Економічні

Революція в логістиці: Японія запускає першу автоматизовану вантажну дорогу

Один з сучасних технологічних трендів розвинутих держав – автоматизація логістики для підвищення ефективності та екологічності в умовах дефіциту робочої сили. Попит на доставку товарів значно зріс під час пандемії ковіду. Люди звикли до швидкої доставки та більшого вибору товарів онлайн. Це стало викликом для логістичних компаній, які довелося шукати нові способи задовольнити зростаючий попит. Відповіддю на цей виклик може стати створення автоматизованих вантажних коридорів.

У багатьох розвинених країнах населення старіє, ринок відчуває кадровий голод. Це створює проблеми у сферах, що потребують фізичної праці. Дефіцит працівників у сфері логістики зумовлений як демографічними змінами, так і важкими умовами праці, зокрема, надмірними робочими годинами, що робить цю галузь менш привабливою для молоді. Автоматизація вантажоперевезень допомагає вирішити ці проблеми, не покладаючись на старших робітників або іммігрантів, яких може не вистачати.

Японія завжди була на передовій технологічних нововведень. Тепер вона знову підтвердила свій статус, будуючи надсучасну автоматизовану вантажну дорогу.

Новий формат з’єднання Токіо та Осаки

The Guardian провів цікаву аналогію: 60 років тому швидкісний поїзд вперше з’єднав Токіо та Осаку, а тепер японський уряд планує запустити  між цими містами автоматизовану вантажну дорогу. Ця магістраль протяжністю 515 км має задовольнити зростаючий попит на доставку в країні, де бракує робочої сили. Очікується, що вона допоможе знизити навантаження на кур’єрів та скоротить викиди CO₂ завдяки використанню безпілотних транспортних засобів.

Відео, опубліковане урядом, показує, як великі контейнери рухаються центральною смугою дороги, а обабіч курсують звичайні транспортні засоби. Очікується, що проєкт, вартістю близько 3,7 трильйона єн почне тестуватися у 2027 році та повністю запрацює в середині 2030-х.

На новій автоматизованій вантажній дорозі між Токіо та Осакою не потрібні водії вантажівок, що зменшує потребу в людській праці та знижує витрати на зарплату. Такі системи можуть виконувати рутинні завдання замість людей, звільняючи їх для  інших справ. За оцінками, ця автомагістраль зможе замінити до 25 тисяч водіїв щодня, що особливо важливо, адже у країні діє закон, що обмежує понаднормову працю.

Серед очевидних плюсів нововведення: автоматизовані транспортні засоби можуть працювати без перерви та швидше доставляти вантажі. Це важливо для бізнесу, який потребує швидкої доставки, зменшує час очікування та покращує обслуговування клієнтів.

Як автоматизація вирішить проблеми сучасної логістики

Однією з проблем сучасної логістики є зосередження вантажів у великих хабах – портах та аеропортах. Автоматизована дорога в Японії з’єднає важливі транспортні об’єкти, щоб зменшити навантаження на окремі хаби та забезпечити безперервний потік вантажів. Використання таких систем між промисловими містами, скажімо, у Німеччині чи США дозволило б доставляти вантажі вночі без водіїв, зменшуючи витрати і прискорюючи доставку. У США також існує потреба в прискоренні доставки, оскільки країна має значні відстані між основними логістичними хабами. Уявімо, що автоматизовані коридори з’єднають ключові міста Нью-Йорк і Чикаго, що дозволить суттєво скоротити час доставки і зменшити затори на магістралях. Це може бути корисним і для Лос-Анджелеса, і Шанхая, де перевантажені порти викликають затримки.

ПОДИВІТЬСЯ ЩЕ:  Імперія на бетоні: як Пекін купує Африку через порти та концесії  (продовження)

Автоматизація та швидка доставка допоможуть зменшити витрати на транспортування, що врешті-решт знизить ціни для споживачів. Наприклад, Amazon тестує безпілотні вантажівки в США, і якщо такі дороги будуть використовуватись у всьому світі, це ще більше знизить вартість доставки.

Автоматизовані вантажні дороги можуть покращити не тільки внутрішні перевезення, а й інтегруватися в міжнародні мережі. Наприклад, Японія може з’єднати ці дороги з портами для швидшої доставки товарів до інших азіатських країн. Це допоможе скоротити час і вартість доставки.

Проєкт автоматизованої дороги в Японії є хорошим прикладом модернізації логістики, що може бути корисним для інших економік, які хочуть підвищити ефективність і надійність постачань товарів.

“Зелені” доводи щодо впровадження автоматизованих вантажних коридорів

Одним з головних мотивів для розробки автоматизованих вантажних коридорів, на кшталт нової дороги між Токіо та Осакою, є екологічна складова. Використання безпілотних і автоматизованих транспортних засобів на спеціально відведених смугах дозволить оптимізувати витрати енергії, зменшити кількість викидів вуглекислого газу та мінімізувати негативний вплив на екологію. Ця система може стати зразком для інших країн у скороченні вуглецевих викидів в сфері логістики.

