Коментарі юристів

Чи можливо зменшити комунальні рахунки через війну: юридичний погляд на ситуацію

Війна в Україні внесла масштабні зміни у всі аспекти життя громадян, і однією з таких сфер є комунальні послуги. Платіжки за електроенергію, воду та тепло для багатьох українців стали не лише фінансовим тягарем, але й відображенням того, як бойові дії безпосередньо впливають на економіку та добробут населення. Пошкоджена інфраструктура, перебої в постачанні ресурсів, масові евакуації населення та руйнування житлового фонду призвели до різких змін у системі надання та оплати комунальних послуг.

Під час війни громадяни часто стикаються з неможливістю вчасно оплатити рахунки через фінансові труднощі чи втрату житла, тоді як деякі компанії, які надають послуги, перебувають на межі виживання. Як законодавство реагує на ці виклики? Чи є можливість зменшити рахунки за комунальні послуги у зв’язку із воєнними діями та тим фактом, що фактично в квартирі або будинку ніхто не проживає? Ці питання коментують юристи адвокатського об’єднання “Репешко і партнери”.

Ці питання є вкрай болючими для всіх українців! На тому тижні нашу увагу привернула об’ява, яка була розташована на дошці для оголошень біля дверей одного з під’їздів. Виходячи з інформації, яка була написана чорним по білому, будинок загалом заборгував більше ніж 1,6 мільйона гривень тепловим мережам за опалення та гарячу воду. Оскільки мова йде про будинок у м. Харкові, перша думка була про те, а хто ж буде сплачувати комунальні послуги, коли значна кількість мешканців будинку роз’їхалась ще на початку воєнних дій? Втім, спілкування з мешканцями будинку дало дуже невтішну картину – навіть в тих будинках, де більшість мешканців продовжують жити, останні принципово не сплачують за комунальні послуги, чекаючи, що держава амністує борги у зв’язку із воєнними діями.

Зазначимо, що відповідно до статті 7 Закону України “Про житлово-комунальні послуги” споживач має право: на неоплату вартості комунальних послуг (крім постачання теплової енергії) у разі їх невикористання (за відсутності приладів обліку) за період тимчасової відсутності в житловому приміщенні (іншому об’єкті нерухомого майна) споживача та інших осіб понад 30 календарних днів, за умови документального підтвердження відповідно до умов договорів про надання комунальних послуг.

Зазначена норма статті не є новацією, вона діяла ще за мирних часів та як ми бачимо для її застосування потрібно декілька умов:

  • відсутність приладів обліку на комунальну послугу;
  • відсутність споживача понад 30 календарних днів в житловому приміщенні;
  • наявність підтверджувальних документів про відсутність споживача в житловому приміщенні зазначений час.

На жаль дана норма не розповсюджується на найбільш затратну комунальну послугу, рахунки за яку завжди перевершують найсміливіші очкування в негативному сенсі – постачання теплової енергії, а простіше кажучи – опалення.

Спірне питання тут й щодо квартплати, особливо коли мова йде про об’єднання співвласників. Навіть в тому ж Харкові рішення що робити КП “Жилкомсервісу” в даній ситуації досі не вирішено, оскільки не залежно  від того чи мешкає власник в квартирі, чи ні, але дах в будинку ремонтується, таргани та клопи травляться, у разі прильоту та вибиття вікон контури вікон закриваються безоплатно для власника та навіть за його відсутності не тільки в місті, але й в країні.

Необхідно звернути ще на один нюанс зазначеної норми – умови, які прописані в договорах про надання комунальних послуг. Звісно, що навряд чи людина, яка бігла з рідного міста  під обстрілами, тягнучи за руку дитину та тримаючи в іншій руці кота, брала з собою договори, укладені з комунальними службами. Тож радимо відвідати офіційний сайт відповідної комунальної служби у вашому місті. Зазвичай зразок договору на надання послуги комунальна служба розміщує на своєму сайті. Ознайомтеся з ним. Можливо якісь підказки, щодо дії в цій нестандартній ситуації знайдуться в самому договорі.

