Благодійність під час війни: проблеми оподаткування

Вторгнення Росії в Україну підкреслило надзвичайно важливу роль, яку відіграють волонтерські та благодійні організації у наданні необхідної підтримки та допомоги тим, хто її потребує – військовим та членам їх сімей, внутрішньо переміщеним особам, іншим соціально незахищеним верствам населення. З огляду на тривалий час війни, така допомога стає дедалі важливішою, а тому будь-які перепони та перешкоди, що можуть призвести до її обмеження, є неприпустимими та підлягають усуненню з боку держави.
За даними Мінсоцполітики України, станом на 2024 рік в Україні нараховується понад 6,5 мільйонів внутрішньо переміщених осіб. Згідно зі звітом ООН, на даний час понад 13,5 мільйонів українців потребують гуманітарної допомоги. Волонтерська та благодійна допомога стає життєво необхідною для виживання та підтримки цих людей, однак останніми роками спостерігається зменшення активності благодійників. Крім того, надзвичайно важливою є благодійна і волонтерська допомога нашим військовим, які потребують постійного постачання різноманітних ресурсів – від їжі та медикаментів до захисного спорядження та техніки. Благодійні та волонтерські організації часто швидше і ефективніше можуть забезпечити ці потреби, ніж державні структури, особливо в умовах воєнного часу.
Проблеми з оподаткуванням благодійної допомоги
Згідно з даними Українського форуму благодійників, у 2023 році кількість пожертвувань зменшилася на 15% порівняно з попереднім роком. Однією з основних причин зменшення активності благодійників є складна система оподаткування. З метою підтримки та захисту громадян, Верховна Рада України у 2022 році прийняла закони № 2516 та № 2520, які впровадили звільнення благодійної допомоги фізичним особам від оподаткування. Згідно з цими законами, розмір неоподатковуваної допомоги протягом року не може перевищувати еквівалент 500 мінімальних заробітних плат (у 2022 році – це було 3,25 млн грн). Ця допомога використовувалася для відновлення втраченого майна, житлових, соціальних, побутових та інших потреб, визначених урядом.
Законодавство визначило, що отримувачі благодійної допомоги мають декларувати її (або її грошовий еквівалент) та сплачувати податок із суми, що перевищує неоподатковуваний мінімум. Однак, механізм контролю за дотриманням цього обмеження не був визначений. У деяких випадках навіть такий розмір допомоги може виявитися недостатнім, наприклад, коли людина втратила житло і отримала нове як допомогу.
Крім того, було розширено перелік осіб, які можуть скористатися звільненням від оподаткування благодійної допомоги. До них належать члени сімей учасників бойових дій, учасники масових акцій громадського протесту в Україні, працівники, залучені до оборони держави, а також фізичні особи, які проживають на тимчасово окупованих територіях або евакуювалися. Статус платників податків, які отримують благодійну допомогу (військовослужбовці, волонтери чи внутрішньо переміщені особи), перевіряється надавачами допомоги самостійно. Загалом, цією пільгою можуть скористатися мільйони осіб, зокрема понад 10 млн евакуйованих як всередині країни, так і за кордоном.
Важливим аспектом є те, що у 2022 та 2023 роках не оподатковувалася допомога, отримана особами, які скористалися правом на тимчасовий захист в іноземних державах.
Парламент також підтримав звільнення від оподаткування допомоги, зібраної волонтерами протягом 2022 року, навіть якщо вони внесли свої дані до Реєстру волонтерів лише наприкінці року. Це рішення було важливим, оскільки багато людей почали збирати кошти на різні потреби, і якщо вони не були зареєстровані, мали б сплатити податки з цих коштів. Дозвіл зареєструватися до кінця року дозволив уникнути цього. Пільги торкнулися і підприємств – до завершення війни вони не повинні враховувати при оподаткуванні прибутку суми переданої гуманітарної допомоги для забезпечення оборони держави, включаючи постачання шоломів, бронежилетів та перерахування коштів на спеціальні рахунки в НБУ.
Втім на даний час перешкодою для встановлення більш спрощеного та оптимального режиму оподаткування благодійної допомоги виявляються поточні міжнародні зобов’язання України. Остання версія Меморандуму з МВФ про економічну та фінансову політику від 17 червня 2024 року містить пункти щодо утримання від будь-яких податкових та адміністративних заходів, які можуть зменшити базу податкових надходжень
Зараз за загальним правилом, визначеним у національному податковому законодавстві, якщо особа отримує гроші, майно або певну послугу безкоштовно, це вважається її доходом, що повинен обкладатися одразу двома податками – на доходи фізичних осіб (18%) і військовим збором (1,5%). При цьому у більшості випадків обов’язок сплатити податки виникає у благодійних організацій як податкових агентів. Це створює значне адміністративне навантаження, що включає особливості реєстрації, перебування у спеціальному реєстрі, використання спеціальних рахунків та надання численних підтверджуючих документів.
Крім того, благодійні організації, особливо міжнародні, стикаються з додатковими складнощами при спробах надання допомоги. Наприклад, для реєстрації у спеціальному реєстрі та отримання податкових пільг необхідно виконати численні формальності, що потребують значних ресурсів та часу. Це відлякує потенційних благодійників та зменшує обсяги пожертвувань. Згідно зі звітом Мінфіну України, у 2023 році благодійні організації перерахували до бюджету понад 1 мільярд гривень податків. Це створює значне адміністративне навантаження, що включає особливості реєстрації, перебування у спеціальному реєстрі, використання спеціальних рахунків та надання численних підтверджуючих документів.
