Сімейний обов’язок проти державного: правові питання відстрочки по догляду в умовах мобілізації

З початком повномасштабної війни в Україні питання мобілізації стало однією з найважливіших тем для обговорення. Водночас виникають ситуації, коли певні категорії громадян потребують відстрочки від мобілізації через особливі обставини. Однією з таких категорій є особи, які здійснюють догляд за своїми родичами, що потребують постійної уваги та допомоги. Це важлива соціальна проблема, яка зачіпає інтереси багатьох сімей, які стикаються з непростим вибором між виконанням громадянського обов’язку і турботою про близьких.
ІА “ФАКТ” попросило юристів адвокатського об’єднання “Репешко і партнери” прокоментувати правові аспекти відстрочки від мобілізації по догляду за родичами, які потребують постійної уваги та допомоги.
Жодна норма не викликає таких бурхливих дискусій, навіть серед юристів, як питання складання актів для встановлення факту здійснення догляду за родичами. Річ у тому, що Постанова Кабінету Міністрів України від 16 травня 2024 року № 560 “Про затвердження Порядку проведення призову громадян на військову службу під час мобілізації, на особливий період” не зовсім відповідає Закону України “Про мобілізаційну підготовку та мобілізацію”, але ТЦК та СП вимагають підготовку та подання документів саме згідно з цією постановою, а не нормам закону. Звідси безліч непогодженостей щодо деяких формулювань, а також переліку відповідних документів.
Постанова № 560 містить норму про те, що для встановлення факту здійснення догляду (постійного догляду) військовозобов’язаний, який здійснює догляд (постійний догляд), звертається із заявою на ім’я керівника виконавчого органу сільських, селищних, міських, районних у містах (у разі їх утворення) рад за адресою місця проживання або адресою задекларованого/зареєстрованого місця проживання. Розгляд заяви здійснює комісія із встановлення факту здійснення особою догляду (постійного догляду), рішення про утворення якої приймається керівником виконавчого органу сільських, селищних, міських, районних у містах (у разі їх утворення) рад за адресою місця проживання або адресою задекларованого/зареєстрованого місця проживання військовозобов’язаного, який звернувся із відповідною заявою.
Головне, що випливає з Постанови 560 – вона не містить чіткої відповіді, який саме орган складає даний акт. Отже, виходячи з цього кожна місцева рада чи райдержадміністрація сама своїми розпорядженнями регулює це питання: створює відповідні комісії для видачі актів та визначає конкретну процедуру поетапно з розгляду звернень для складання акту.
Наразі майже усі органи місцевого самоврядування мають власні офіційні сайти в Інтернеті. Тому у разі виникнення питання щодо того, куди саме у вашому населеному пункті звертатись з питання складання акту про здійснення догляду, вивчайте сайт місцевої ради або райдержадміністрації.
Нагадаємо, що Постанова 560 визначає необхідність наявності акту про догляд для наступних відстрочок від мобілізації:
- у разі коли батько чи мати військовозобов’язаного є інвалідами І чи ІІ групи та військовозобов’язаний є єдиним родичем;
- у разі коли батько чи мати військовозобов’язаного потребують стороннього догляду та військовозобов’язаний здійснює такий догляд;
- У разі коли родичі другого ступеня споріднення (дід, баба, онук, сестра, брат) є інвалідами І чи ІІ групи та військовозобов’язаний здійснює такий догляд при умові відсутності інших рідних першого ступеня спорідненості у таких осіб.
Чинне законодавство передбачає виплату компенсації за догляд для фізичних осіб, які надають соціальні послуги з догляду без провадження підприємницької діяльності на непрофесійній основі, без проходження навчання та дотримання державних стандартів соціальних послуг особам з-поміж членів своєї сім’ї, які спільно з нею проживають, пов’язані спільним побутом, мають взаємні права та обов’язки. У разі отримання такої компенсації, складання акту про здійснення догляду не потрібно. Фактом який підтверджує здійснення догляду буде нарахування та виплата зазначеної компенсації. Для підтвердження даної обставини потрібно отримати довідку. Така довідка отримується через управління соціального захисту населення за місцем реєстрації інваліда. При цьому нагадаємо, що такі виплати здійснюються особам, що не зареєстровані підприємцями (ФОП), не працевлаштовані та у разі як що середньомісячний дохід на члена родини складає в межах приблизно трьох тисяч гривен. Саме при наявності даних умов можливо отримати дані виплати та довідку про їх отримання, а отже й доказ здійснення догляду
У випадку коли військовозобов’язаний не отримує компенсацію за здійснення догляду або не підпадає під перелічені критерії, коли здійснюється компенсація, а отже й не має право на її отримання, необхідно обов’язково отримати акти для підтвердження факту здійснення постійного догляду. Звертаємо увагу, що у якості доказів не підходить акт, який отримували особи свого часу для перетину кордону.
