“Пісочницю конфіденційності” зруйновано: 3 мільярди користувачів Google Chrome втратили шанс на приватність в інтернеті
Як відомо, сторонні файли cookie є однією з найбільш поширених технологій відстеження, що дозволяє рекламним компаніям і брокерам даних збирати і продавати інформацію про дії користувачів в Інтернеті.

У липні компанія Google підтвердила, що її довгоочікуване знищення жахливих файлів cookie для відстеження в браузері Chrome знов не відбулося. Компанія намагалася дійти з регуляторами консенсусу, який би збалансував її власні інтереси з інтересами маркетингової індустрії – але марно. “Ми пропонуємо оновлений підхід, який розширює вибір користувачів”, – дражнила компанія 22 липня, перш ніж фрапувати свою аудиторію. “Замість того, щоб знецінювати сторонні файли cookie, ми впровадимо в Chrome новий досвід, який дозволить людям робити усвідомлений вибір, що застосовується до всього їхнього веб-серфінгу”.
Ласкаво просимо в Матрицю
Ймовірніше за все, це означає, що за своє право серфити у всесвітній мережі користувачі можуть відплатити пошуковій системі, обравши одну з декількох зол: відстеження файлів cookie, напіванонімне API Google Topics та напівприватний перегляд. Також, ймовірно, гугл-серфери зможуть у будь-який час змінити цей свій вибір. Але це ще не узгоджено.
Це погана новина для 3 мільярдів користувачів Chrome, більшість з яких ніколи не змінять свої налаштування, і які вважали б за краще користуватися більш приватним браузером.
Ця ситуація подарувала Apple маркетинговий креатив: у своєму рекламному ролику телекомунікаційний гігант використав сцени з фільму Хічкока “Птахи”, щоб максимально наочно продемонструвати, як за користувачами стежать під час перегляду ними веб-сторінок, поки Safari не приходить на допомогу.
Примітно, що лише за кілька годин до цієї шокуючої новини EFF (міжнародна некомерційна група із захисту цифрових прав, що базується в Сан-Франциско, Каліфорнія) вважала за доречне повідомити, що “Пісочниця конфіденційності” – це спосіб Google дозволити рекламодавцям продовжувати таргетувати рекламу на основі вашої поведінки в Інтернеті, навіть після того, як Chrome завершить довгоочікувану відмову від сторонніх файлів cookie”.
Черговий фальстарт “Пісочниці конфіденційності”
Благими намірами встелено дорогу до пекла. Так, програма Google “Пісочниця конфіденційності” прагнула знайти альтернативу файлам cookie для відстеження, але весь час страждала від фальстартів. Обіцянка Google знищити відстежувальні файли cookie залишається обіцянкою вже чотири роки. Навіть об’єднання користувачів у групи однодумців не запобіжить зняттю цифрових відбитків пальців, як було обіцяно.
“Ми з нетерпінням чекаємо на продовження співпраці з екосистемою на наступному етапі шляху до більш приватного Інтернету”, – прокоментувала компанія Google. Але дії говорять самі за себе: її рішення зберегти відстеження файлів cookie, визнавши при цьому, що альтернативний план щодо створення більш приватного Інтернету провалився, ризикує здатися порожнім звуком.
У сім’ї браузерів не без виродка
Основною проблемою “пісочниці конфіденційності” Google була подвійна роль цього технологічного гіганта : з одного боку, він виступає головним охоронцем приватності своїх користувачів, а з іншого – головним бенефіціаром від монетизації всіх цих даних.
EFF впевнений, що стратегія Google “підкреслює їхню постійну прихильність до прибутку, а не до конфіденційності користувачів”. Safari і Firefox знайшли способи за замовчуванням блокувати сторонні файли cookie з 2020 року, Google пообіцяв зробити те ж саме, але обіцянки не дотримав.
Відхід Google від своєї “пісочниці конфіденційності” до моделі конфіденційності, заснованої на згоді, може виявитися не всім, на що сподівається індустрія цифрової реклами. Як зазначає Digiday, “Google не зовсім вбиває сторонні файли cookie; він просто передає цю роботу користувачам”. І це знову наштовхує на ще один цікавий поворот – Apple.
“Прозорість відстеження додатків” від Apple vs “новий досвід” у Chrome
На думку анонімного керівника рекламного відділу, конфіденційність – це цап-відбувайло, який Google і Apple використовують для створення переваг для свого бізнесу. Google все ще має доступ до всіх даних на рівні транзакцій, обидва конкуренти використовують системи ідентифікації, що надають перевагу великим платформам і володіють величезними базами даних для входу в систему.
Як один із лідерів світової IT індустрії, Apple давно задає еталони надійності та контрольованої конфіденційності і відмежовується своїми маркетинговими прийомами від конкурента Google. Вочевидь, що складні стосунки між Google та Apple простежуються і у цій історії, коли Apple запустила кампанію з захисту конфіденційності в Safari і рекламу атак на Chrome за кілька днів до новин про файли cookie.
“Три роки тому, – пояснює Digiday, – [Apple] запровадила те, що можна назвати ввічливим швейцаром для кожного додатка на телефоні користувача. Перш ніж дозволити програмі слідувати за користувачем до інших програм чи сайтів, швейцар запитує: “Чи можна, щоб ця програма стежила за тим, що ви робите деінде?”. Користувач може відповісти “так” або “ні”.
Мова йде про “Прозорість відстеження додатків” від Apple, яка змінила правила гри у сфері конфіденційності смартфонів. Щоб не потрапити в аутсайдери, Google натякнув, що зробить щось подібне, запропонувавши ринку “новий досвід у Chrome”, який дозволить користувачам робити усвідомлений вибір під час перегляду веб-сторінок, який вони зможуть змінити в будь-який час.
Можливо, Google вбачає ризик у тому, що таким чином отримає дисбаланс в доступі до даних. Як працюватиме такий запит користувача, ще належить з’ясувати, але очевидно, що Chrome рухається до моделі конфіденційності, заснованої на згоді. Це означає, що веб-реклама починає віддзеркалювати рекламу в мобільних додатках, де і Google, і Apple вже використовують підказки на основі згоди для управління налаштуваннями конфіденційності.
Тетяна Морараш