Заборона ліків онлайн: шукаємо, кому вигідно
Кабмін планує заборонити роботу прайс-агрегаторів лікарських засобів, які надають можливість споживачам купувати ліки за оптимальними цінами. Петиція, що вимагає не ухвалювати відповідну Постанову Кабінету Мінстрів, уже зібрала необхідну кількість голосів і має бути розглянута. Петиція закликає уряд прибрати з тексту проєкту Постанови абзац, який забороняє продаж лікарських засобів поза сайтами аптек. Автор петиції Євген Муравщик, співзасновник Tabletki.ua, переконаний, що із забороною сайтів-агрегаторів споживачі втратять незалежне джерело інформації про наявні ліки та пропозиції цін зі знижками, а аптеки, що не мають фінансової можливості розробки власного сайту, втратять важливий канал зв’язку зі споживачем.
Хвиля підтримки петиції прокотилася у соцмережах. Користувачі питають: “Куди дивиться Мінцифри? Мали б захищати такі зручні та корисні платформи як «Таблетки»”. Пишуть: “Заборона, проти якої люди протестують, вигідна великим мережам із захмарними цінами або “придворним” аптечним пунктам. Споживачам, тобто, кожному з нас, ця заборона вкрай шкідлива”.
Чим зручні сайти-агрегатори?
Вони дають можливість легко й наочно порівняти цінові пропозиції різних аптек та отримати спеціальну ціну при замовленні через платформу. Агрегатори дозволяють суттєво зекономити, що є дуже важливим для покупців старшого віку, особливо чутливих до цін. Іноді різниця між найдешевшою та найдорожчою пропозицією складає до 80% від вартості препарату. Хтось реалізує давнішу партію за старою ціною, хтось має нове постачання за вищим курсом, хтось користується акціями від виробників тільки для певних мереж. Список можна продовжувати. Ціновий діапазон – це те, що найбільше цікавить споживачів на таких платформах.
А ще актуальна наявність.
Споживачам потрібно бути впевненими, що ліки наявні, особливо зараз, у воєнний час, коли трапляються затримки з постачанням. Агрегатор показує ліки «станом на зараз» і дає можливість знайти територіально найближчу до користувача пропозицію.
Чому для українців це важливо?
Компанія Deloitte, яка провела опитування споживачів в Україні, засвідчила, що ліки – це єдина товарна категорія, споживання якої в нашій країні зростає попри зниження купівельної спроможності людей. 49 % українців не економлять саме на придбанні ліків. І слово “неекономність” не має тут уводити в оману, адже йдеться не про розмах споживання, а про вимушеність значного відсотка людей “жити на препаратах”.
Вже цитоване дослідження показує, що збільшується саме частота покупок лікарських засобів онлайн: у 2023 р. порівняно із 2022 р. ця різниця складає 36%.
Уявлення про обсяги “аптечного кошика” дають цифри, наведені в профільному виданні Аптека. ua. За підсумками І кв. 2024 р. загальний обсяг аптечного продажу товарів «аптечного кошика» становив 47,7 млрд грн та 334,6 млн упаковок. Порівняно з аналогічним періодом 2023 р. обсяги продажу в гривневому вираженні зросли на 20%, а в натуральному — на 4%.
Думки з приводу
В’ячеслав Сауц, директор з маркетингу мережі аптек “Подорожник”, заявив виданню “Forbes”, що ця Постанова їм невигідна, і пояснив: “Що більша мережа, то більше вона втратить через закриття прайс-агрегаторів”. На Tabletki.ua частка топ-5 аптек сягає 70–90%, натомість частка “Подорожника” на “Таблетках” складає 18%, що більше, ніж загалом по роздрібному ринку.
Євген Муравщик, співзасновник Tabletki.ua і автор петиції, стверджує, що заборона використання прайс-агрегаторів, як-от Tabletki.ua, Apteka24, Liki.ua та Doc.ua, — “це удар і по споживачеві, і по ринку”. Постанова необґрунтовано і незаконно витісняє з ринку прайс-агрегатори, порушує права споживачів та погіршує становище більшості аптек.
Віктор Сердюк, Президент Всеукраїнської Ради захисту прав і безпеки пацієнтів, задається питанням: кому вигідна заборона сайтів-агрегаторів?
І відповідає: точно не пересічним споживачам, адже ціни на ліки підвищаться мінімум на 15%. Не фармвиробникам, оскільки агрегатори дозволяють уникати ситуацій заміни фармацевтами їхніх препаратів на інші, допомагають споживачам зробити вибір біля свого комп’ютера, без участі маркетологів аптечної мережі, які не завжди прагнуть того ж що і фармвиробник. Можливо, заборона вигідна аптечним мережам? З першого погляду вигода є, адже цінові агрегатори начебто відбирають аудиторію у їхніх сайтів. Але водночас вони приносять до 20% від загальних аптечних продажів, а у великих містах і того більше.
Віктор Сердюк підозрює, що від заборони виграє лише один великий аптечний агрегатор, який посяде монопольне становище на ринку ліків. Необхідність отримання аптечної ліцензії його не страшить, оскільки ресурси дозволяють купити велику мережу аптек і не одну за потреби. Водночас резонанс навколо постанови — спосіб привернути увагу до себе і можливість знищити молодих перспективних конкурентів.
З останніх новин
“На форумі ресурсу DOU Євген Муравщик написав:
Ділюсь результатами зустрічі в МОЗі 21.05. Скандальну норму не скасували, але ми домовились спільно з Держлікслужбою напрацювати зміни. Ми на початку шляху, сподіваємось нам вдасться вийти на результат, який дозволить нам працювати для наших користувачів. Для нас пріоритет — це споживач. Ми вважаємо неприпустимими будь-які ризики позбавлення споживача інформації та вибору. Саме це ми сьогодні донесли до відома чиновників. Час покаже, чи нас почули. Дякуємо за підтримку, її помітили!”