Найбільш спірним є питання, яке досі не має вирішення у зв’язку з колізією законодавчих норм – чи потрібно отримувати, а отже відповідно подавати до ТЦК та СП акт про здійснення постійного догляду військовозобов’язаним, у яких батько чи мати є інвалідами І чи ІІ групи та військовозобов’язаний є єдиним родичем? Закон України «Про мобілізаційну підготовку та мобілізацію» визначає, що не потрібно. Однак Постанова 560 наполягає на тому, що таки потрібно. На місці кожне ТЦК та СП розв’язує це питання по різному, зазначимо лише, що іноді отримати акт швидше та простіше, ніж йти до суду.
На практиці зараз ще й досі тривають формування відповідних комісій, які будуть видавати акти про здійснення догляду, тому якщо в якійсь місцевій громаді отримання акту поки неможливо, це не є проблемою виключно цієї громади – в рамках країни до завершення процесу з формування ще далеко.
Заначимо, якщо, наприклад, військовозобов’язаний прописаний у м. Київі, а здійснює догляд за інвалідом у іншому місті, то за актом потрібно звертатись за місцем фактичного проживання тієї особи, за якою здійснюється догляд. Це працює саме в такому варіанті, бо комісія фактично приходить до дому та здійснює огляд, перевіряючи усі обставини та стан самого інваліда – чи потрібен взагалі за ним сторонній догляд, чи ні.
Тому алгоритм дій в такому випадку буде наступний:
- В місцевій раді за місцем проживання особи, якій потрібен догляд дізнаєтесь який саме орган у них уповноважений видавати акти.
- В органі, який уповноважений видавати акти про здійснення догляду потрібно дізнатись чи затверджена у них форма заяви, чи визначений перелік документів, які необхідно їм надати, чи потрібні їм для складання акту матеріали перевірки з ТЦК та СП.
За Постановою 560 районний (міський) ТЦК та СП або його відокремлений відділ перевіряє перебування на військовому обліку, родинні зв’язки військовозобов’язаної особи та особи, яка потребує догляду (постійного догляду), наявність інших зареєстрованих/задекларованих осіб за адресою місця проживання або адресою задекларованого/зареєстрованого місця проживання особи, яка потребує догляду, з використанням відомостей Державного електронного реєстру військовозобов’язаних України, Державного реєстру актів цивільного стану громадян та Єдиного державного демографічного реєстру, інших інформаційних систем, реєстрів та баз даних, у тому числі шляхом інформаційного обміну. Матеріали за результатами перевірки надсилаються керівнику виконавчого органу місцевого самоврядування для складання акту. Але деякі комісії складають акт й без матеріалів ТЦК та СП, що своєю чергою виключає необхідність спілкування з зазначеним органом.
При поданні заяви із додатками до комісії зі складання акту, на вашому примірнику заяви обов’язково слід попросити поставити відмітку про прийняття заяви.
Надалі все залежить від того, чи вимагає комісія для складання акту матеріали перевірки з ТЦК та СП. Якщо комісія таких матеріалів не вимагає, то потрібно просто дочекатись видачі акта. Якщо ж для комісії все ж такі потрібні матеріали перевірки, то необхідно звернутись до ТЦК та СП. При цьому до ТЦК та СП радимо звертатись з такими документами:
- Заява, в якій просите провести перевірку та направити матеріали на комісію для видачі акту.
- Заява самого хворого, в якій він зазначає, що не має інших осіб, крім даного військовозобов’язаного які не є військовозобов’язаними у зв’язку з тим, що відповідно до закону зобов’язані утримувати даного хворого, чи інших працездатних членів сім’ї, які зобов’язані та можуть здійснювати постійний догляд за даним хворим.
- Копія заяви, яка подавалась до комісії з видачі акту, з відміткою про прийняття у вас такої заяви.
Після отримання акту про встановлення факту здійснення догляду подаєте його до ТЦК та СП. Таким чином, остаточний пакет документів на відстрочку який необхідно подати до ТЦК та СП має виглядати наступним чином:
- Заява про оформлення відстрочки за затвердженою формою.
- Документи, які відповідають вашому пункту підстави для надання відстрочки (документи, які підтверджують родинні зв’язки, документи, які підтверджують неможливість здійснення догляду іншим працездатним членом родини, який зобов’язаний здійснювати догляд, документ, що підтверджує потребу в постійному догляді, довідка МСЕК з відповідним записом або висновок ЛКК, довідка МСЕК, посвідчення, яке підтверджує відповідний статус тощо).
- Акт про встановлення факту здійснення догляду або довідку про отримання компенсації за здійснення догляду.
А далі чекаєте висновку. Головне про що хочемо нагадати, у разі якщо в якомусь органі вам відмовляють у прийнятті документів, або у відмітці на вашому екземплярі про прийняття – скористуйтесь послугами поштових служб. Документи в такому випадку потрібно відправити цінним листом з описом усіх вкладених документів, обов’язково з повідомленням про зворотню доставку в паперовому вигляді, бажано ще й кур’єрською доставкою. Саме в такому випадку ваші документи ніхто не втратить, навмисно, чи ні, а ви будете мати на руках докази того, що саме ви надали відповідному органу із зазначенням дати їх подання.