Економічна криза концерну Volkswagen: що в світі пишуть про проблеми найбільшого автогіганта Європи та можливі наслідки для України
Німецький концерн Volkswagen, який є найбільшим виробником автомобілів у Європі, зараз переживає серйозну економічну кризу, що може мати значні наслідки для не лише німецької економіки, але й для світового ринку автомобілебудування, включаючи Україну. Кризові явища, що охопили цей гігантський концерн, вказують на глибокі структурні проблеми, які вже не можна вирішити звичайними методами жорсткої економії. Навіть попри те, що за 2023 рік прибутки компанії досягли значної суми в 17,6 мільярдів євро, цього виявилося недостатньо для стабілізації ситуації.
Основний бренд VW поступово стає збитковим, а рівень рентабельності від продажів впав до 2,3%. Ці показники демонструють глибоку кризу, що загрожує як виробничій потужності компанії, так і робочим місцям у Німеччині.
Німецький концерн Volkswagen – найбільший автовиробник Європи – більше не виключає закриття виробничих філій та скорочення робочих місць вже у самій Німеччині. На думку ради директорів, колишні заходи жорсткої економії не зможуть запобігти сповзанню компанії в мінус. Виробничі поради та профспілки звинувачують компанію у незадовільному менеджменті – і закликають концерн замість заявлених заходів зосередитися на виробництві більш конкурентоспроможної продукції.
Оглядачі в зарубіжних ЗМІ виділяють відразу кілька причин того, що відбувається.
Віденська Kleine Zeitung дивиться в корінь проблеми:
«Прибуток у 2023 році склав 17,6 мільярдів євро, що явно вище за результати 2022 року. Багато хто може тільки мріє про такі показники. То в чому ж проблема? Вона лежить набагато, набагато глибше. Основний бренд VW поступово зазнає збитків, рентабельність від продажів впала нижче трьох відсотків – до рівня 2,3 відсотка, а електромобільність, яка почала набирати обертів в результаті і після дизельного скандалу, переживає спад. У Китаї, найважливішому із окремо взятих ринків, спостерігається зниження кількості продажів, що веде до скорочення прибутку».
Neue Zürcher Zeitung (Швейцарія) пише про те, що конкуренти демонструють найкращі результати:
«VW також відстає і за видимими ззовні показниками ефективності. У той час як його глобальний конкурент Toyota торік продав 11,2 мільйонів автомобілів, маючи 380 тисяч співробітників, концерну Volkswagen знадобилося 680 тисяч співробітників при результаті 9,2 мільйона одиниць авто. І справа тут не тільки в управлінських прорахунках, а й у тому, що концерну VW з його шістьма центральними заводами та сімома філіями в Німеччині виробництво обходиться надто дорого і займає надто багато співробітників, насамперед – на центральному виробничому майданчику у Вольфсбурзі. Крім того, є надмірні потужності, внаслідок чого деякі заводи зараз простоюють – і доля їхня туманна», – зазначається у виданні.
Der Spiegel (Німеччина). На прикладі кризи VW видно проблеми, що охопили Німеччину як промисловий майданчик в цілому, – констатує гамбурзький тижневик Der Spiegel. Крім того, видання зазначає:
«Витрати на оплату праці та енергію – вищі, ніж будь-де, навіть європейські промислові майданчики, наприклад Італія чи Франція, дешевше. … Поки що про намір скоротити робочі місця та згорнути фабрики заявили насамперед постачальники, такі як Continental чи ZF. Тепер криза всією силою вдарила і по VW, найбільшому роботодавцю країни у сфері промисловості. Глави концерну у Вольфсбурзі, зважаючи на все, отямилися від сну. Але чи прокинулися політики у Берліні? … Нація автомобілебудівників потребує бачення майбутнього. У якому напрямку рухатиметься країна найближчими роками? Який зиск може запропонувати промисловий майданчик? Відповідь на ці питання має дати і федеральне
держава».
wPolityce.pl (Польща) вказує на промахи індустрії загалом:
«Проблеми VW – це лише один із прикладів загального стану автомобільної промисловості в Європі. Воно непросте – через зростаючі ціни на енергоносії (у тому числі спричинені агресією Росії проти України). Ще одна проблема – це сильна конкуренція з боку Азії та США – і в першу чергу, коли йдеться про електромобілі. Незважаючи на масштабні інвестиції в реструктуризацію виробництва, європейські компанії не в змозі вивести на ринок електромобілі, що доступні за ціною, що могло б підвищити обсяг продажів. Страх перед тим, що китайські компанії затоплять ринок, настільки великий, що в липні Єврокомісія навіть прийняла рішення про введення мит».
