Коментарі юристів

Від лікаря до керма: що змінилося у медичних оглядах водіїв

Автомобілі щільно увійшли в наше буденне життя. Наразі майже в кожної родини є свій “залізний кінь”, а в деяких ще й не один. Кожного року кількість охочих отримати водійські права зростає, і кермування автівкою вже не є чоловічою прерогативою – жінки впевнено наступають на п’яти сильної статі. За статистичними даними, з 1 січня до 31 грудня 2022 року було видано 1 220 774 національних посвідчення водія. З них – 429 131 водій отримав свій документ вперше. І це майже на 20 тисяч більше, ніж у 2021 році. Лише за перші чотири місяці 2024 року було видано понад 57 тисяч посвідчень водія після складання іспитів.

Одним із головних етапів отримання водійських прав є медичний огляд. Що наразі змінилося в цій сфері? Які нові правила слід враховувати? Юристи адвокатського об’єднання “Репешко і партнери” коментують деталі останніх правових нововведень, а також нагадують про ті, які вже діють тривалий час.

Нещодавно набув чинності спільний наказ Міністерства охорони здоров’я (МОЗ) та Міністерства внутрішніх справ (МВС) від 24 вересня 2024 року “Про затвердження Положення про медичний огляд кандидатів у водії та водіїв транспортних засобів”. Однією з ключових новацій є врахування медичних показань для використання спеціальних пристосувань або виробів, які допомагають людям з обмеженими можливостями безпечно керувати транспортними засобами. Зокрема, у визначених умовах водії можуть використовувати такі пристосування, як ручне керування, автоматичну трансмісію, засоби корекції зору чи слуху, протези, ортези, спеціальні пристрої для розширення огляду мертвої зони, акустичні системи паркування тощо. Це дозволяє значно розширити можливості для осіб із функціональними обмеженнями, забезпечуючи безпеку на дорозі.

Ще однією важливою зміною стало введення єдиного підходу до заповнення медичної документації. У медичній довідці водія тепер зазначаються обмеження у спеціальній графі “Обмеження” навпроти відповідної категорії транспортного засобу за допомогою визначених кодів. Ці коди детально прописані в розділах “ВОДІЙ (медичні причини)” та “ПРИСТОСУВАННЯ ТРАНСПОРТНОГО ЗАСОБУ” відповідно до нового Положення. Для зручності у наказі Міністерства охорони здоров’я надано приклади поширених видів і поєднань пристосувань транспортних засобів, які можуть використовуватися водіями залежно від їхнього стану здоров’я та функціональних можливостей.

Крім того, обов’язковим стало зазначення в медичній документації інформації про використання пацієнтом медичних виробів або допоміжних засобів реабілітації під час керування. Це впровадження унеможливлює випадки недостовірної інформації у медичних довідках та сприяє підвищенню безпеки на дорогах.

Важливо відзначити, що Міністерство охорони здоров’я у співпраці з Міністерством внутрішніх справ продовжує адаптацію національного законодавства до європейських норм. У рамках цього процесу переглядаються нормативно-правові акти, що регулюють проведення медичних оглядів, з метою їх актуалізації, цифровізації та оптимізації. Серед нововведень – поділ водіїв на дві групи. Для осіб, які керують транспортними засобами виключно для власних потреб (група І), медичний огляд здійснюється лікарем первинної медичної допомоги, за потреби із залученням інших фахівців. А для водіїв, чия діяльність пов’язана з комерційним використанням транспортних засобів або є професією (група ІІ), медичний огляд проводиться комісійно.

Також змінено періодичність (кратність) обов’язкових медичних оглядів, яка тепер залежить від віку та групи водія. За результатами обстеження кандидат у водії отримує цифровий медичний висновок, який містить інформацію про стан здоров’я та термін його дії. Цей висновок дозволяє автоматизувати процес отримання або заміни водійського посвідчення, мінімізувати корупційні ризики та знизити кількість фіктивних довідок. Як вважають в МВС, впровадження цих змін не лише забезпечує відповідність європейським стандартам, але й сприяє підвищенню безпеки на дорогах та спрощенню процедур для громадян.

Водночас, як і раніше, при проведенні медичного огляду враховуються результати обов’язкового психіатричного огляду, проведеного відповідно до Порядку проведення попередніх, періодичних та позачергових психіатричних оглядів, у тому числі на предмет вживання психоактивних речовин, затвердженого наказом МОЗ від 18 квітня 2022 року № 651. У разі виникнення підозри на захворювання та медичні стани, що наведені у переліку згідно наказу, для уточнення діагнозу членами медичної комісії кандидатам у водії (водіям) призначаються додаткові обстеження.