Що стосується підтверджуючих документів, то ними можуть бути:

  • довідка внутрішньо переміщеної особи;
  • довідка про проживання за кордоном та знаходження там на обліку відповідних служб;
  • документи, які підтверджують факт роботи в іншому місті або країні (наказ про відрядження, трудовий контракт тощо);
  • довідки про знаходження на лікуванні в іншому місці або країні;
  • довідка про проходження служби в лавах Збройних Сил України;
  • довідка про навчання в іншому місті або країні;
  • інші документи, які підтверджують вашу відсутність в місці проживання/реєстрації.
ПОДИВІТЬСЯ ЩЕ:  Купівля та продаж житла: як захистити себе від юридичних ризиків

Що стосується помешкань, в яких наявні прилади обліку. Зазвичай це газ, гаряча, холодна вода та електроенергія. За наявності приладів обліку сплата за спожиту послугу відбувається згідно тих самих приладів обліку. Головне, що потрібно робити в цьому випадку – не забувати передавати показання приладів обліку. Оскільки показання у разі відсутності будуть незмінними, то й сплачувати відповідно немає за що. Зазвичай показання приймаються на сайті відповідної комунальної служби, або через контролерів за допомогою месенджерів. Уточнить у сусідів, чи є зв’язок з контролерами відповідних комунальних служб аби безпосередньо передавати показання лічильників.

Відносно тих комунальних послуг на яких відсутні лічильники, то для кожної такої комунальної служби потрібно надати:

  • копію паспорта (у разі коли паспорт у вигляді ID картки додатково краще додати копію витягу з реєстру територіальної громади про реєстрацію);
  • копію ідентифікаційного коду;
  • копію право встановлюючого документа на житлове приміщення (договору купівлі-продажу, свідоцтва про право на спадщину, договору дарування тощо) у разі як що в ньому ніхто не зареєстрований, а ви є власником;
  • копії документів, які підтверджують відсутність в житловому приміщенні (перелік дивиться вище). У разі як що в житловому приміщенні зареєстровано декілька осіб, потрібно надати такий документ відносно кожної особи.
  • відповідну заяву про відсутність в житловому приміщенні понад 30 діб від власника житлового приміщення чи особи на ім’я якої відкритий особовий рахунок чи з якою укладений договір відповідною комунальною службою.

Не можемо сказати, що даний перелік є вичерпним, адже в деяких містах або окремих комунальних службах свої порядки та свої вимоги до  пакета документів. Так, наприклад, у “Водоканалі” для урегулювання питання щодо холодної води вимагають довідку з Обленерго про витрати електроенергії.

Наступне питання – як краще передати зазначений пакет документів у відповідну комунальну службу? Перше, що спадає на думку, що простіше та найшвидше – електронною поштою. Але, на жаль при цьому виді відправлення на руках у споживача відсутні докази того, що якісь документи як що не  відсилались, то чи отримувались відповідним підприємством так однозначно. Звісно альтернативи електронній пошті немає у разі як що споживач знаходиться за кордоном. Але у разі такої можливості єдина рекомендація як правильно відправити документи – це Укрпоштою цінним листом з описом та зворотнім повідомленням в паперовому вигляді. Саме в цьому випадку в будь-якій спірній ситуації споживач буде мати на руках докази не тільки того, що відправлялось, але й того, що зазначене відправлення однозначно було отримано та коли. А краще, як що документи будуть направлені й електронною поштою й звичайним поштовим зв’язком одночасно.

У випадку, коли особа придбала квартиру або будинок та не встигла переоформити особовий рахунок, або не бажала робити цього чи взагалі не мала бажання укладати договори з підприємствами, які надають комунальні послуги та зараз вважає, що у разі відсутності договору з комунальною службою у неї відсутні й обов’язки зі сплати за комунальні послуги – категорично не права. Відповідно до статті 7 Закону України “Про житлово-комунальні послуги”, споживач зобов’язаний укладати договори про надання житлово-комунальних послуг. Так, згідно із частиною 5 статті 13 відмова споживача (іншої особи, яка відповідно до договору або закону укладає такий договір в інтересах споживача) від укладання договору з виконавцем комунальної послуги не звільняє його від обов’язку оплати фактично спожитої комунальної послуги, наданої таким виконавцем”. Отже, такій особі все одно нараховується оплата комунальними службами, тобто, про все, що зазначено раніше, повною мірою стосується й таких громадян.