Večernji List (Хорватія). Ця криза набагато важливіша, ніж, наприклад, результати виборів у ландтаги, – вважає загребська Večernji list. Також видання пише:
«Новини про економічний землетрус і негативні зміни в німецькому автопромі важливіші за результати тих чи інших партій на виборах. …Німеччина знову може стати для нас прикладом та нагадуванням. Коли ми фокусуємося на окремих проблемах у Хорватії, таких як югославський прапор на концерті гурту Bijelo dugme [Білий гудзик] або націоналістичні символи на концертах гурту Thompson, варто пам’ятати, що реальне життя протікає паралельно з цими дискусіями. Для всіх у Хорватії та Німеччині було б краще, якби ми стали менше панікувати з приводу політики – і краще турбувалися б про економіку».
Однією з ключових причин занепаду концерну є загальне уповільнення попиту на ринку електромобілів, особливо в Китаї — одному з основних ринків для VW. Зниження продажів у цій країні відбивається на всій прибутковості компанії. До того ж, концерн зіштовхується з надзвичайно високими витратами на виробництво. Зокрема, як зазначає швейцарське видання Neue Zürcher Zeitung, Volkswagen поступається своєму глобальному конкуренту Toyota за ефективністю. Попри більшу кількість співробітників, VW виробляє значно менше автомобілів, і це робить виробництво надто дорогим, особливо на ключових заводах у Німеччині.
Як це вплине на Україну
Україна є однією з країн, яка активно співпрацює з європейським ринком у сфері постачання автомобільних запчастин та комплектуючих для великих автовиробників, таких як Volkswagen. Криза цього концерну може безпосередньо вплинути на українських постачальників, оскільки зменшення обсягів виробництва або навіть закриття заводів у Німеччині означатиме зниження попиту на комплектуючі. Це може призвести до зменшення експортних поставок з України, скорочення виробничих потужностей українських підприємств та втрати робочих місць у цій галузі.
Крім того, важливо враховувати, що Volkswagen, як і інші європейські автовиробники, робить ставку на електромобільний сегмент. Однак, як зазначають аналітики, європейським компаніям поки що не вдається створити доступні за ціною електромобілі, які б відповідали очікуванням споживачів. У цьому контексті Україна, яка прагне інтегруватися в глобальні процеси розвитку зеленої енергетики та електромобільності, може втратити потенційні інвестиції або можливості для розвитку цієї галузі, якщо європейські гіганти продовжать переживати кризи.
Однак, криза Volkswagen також може відкрити нові можливості для українських виробників. Якщо деякі європейські гравці будуть змушені скоротити свої обсяги виробництва, це може дати шанс українським компаніям зайняти нішу на європейському ринку. Українські підприємства, що спеціалізуються на постачанні автозапчастин або інших компонентів для автомобілів, можуть скористатися цією ситуацією, якщо зможуть адаптуватися до нових умов і запропонувати конкурентоспроможну продукцію.
Також варто враховувати, що Volkswagen є однією з компаній, яка здійснює великі інвестиції у нові технології, зокрема у сфері штучного інтелекту та електромобілів. Якщо криза продовжуватиметься, це може призвести до зниження рівня інвестицій в інновації, що вплине на загальний розвиток технологічної галузі в Європі. Для України це означає потенційне зменшення можливостей для співпраці у сфері інновацій та технологій.
Отже, криза Volkswagen є серйозним викликом для глобальної автомобільної індустрії, і Україна, як частина світового ринку, також може відчути на собі наслідки цієї кризи.