ПОДИВІТЬСЯ ЩЕ:  Самотній батько та мобілізація

Також у разі використання кандидатом у водії (водієм) ортезів / протезів верхніх кінцівок та/або ортезів / протезів нижніх кінцівок, засобів корекції зору / захисту зору (окуляри, контактні лінзи, пов’язка на око, спеціальний оптичний пристрій), засобів корекції слуху (слуховий апарат / засіб для спілкування), медичний огляд та оцінювання адаптивних можливостей організму кандидата у водії (водія) проводяться з використанням таких засобів.

При використанні або наявності медичних показань до керування транспортним засобом з застосуванням кандидатом у водії (водієм) засобів корекції / захисту зору, за результатами огляду лікаря-офтальмолога, інформація вноситься до Медичної довідки у графу “Обмеження” навпроти відповідної категорії транспортного засобу. Також у разі використання або наявності медичних показань до керування транспортним засобом з використанням кандидатом у водії (водієм) засобів корекції слуху або засобів для спілкування за результатами огляду лікаря-отоларинголога, інформація вноситься до Медичної довідки у графу “Обмеження” навпроти відповідної категорії транспортного засобу.

Крім того, інформація щодо наявності та використання кандидатом у водії (водієм) допоміжних засобів реабілітації (протезів / ортезів верхніх та/або нижніх кінцівок) та інформація щодо медичних показань до використання водієм ортезів / протезів верхніх кінцівок та/або ортезів / протезів нижніх кінцівок під час керування транспортним засобом, за результатами огляду лікаря-хірурга або лікаря-терапевта, вноситься до Медичної довідки у графу “Обмеження” навпроти відповідної категорії транспортного засобу.

Зазначимо, що попередній, періодичний та позачерговий медичні огляди осіб з інвалідністю та осіб з обмеженнями повсякденного функціонування проводиться в закладах охорони здоров’я медичною комісією на загальних підставах. При цьому при проведені медичного огляду осіб з інвалідністю та осіб з обмеженнями повсякденного функціонування, які мають порушення опорно-рухового апарату, медичною комісією здійснюється оцінка адаптивних функцій організму особи, здатність до самоконтролю, перевірка м’язової сили, перевірка координації, визначається (в разі потреби) тип пристосування транспортного засобу (ручне керування, автоматична трансмісія, інше) та необхідність використання допоміжних засобів реабілітації (в разі потреби) (ортезів / протезів), які особа використовує на постійній основі, або використовуватиме під час керування транспортним засобом.

Зазначені зміни продиктовані сьогоденням, в якому у зв’язку з воєнними діями на території України, є багато осіб з вадами руху чи зору, поранені чи контужені бійці, мирні мешканці без кінцівок.

Що стосується самого “Положення про медичний огляд кандидатів у водії та водіїв транспортних засобів” то воно взагалі містить дуже цікаві моменти. Так, на приклад, Положення містить наступну норму:

“Медичні огляди кандидатів у водії та водіїв транспортних засобів поділяються на: попередні, періодичні, щозмінні передрейсові та післярейсові огляди, а також позачергові огляди.

1.2. Попередньому медичному огляду підлягають кандидати у водії для отримання права на керування транспортним засобом.

1.3. Періодичному медичному огляду підлягають водії транспортних засобів для підтвердження права на керування транспортним засобом:

віком до 55 років (включно) – один раз на 10 років;

віком від 56 до 75 років (включно) – один раз на 3 роки;

віком від 76 років і більше – один раз на рік.

Водії, які виконують роботи з перевезення пасажирів та вантажів, підлягають періодичному медичному огляду один раз на 5 років, крім випадку, передбаченого частиною третьою статті 30 Закону України “Про автомобільний транспорт”.

Тобто, кожен водій в залежно від віку повинен періодично проходити медичний огляд. Слід зазначити, що санкцій за непроходження вчасно медичного огляду звичайним громадянином-водієм в даний час не має (вони існують тільки для професійних водіїв). Але дана норма, мабуть, націлена на майбутнє – йдуть активні розмови про те, що буде потрібно постійно перездавати іспити на водійські права. Зазначимо, сьогодні у багатьох водіїв діють безстрокові права або документи на 30 років. Зараз Верховна Рада України розглядає законопроект який передбачає, що у разі закінчення терміну дії посвідчень водії мають обміняти їх. Тобто, через 5 або 10 років залежно від категорії. При цьому обмін прав, виданих вперше, буде здійснюватися через два роки без складання іспитів за умови, що особа не здійснила понад 2 адміністративні порушення Правил дорожнього руху. Якщо порушень три і більше – потрібне повторне складання теорії та практики.