Автоматизовані транспортні засоби працюють на фіксованих маршрутах і в стабільних умовах, що зменшує витрати палива. Вони підтримують постійну швидкість і не роблять частих зупинок, тому витрачають менше палива, ніж звичайні транспортні засоби, які часто гальмують і прискорюються. Наприклад, вантажні дрони або електровантажівки на спеціальних смугах споживають менше енергії, ніж звичайні вантажівки на загальних дорогах.

Виділення окремих смуг для автоматизованих транспортних засобів прискорює доставку і зменшує тиск на інші дороги, що зменшує кількість пробок. У великих містах, як-от Токіо чи Нью-Йорк, це допоможе знизити рівень забруднення повітря, оскільки звичайні автомобілі менше стоятимуть у заторах.

У місцях з інтенсивними транспортними потоками – портах та аеропортах – автоматизовані коридори зменшать кількість вантажівок на дизельному і бензиновому паливі, що зазвичай накопичуються для завантаження і розвантаження. Це допоможе знизити викиди в логістичних зонах. Наприклад, порти Лос-Анджелеса і Лонг-Біч вже працюють над зменшенням викидів, переходячи на електротранспорт. Автоматизовані коридори можуть суттєво підтримати ці екологічні зміни.

ПОДИВІТЬСЯ ЩЕ:  Податок на багатство — політичний інструмент чи економічний бумеранг: досвід Норвегії

Якщо японський проект буде успішним, інші країни можуть взяти його за приклад для зниження вуглецевих викидів. Наприклад, великі європейські логістичні центри Роттердам і Франкфурт можуть використати подібну модель для зменшення викидів. Створення екологічно чистих транспортних коридорів може стати новим стандартом для майбутньої логістики у суспільстві майбутнього з новою “зеленою” парадигмою.

Запровадження таких транспортних рішень допоможе досягти цілей сталого розвитку, зокрема екологічної стабільності та зменшення впливу кліматичних змін. Чим більше країн долучиться до таких проєктів, тим швидше світова економіка перейде на екологічно чисті технології, що допоможе досягти глобальної вуглецевої нейтральності.

Як зміниться ринок праці через автоматизацію перевезень

Автоматизація перевезень може значно змінити ринок праці, особливо в транспортній і логістичній сферах. Найочевидніший результат цих трансформацій може декого лякати, адже автоматизовані вантажні коридори та безпілотні транспортні засоби зменшать потребу в водіях. Разом з тим автоматизація створить попит на працівників з іншими навичками: інженерів, техніків та фахівців з обслуговування автоматизованих систем, тобто професії, що вимагають вищого рівня технічної підготовки, ніж традиційне водіння.

Крім того, автоматизовані системи генерують великі обсяги даних для моніторингу та оптимізації роботи. Це створює попит на аналітиків, які займатимуться обробкою даних та вдосконаленням логістичних процесів, а також менеджерів, які координуватимуть функціонування цих систем.

Підвищення рівня автоматизації вимагає перепідготовки працівників, щоб вони могли адаптуватися до нових умов. Державні програми перекваліфікації можуть допомогти працівникам, які втратять роботу через автоматизацію, набути затребуваних технічних навичок.

Автоматизація допоможе знизити витрати на логістику, що з часом стимулюватиме економічне зростання. Це створить нові робочі місця в нових послугах і товарних ланцюгах.

Ймовірно, автоматизація логістики може стати прикладом для інших галузей, де бракує працівників. Наприклад, у сільському господарстві роботи і дрони можуть зменшити залежність від сезонних робітників. Так само у будівництві та гірничодобувній промисловості автоматизація може допомогти вирішити проблему нестачі кадрів, як це вже зробила Японія.

Цілком очікувано, що автоматизовані транспортні коридори можуть змінити підходи до праці в різних країнах. Країни з великою часткою ручної праці в логістиці можуть використати досвід Японії для підвищення ефективності.

Суспільна думка щодо нового проєкту

Такі проєкти, як правило, викликають різноманітні реакції. Японське суспільство часто позитивно сприймає технологічні інновації, особливо ті, що вирішують актуальні соціальні та економічні проблеми на кшталт нестачі робочої сили та екологічної стійкості. Цілком зрозумілі побоювання частини громадськості щодо безпеки на дорогах, особливо з огляду на впровадження безпілотних технологій. У разі браку інформації про безпеку системи та її тестування може виникнути стримана реакція.  Хоча нестача робочої сили в країні вже є серйозною проблемою, деякі можуть турбуватися про довгостроковий вплив технологічних інновацій на ринок праці. Для суспільства, де традиційно цінується стабільна зайнятість, може бути дискусійним питання заміни 25 тисяч водіїв безпілотниками.

Тетяна Вікторова

Залишити відповідь

Ваша e-mail адреса не оприлюднюватиметься. Обов’язкові поля позначені *

Схожі статті

Кнопка "Повернутися до початку