація про порядок виконання адміністративного стягнення, у тому числі реквізити для сплати штрафу, та відомості про те, що постанова вважатиметься виконано у разі сплати протягом десяти календарних днів з дня набрання такою постановою законної сили не менше ніж 50 відсотків розміру штрафу.

Ще один важливий нюанс: якщо під час особливого періоду людина вчинила адміністративне правопорушення за статтями 210 або 210-1 КУпАП, і подала заяву, в якій визнає свою провину та не заперечує проти притягнення до відповідальності без своєї участі, протокол відносно неї не складається. Така заява відкриває можливість одразу винести постанову про накладення стягнення, без зайвих процедур.

Отже, новою юридичною нормою спрощений алгоритм дій виглядає наступним чином: особа подає заяву, якою визнає скоєне правопорушення до того, як ТЦК та СП буде винесена постанова про притягнення до відповідальності. В такому випадку протягом 3 днів з дня отримання заяви ТЦК та СП розглядає заяву і виносить постанову з мінімальним розміром штрафу (17 тисяч гривень). Якщо постанова винесена саме в такому порядку (на підставі заяви – незалежно від способу подання заяви), постанова вважатиметься виконаною у разі сплати порушником протягом десяти календарних днів з дня набрання такою постановою законної сили не менше ніж 50 відсотків розміру штрафу.

ПОДИВІТЬСЯ ЩЕ:  Розлучення під час вагітності: про що говорять законодавчі зміни

Звертаємо увагу на дати – прив’язка йде не до дати постанови, а дати набрання нею чинності. Якщо постанова не оскаржена, вона набирає чинності через 10 днів. Інакше кажучи, якщо подати таку заяву і встигнути оплатити половину штрафу (8500 грн) протягом 20 днів з дати постанови, то можна буде фактично отримати 50% знижку.

Крім того, з’явилася також нова підстава, за якою провадження по справі про адміністративне правопорушення підлягає закриттю – це проходження військової служби особою, щодо якої розпочато провадження в справі про адміністративне правопорушення, передбачене статтями 210 і 210-1 КУпАП. Це означає, якщо, наприклад, виявлено порушення правил військового обліку чоловіком, який до моменту винесення постанови став військовослужбовцем, то постанова вже не повинна бути  винесена. Однак тих, щодо кого постанова про притягнення до відповідальності вже винесена, зміни не торкнуться.

Отже, метою таких змін є створення додаткових стимулів військовозобов’язаним для мобілізації у вигляді уникнення необхідності сплачувати штраф або сплатити штраф у мінімальному розмірі не оскаржуючи його та не затягуючи зі сплатою.

Також згідно прийнятих змін відомості та інформація з Єдиного державного реєстру призовників, військовозобов’язаних та резервістів вважатиметься належними доказами у справах про адміністративні правопорушення. Тобто, держава робить все більше кроків в напрямку цифровізації життя пересічних громадян, що є досить позитивною зміною в рамках наявних воєнних реалій.

Ще однією новелою стало те, що справи про адміністративні правопорушення, передбачені статтями 210 і 210-1 КУпАП, можуть також розглядатися у двох варіантах:

  • за місцем перебування на військовому обліку особи, яка вчинила такі адміністративні правопорушення;
  • за місцем їх виявлення.

Інакше кажучи, за порушення правил військового обліку може оштрафувати не лише «свій» ТЦК та СП, а й будь-який інший.

Назвати цю законодавчу новацію позитивною складно. Адже досі не зрозуміло, яким чином територіальні центри комплектування та соціальної підтримки перевірятимуть, чи не було вже накладено штраф за те саме порушення військового обліку іншим ТЦК та СП. А це — не формальність: подвійне покарання за один і той самий вчинок суперечить закону і прямо заборонене — особу не можна двічі притягнути до відповідальності за одне й те саме правопорушення.

Ситуацію ускладнює те, що у випадку несплати штрафу добровільно запускається виконавче провадження, що автоматично подвоює суму стягнення. Додаємо до цього ризики арешту рахунків, обмеження виїзду тощо — і маємо класичний приклад, коли хотіли як краще, а вийшло як завжди.

Наскільки ефективно буде працювати загалом новий механізм покаже тільки час. Сплачувати штраф за спрощеною процедурою, чи оскаржувати його накладення в судовому порядку – кожен повинен вирішувати для себе окремо.

Залишити відповідь

Ваша e-mail адреса не оприлюднюватиметься. Обов’язкові поля позначені *

Схожі статті

Кнопка "Повернутися до початку