ПОДИВІТЬСЯ ЩЕ:  Сімейний обов'язок проти державного: правові питання відстрочки по догляду в умовах мобілізації

Загалом це стосується усіх споживачів – відсутність договору на надання житлово-комунальних послуг не є підставою для звільнення споживача від оплати комуналки у повному обсязі.

Таким чином, аби уникнути боргів за комунальні послуги або знизити розмір платежів за комунальні послуги, громадянам необхідно дотримуватись наступних кроків:

  • подати до кожної комунальної служби заяву про відсутність споживача та інших осіб понад 30 календарних днів в житловому приміщенні;
  • щомісяця регулярно передавати показання лічильників, навіть як що послугою дійсно ніхто не користується та в цьому місяці показання лічильника будуть такими ж як й в попередньому;
  • регулярно перевіряти інформацію що до наявності заборгованості, показання лічильників та іншу через особистий кабінет на сайті відповідного підприємства. Отримуючи оперативну свіжу інформацію є можливість її виправити у разі якихось непорозумінь.

Досить розповсюджена практика, коли власник квартири знаходиться за кордоном, передав один раз показання лічильників, ну може два, та й заспокоївся. В такому випадку кожного місяця контролери, якщо не мали доступу до лічильника, або з якихось інших причин не зняли показання, а власник показання не передав, нараховують середній показник споживання по даній місцевості. Й тут маємо ситуацію, що власник вважає, що нічого нікому не винен, а заборгованість за електроенергію за три місяці по 200 квт/ч вже за 600 нарахували.

Ще один важливий момент відносно реалій сьогоденного життя в умовах воєнного стану. Кабінет Міністрів України постановою від 5 березня 2022 року “Деякі питання оплати житлово-комунальних послуг в період воєнного стану” заборонив:

  • нараховувати та стягувати неустойку (штрафи, пеню), інфляційні нарахування, проценти річні, нараховані на заборгованість, утворену за несвоєчасне та/або неповне внесення населенням плати за житлово-комунальні послуги;
  • припиняти/зупиняти надання житлово-комунальних послуг населенню у разі їх неоплати або оплати не в повному обсязі.

Це розповсюджується виключно на територіальні громади, розташовані на територіях, на яких ведуться бойові дії (територіях можливих бойових дій, активних бойових дій, активних бойових дій, на яких функціонують державні електронні інформаційні ресурси) або тимчасово окупованих Російською Федерацією, відповідно до переліку, затвердженого наказом Міністерства з питань реінтеграції тимчасово окупованих територій. Даний перелік наразі затверджений наказом від 22.12.2022  № 309 Міністерства з питань реінтеграції тимчасово окупованих територій України.

Така заборона діятиме до дати припинення можливості бойових дій, завершення бойових дій, завершення тимчасової окупації.

Ще одне болюче питання – це житло, яке знаходиться на окупованих територіях та має лічильники, але житлом користуються військові РФ. Однозначної відповіді на даний час, що робити в такій ситуації досі немає. Вірогідніше, що власникам доведеться проходити судовий процес, аби доводити той факт, що на той час коли лічильник намотував величезні цифри, тих, хто зареєстрований в будинку чи квартирі там не було, бо вони знаходились в іншому місті в Україні або за кордоном. Саме так компанію, що надає комунальні послуги буде мати змогу списати  заборгованість, що виникла не з вини споживача – на підставі судового рішення. Хоча вважаємо, що повідомити про відсутність в помешканні за описаною процедурою обов’язково потрібно. Навіть в такому випадку, коли справа дійде до суду, це буде одним з головних доказів того, що користувалися послугою не мешканці житла, сторонні особи з числа загарбників та споживач про це попередив відповідне підприємство. Адже для підприємства – постачальника послуги в такому випадку головне, що є лічильник, він опломбований, показання на ньому збільшилися, а от же споживач повинен сплатити за спожите.

Отже, станом на даний час немає якогось особливого спеціального нормативного акта, який би регулював питання оплати комунальних послуг. Чи будуть надалі  прийняті якісь додаткові законодавчі акти – покаже час. Але головна рекомендація – не чекати, а діяти вже зараз!

Залишити коментар

Ваша e-mail адреса не оприлюднюватиметься. Обов’язкові поля позначені *

Схожі статті

Кнопка "Повернутися до початку