Похід до супермаркету дорожчає: чому зростають ціни на хліб, молочні продукти та овочі

Для того, щоб дізнатися про здорожчання базових продуктів харчування, українцям не потрібно читати новини. Похід до найближчого супермаркету останніми днями неприємно здивував кожного, хто звик планувати витрати і має обмежений на бюджет на закупівлю харчів. Помітно подорожчали хліб, молочні продукти, особливо вершкове масло, м’ясо й кондитерські вироби. Тривалим шоком для української економіки є війна. Це зрозуміло, однак на підвищення цін впливають також інші чинники, зокрема логістичні труднощі, зміни в експортній політиці, проблеми з урожаєм.
Чому дорожчає хліб?
На сайті Мінфіну цю проблему прокоментував президент Всеукраїнської асоціації пекарів та голова компанії “Київ хліб” Юрій Дученко.
За його словами, ціни на хліб у жовтні вже піднялися на 5−10%, про що були укладені домовленості з торгівельними мережами. Водночас реальне зростання витрат виробників хлібобулочної продукції значно перевищує нові ціни. Отже, супермаркети ще не відобразили повного подорожчання цієї категорії.
Дудченко підкреслив, що всі складники собівартості хліба продовжують зростати. Очікується, що до кінця року ціни на борошно збільшаться на 11%, на пакування – на 10%, на логістику – на 8%, на газ – на 11%, на електроенергію – на 11%.
Дученко підкреслив, що ціни на всі складові собівартості хліба продовжують рости. Наприклад, до кінця року очікується збільшення цін на борошно на 11%, упаковку на 10%, логістику на 8%, газ на 11%, а електроенергію — також на 11%.

Він також зауважив, що хоча новий урожай пшениці вже зібрано, ситуація з борошном не покращилася, скоріше погіршилася. Торішні запаси продовольчої пшениці вичерпані. А більшість нового врожаю пшениці експортується, що спричиняє дефіцит на внутрішньому ринку. Як наслідок, ціни на продовольче зерно зростають, і постачальники нерідко притримують його в очікуванні ще вищих цін.
Подорожчання упаковки для хліба пов’язане із валютними коливаннями, оскільки багато матеріалів для цього закуповується за кордоном і узалежнюється курсом валют. Зростання вартості логістики пов’язане з дефіцитом водіїв, що змушує компанії підвищувати їм зарплати, аби втримати кадри.
Якщо ціни на хліб не будуть найближчим часом підвищені ще на 10-15%, виробникам бракуватиме коштів для закупівлі сировини. Як наслідок, відбудеться скорочення виробництва.
Примітно, що споживання хліба в Україні також скоротилося. За останній рік люди купують хліб на 5% менше. Кожний “злет” цін спричиняє зупинку у споживанні і його обсяг падає. Потім люди звикають і попит на хліб вирівнюється.
Юрій Дудченко обіцяє, що в листопаді ціни на хліб зростуть востаннє, у грудні підвищення цін буде поставлено на паузу.
Невтішними є прогнози і стосовно інших цінників на популярні продукти.
Заступник голови Всеукраїнської аграрної ради, під час брифінгу в Медіацентрі “Україна” повідомив, що ціни на основні продовольчі товари зростатимуть протягом осінньо-зимового періоду на 10-15%. Найбільше здорожчання очікується для овочів, молочної продукції, яєць та курятини.
Чому підскочили ціни на продовольчі товари?
Причин багато. Одна з ключових – цьогорічна посуха. Аномальна спека цього літа спричинила зниження врожаю зернових та олійних культур на 12%. Відчутні кліматичні зміни цьогоріч вплинули і на рівень урожайності кормових культур. Це призвело до зменшення виробництва молока. Як наслідок, зросли ціни на молочну продукцію.
Посуха вдарила і по овочах, які потребують рясного поливу. Через недостатнє зрошення стався дефіцит помідорів, огірків та овочів для борщового набору. Відповідно підскочили ціни. Через спеку підвищилися тарифи на воду для аграріїв, що відповідно позначилося і на кінцевих цінах для споживачів.

Крім того, з початком війни скоротилися посіви різних культур. Зокрема, спостерігається значний недобір картоплі. За даними Інституту картоплярства вирощування цього надважливого для продуктового набору овоча скоротилося на 36%.
Далася взнаки і окупація деяких регіонів України.
Захоплення територій Херсонської, Запорізької, Миколаївської областей значною мірою ускладнило овочівництво. Саме в цих регіонах були налагоджені системи зрошення для забезпечення поливу овочевих культур. Через окупацію вони стали недоступними. Промислове овочівництво перемістилося в центральні й західні регіони, де системи поливу розвинені значно гірше. Внаслідок тимчасової окупації Україна втратила місцевості, що є оптимальними для вирощування конкретних сільськогосподарських культур. Зокрема, на Херсонщині і Миколаївщині традиційно вирощували моркву. Тепер її сіють в інших регіонах, де вона не дає звичних врожаїв.
Ще одна причина погіршення ситуації – перебої з електрикою. Теплиці в Україні здебільшого покриті плівкою, а не склом. Це узалежнює якість овочів, які там вирощують, від постачання електрики. Та ж причина прямо впливає на можливість вирощування розсади та отримання врожаю ранніх овочів.
Експерти вказують на дороговизну електроенергії і як на одну з головних причин подорожчання хлібобулочних виробів.
Проблеми з логістикою в Україні теж значно впливають на ринок продуктів, зокрема на зберігання і транспортування зерна та овочів. В умовах постійних перебоїв з електрикою, викликаних обстрілами, може виникнути ситуація, коли зерносховища та овочесховища не зможуть підтримувати необхідні температурні умови. Це призведе до втрат значної частини врожаю та збільшення витрат на зберігання і транспортування, що в свою чергу спричинить підвищення цін.
Інфляція б’є всі рекорди
Не можна скидати з рахунків і чинник інфляції. Згідно з проєктом Бюджету України на 2025 рік, прогнозується, що наступного року вона складе 9,5%.

Цей показник є вищим за очікувані показники для 2024 року, коли зростання цін оцінювалося на рівні 7,9%. На темпи інфляції впливатиме обмежена пропозиція окремих продовольчих товарів та базова інфляція, яка вже демонструє більш стрімкі негативні зміни, ніж очікувалося. Причини цих змін – підвищення витрат бізнесу на сировину, енергію та оплату праці.
На рівень цін вплине і підвищення податків.
Невтішні прогнози вказують на підвищений ціновий тиск, що може ще більше ускладнити ситуацію для споживачів і бізнесу в Україні протягом наступного року.