ПОДИВІТЬСЯ ЩЕ:  Зміни автоцивілки: новації для водіїв

Попередній, періодичний та позачерговий медичні огляди проводяться в закладі охорони здоров’я медичною комісією. До її складу входять: лікар-терапевт (голова комісії), лікар-невропатолог, лікар-отоларинголог, лікар-офтальмолог, лікар-хірург.

Попередній (періодичний) медичний огляд не проводиться медичною комісією у разі:

  • наявності в обстежуваної особи гострого захворювання або загострення хронічного неінфекційного захворювання;
  • наявності в обстежуваної особи інфекційного захворювання в заразному періоді;
  • перебування обстежуваної особи у стані алкогольного, наркотичного чи іншого сп’яніння або під впливом лікарських препаратів, що знижують увагу та швидкість реакції.

Необхідно знати, що попередній (періодичний) медичний огляд проводиться за рахунок замовника.

У разі незгоди кандидата у водії (водія) транспортного засобу з результатами попереднього (періодичного) медичного огляду він може оскаржити рішення медичної комісії у структурному підрозділі з питань охорони здоров’я обласної, Київської та Севастопольської міської державної адміністрації та/або у судовому порядку.

Нагадаємо, що існує “Перелік медичних протипоказань (захворювань і вад), за наявності яких особа не може бути допущена до керування відповідним транспортним засобом”, затверджений Наказом МОЗ від 07.10.2022р. № 1817 (як ми бачимо оновлений також був нещодавно). За даним переліком група I – водії транспортних засобів категорій A1, A, B1, B, BE (не професійне кермування) не можуть бути водіями, наприклад, в разі наявності наступних захворювань:

  1. Гострота бінокулярного зору, з корекцією за необхідності, становить менше ніж 0,5.
  2. Гострота монокулярного зору (у випадку повної функціональної втрати зору на одне око або при використанні лише одного ока, наприклад, при диплопії), з корекцією за необхідності, становить менше ніж 0,5.
  3. Відшарування та розрив сітківки будь-якої етіології на обох очах.
  4. Стійка диплопія (допуск можливий у випадку контрольованої диплопії).
  5. Глаукома (при початковій компенсованій глаукомі при змінах гостроти зору і поля зору менше значень, вказаних у пунктах 3, 4, 6, допускаються індивідуально).
  6. Злоякісна артеріальна гіпертензія або збереження артеріального тиску систолічного АТ > 220 мм рт. ст. та/або діастолічного АТ > 120 мм рт. ст. незважаючи на прийом 3-х компонентної медикаментозної терапії.
  7. Серцева недостатність клас IV за NYHA.
  8. Імплантація кардіовертера-дефібрилятора (можливий індивідуальний допуск за умови регулярної перевірки пристрою та відсутності інших протипоказів).
  9. Більше ніж 1 випадок гіпоглікемії, що потребувала допомоги іншої людини, протягом 12 місяців.
  10. Епілепсія та синкопальні стани (можливий допуск осіб з поодинокими і рідкими епілептичними нападами без психічних порушень).

З нашої точки зору, впровадження нових вимог до медичних оглядів водіїв є кроком у правильному напрямку, який відповідає європейським стандартам безпеки. Зміни покликані не тільки підвищити якість медичних висновків, але й мінімізувати ризики зловживань у цій сфері. Важливість запровадження чітких кодів у документації, зазначення спеціальних пристосувань та цифровізації процесу важко переоцінити. Це дозволяє створити прозору систему, яка враховує фізичні можливості водія, а також спрощує контроль і перевірку відповідних даних.

Однак, як і будь-які нововведення, ці зміни мають дві сторони. З одного боку, вони покращують безпеку дорожнього руху і спрощують процедуру отримання або заміни посвідчення. З іншого – вимагають від медичних працівників та водіїв додаткового часу на адаптацію до нових правил. Також існує ризик, що на початковому етапі цифровізації система може давати збої або створювати додаткові незручності.

З юридичної точки зору, важливо, щоб водії ретельно дотримувалися нових вимог і з розумінням ставилися до необхідності детальних медичних перевірок. Натомість державні органи мають забезпечити прозорість і доступність інформації про нові правила, а також створити механізми захисту від помилок і несправедливих відмов.

Залишити відповідь

Ваша e-mail адреса не оприлюднюватиметься. Обов’язкові поля позначені *

Схожі статті

Кнопка "Повернутися до початку