Світовий досвід
Регулювання та оподаткування міжнародної благодійної допомоги в Європейському Союзі є зразковим прикладом для України. У таких країнах, як Німеччина та Австрія, податкове законодавство передбачає спеціальні умови для благодійних організацій, що значно полегшує їхню діяльність. У Німеччині іноземні благодійні організації можуть отримати податкові пільги, якщо вони відповідають національним вимогам та уклали угоди про обмін інформацією. За даними Федерального міністерства фінансів Німеччини, у 2023 році понад 500 благодійних організацій з інших країн скористалися такими пільгами. Ці організації повинні довести, що вони відповідають національним стандартам, після чого отримують свідоцтво про визнання звільнення від оподаткування.
Австрійське законодавство також передбачає податкові пільги для благодійних організацій, але з обов’язковою умовою спрямування всіх зусиль виключно на досягнення благодійних цілей. У 2023 році, за даними Міністерства фінансів Австрії, близько 300 іноземних благодійних організацій отримали податкові пільги, виконавши відповідні вимоги.
Німеччина за певних умов дозволила благодійним організаціям, зареєстрованим в інших країнах, отримати податкові пільги, що раніше надавалися лише локальним благодійникам. Для цього потрібно, щоб організація відповідала національним вимогам щодо визнання звільнення від оподаткування (податкова служба видає відповідне свідоцтво про визнання) та має походження з юрисдикцій, з якими Німеччина має угоду про обмін інформацією в рамках адміністративної допомоги. Крім цього, з 2024 року запроваджується загальнодоступний реєстр юридичних осіб, які застосовують “пільгові податкові цілі”, зокрема благодійні.
Австрія має схожий підхід. Федеральний податковий кодекс країни передбачає, що пільги, які надаються в благодійних цілях, нерозривно пов’язані з вимогою діяти виключно та безпосередньо для сприяння заявленим цілям. Тому іноземні благодійні організації, які не мають ані штаб-квартири, ані органу управління в Австрії, повинні довести податковому органу, що вони відповідають цієї вимоги.
У Канаді благодійні організації мають можливість переносити невикористані податкові пільги на майбутні податкові періоди. Це дозволяє благодійникам гнучко планувати свої витрати і використовувати пільги тоді, коли це найбільш необхідно. У Нідерландах активно використовуються автоматизовані системи контролю клімату в теплицях, що допомагає зберігати якість сільськогосподарської продукції навіть за екстремальних температур. Це особливо важливо для країн, що стикаються з аномальними погодними умовами. В США благодійні організації можуть скористатися податковими пільгами, якщо вони зареєстровані у відповідному федеральному реєстрі та відповідають вимогам місцевого законодавства. За даними IRS, у 2023 році понад 1,5 мільйона благодійних організацій скористалися цими пільгами.
Як вирішити проблему в Україні
Світовий досвід свідчить про те, що вирішити проблеми з оподаткування благодійників в Україні можна наступним чином:
1. Законодавчо прирівняти верифіковані/кваліфіковані благодійні організації країн-членів ЄС до українських з відповідною спрощеною процедурою державної реєстрації, зокрема в частині автоматичного включення до Єдиного реєстру отримувачів гуманітарної допомоги та дистанційної реєстрації у національних податкових органах.
2. Актуалізувати окремі “стримуючі” для благодійності норми українського податкового законодавства:
- збільшити максимальний розмір благодійних внесків юридичних осіб без додаткового оподаткування на період воєнного стану та певний час після нього. Наприклад, у парламенті вже зареєстрований законопроект № 9177, що передбачає збільшення порогу до 10%;
- підняти розмір неоподатковуваної суми при отриманні нецільових грошових виплат від інших благодійників (які не мають статусу благодійної організації) – з одного прожиткового мінімуму для працездатних осіб (на початок 2024 це лише 4240 грн) до 10-12 прожиткових мінімумів на рік.
3. Розглянути можливість імплементації в українське податкове законодавство наступних норм:
- перенесення в цілях вирахування зменшення податкових зобов’язань благодійника, що перевищують дозволений поріг, на витрати майбутніх податкових періодів (досвід Канади);
- надати можливість введення до Єдиного реєстру отримувачів гуманітарної допомоги реквізитів рахунків для пожертв та інтернет-адрес (досвід Німеччини);
- встановити обмеження розмірів пожертвувань, що можуть бути зроблені готівкою (досвід Австрії).
4. Провести інші заходи з спрощення діяльності благодійних організацій в Україні (спростити звітність, усунути зайві регуляторні вимоги, видати узагальнююче податкове роз’яснення з найбільш проблемних питань з регулювання та оподаткування волонтерських та благодійних організацій).
Якщо благодійні ініціативи будуть обтяжені оподаткуванням, наслідки можуть бути катастрофічними як для військових, так і для цивільних осіб. Благодійники, які зараз активно підтримують армію та постраждалих громадян, можуть зменшити обсяги допомоги через фінансові обмеження. Це означає, що військові не отримають необхідного спорядження, а поранені солдати залишаться без належної медичної допомоги. Цивільні, які втратили свої домівки через війну, залишаться без підтримки у відновленні житла, без засобів до існування, без надії на майбутнє.
Кожна перепона на шляху благодійної допомоги – це удар по людях, які вже постраждали від війни. Це не просто цифри у звітах; це реальні історії людських трагедій. Діти, які залишилися без батьків, матері, які втратили своїх синів, сім’ї, які залишилися без даху над головою – всі вони залежать від щирості та підтримки небайдужих людей. Обмеження та перепони у вигляді оподаткування можуть зруйнувати останній промінь надії для тих, хто найбільше цього потребує. Бюрократичні бар’єри не мають ставати на заваді доброти та співчуття, адже кожен волонтерський внесок – це крок до перемоги, до відновлення країни, до повернення до нормального життя.