Діти війни

95% вчителів вважають, що учні стали навчатися значно гірше: результати опитування

Сучасний рівень освіти в Україні стикається з низкою складних викликів. Після пандемії COVID-19 система освіти вже перебувала під тиском, однак початок повномасштабного вторгнення в Україну призвів до ще більш суттєвих змін та втрат у навчальному процесі. Учні, які раніше намагалися адаптуватися до онлайн-формату навчання, тепер змушені боротися з новими перешкодами, такими як стрес через війну, побутові проблеми, відсутність доступу до стабільного навчального середовища, а також невизначеність свого майбутнього. У такій ситуації важливим є не лише те, як учителі, учні та батьки справляються з новими викликами, але й те, які стратегії використовуються для надолуження втрачених знань і як відновити ефективність навчання.

За результатами опитування, проведеного компанією Rakuten Viber разом зі студією онлайн-освіти EdEra, було досліджено, як українські вчителі оцінюють зміни в навчальних результатах учнів після початку повномасштабного вторгнення Росії в Україну. Опитування включало приблизно 1000 респондентів – учителів, які є частиною освітньої спільноти EdEra у Viber. 95% з опитаних учителів впевнені, що результати навчання учнів значно погіршилися, починаючи з лютого 2022 року. Їхні висновки базуються на власних спостереженнях, діагностиці, яка проводилася з учнями, спілкуванні з колегами, а також на оцінках учнів, що значно знизилися в порівнянні з попередніми роками.

Основними причинами освітніх втрат вчителі називають побутові перешкоди – це зазначило 83,8% опитаних. Ці перешкоди включають нестабільність у доступі до якісного інтернету, відсутність відповідних умов для навчання вдома, а також часті вимкнення світла, що значно впливає на можливість учнів брати участь у заняттях. Другим за важливістю фактором є стрес через війну – 73,7% вчителів вказали на психологічний стан учнів, який суттєво погіршився через постійні загрози для життя, повітряні тривоги та невизначеність щодо майбутнього.

ПОДИВІТЬСЯ ЩЕ:  У Львівській ОВА вимагають публічних вибачень від омбудсмена за поширення інформації про порушення у дитячому притулку

Крім того, вчителі виділяють ще кілька причин, які також суттєво впливають на зниження результативності учнів. 57,6% респондентів назвали тривале онлайн-навчання однією з головних перешкод. Попри те, що онлайн-формат дозволяє продовжувати навчання навіть у складних умовах, він також створює проблеми з залученням учнів, їхньою концентрацією та доступом до якісного навчального контенту. Також 56,4% учителів зазначили, що багато учнів не розуміють свого майбутнього, що призводить до втрати інтересу до навчання. Це створює ще більший розрив між тим, що учні повинні вивчити, і їхньою реальністю, в якій невідомо, коли закінчиться війна і яке майбутнє їх чекає.

Додатково, 56,4% вчителів згадали про накопичені освітні втрати, які залишилися ще з часів пандемії COVID-19, коли учні також відчували труднощі з адаптацією до онлайн-навчання. Втрата мотивації серед учнів є ще одним значним викликом: 53,4% вчителів підкреслили, що учні втратили інтерес до навчання, не бачачи негайної необхідності в ньому через постійні зміни у форматі навчання та вплив війни.

У відповідь на ці виклики вчителі активно працюють над пошуком методів для покращення ситуації та надолуження освітніх втрат. Згідно з опитуванням, 90% освітян організовують для учнів додаткові повторення матеріалу, щоб допомогти їм закріпити пройдені теми. 49,3% вчителів дають учням додаткові завдання або рекомендують літературу для самостійного опрацювання. Також 47,8% вчителів співпрацюють з батьками, надаючи консультації щодо того, як можна допомогти дітям у навчанні поза межами школи. Додаткові заняття з учнями проводять 44,2% вчителів, а 29% організовують позакласні заходи, що сприяють кращому засвоєнню матеріалу.

Важливо розуміти, що відповідальність за надолуження освітніх втрат не може лежати тільки на вчителях. Більшість опитаних – 74% – вважають, що учні повинні також брати активну участь у цьому процесі. 72% освітян підкреслюють важливу роль батьків, які повинні підтримувати дітей і допомагати їм з навчанням. Самі вчителі також визнають свою роль у цьому процесі: 69,1% респондентів зазначили, що вчителі повинні нести відповідальність за допомогу учням у засвоєнні матеріалу. Крім цього, 53,9% вчителів вважають, що Міністерство освіти і науки України має відігравати активну роль у розв’язанні цієї проблеми, тоді як 29,1% респондентів вказують на важливість участі адміністрацій шкіл. Кожен четвертий учитель (23,9%) зазначає, що місцева влада також повинна брати участь у подоланні освітніх втрат.

ПОДИВІТЬСЯ ЩЕ:  З 1 вересня 2025 року уряд не буде фінансувати малокомплектні школи

Окрім традиційних методів навчання, учителі пропонують також використовувати додаткові навчальні активності, які можуть допомогти учням наздогнати втрачені знання. Серед них: самостійне навчання з використанням відкритих джерел (відеоуроків, онлайн-курсів) — цей метод підтримують 69,8% респондентів; збільшення кількості навчальних годин, що зазначили 44,6% вчителів; залучення репетиторів (29,9%) та створення літніх шкіл для учнів (29,2%). Також 20,6% опитаних вчителів підтримують ідею додавання ще одного року навчання для тих учнів, які зазнали суттєвих освітніх втрат.

Це опитування підкреслює серйозність проблем, з якими сьогодні стикається українська освітня система, а також важливість активної участі всіх сторін – учнів, вчителів, батьків, державних органів та місцевої влади – у процесі подолання освітніх втрат. Результати навчання майбутніх поколінь залежатимуть від спільних зусиль та пошуку ефективних рішень для відновлення якості освіти в умовах війни та криз.

Залишити коментар

Ваша e-mail адреса не оприлюднюватиметься. Обов’язкові поля позначені *

Схожі статті

Кнопка "Повернутися до початку