Економічна

Економіка під загрозою: мобілізація знищує ринок перевезень

На фронті відчувається дефіцит кадрів. Новий закон про мобілізацію, додаток “Резерв+”, створення сайту вакансій в ЗСУ “Будь собою” – усе це кроки для підвищення показників мобілізації. Водночас більш помітним стає дефіцит кадрів у цивільному житті. Через міграцію та мобілізацію не вистачає, водіїв, трактористів та інших фахівців, від роботи яких критично залежить як експорт, так і функціювання економіки країни загалом.

Наразі підприємства, які визнано критично важливими для економіки, можуть бронювати до 50% працівників. Утім, таке регулювання не розв’язує проблему, адже ринок логістики не може працювати на 50%. До того ж далеко не всі підприємства вносять до переліку “критично важливих”.

Минулий рік, особливо його друга половина, а також початок 2024 року характеризувались відновленням економіки країни. Знижувався рівень інфляції, укріплювалася гривня, зростали зарплати. Утім, відсутність чіткої стратегії щодо бронювання може зламати цю тенденцію і навіть призвести до економічного колапсу країни.

Ситуація на ринку кадрів

У березні 2023 року в Україні було заброньовано 528 тисяч чоловіків. Як повідомив міністр цифрової трансформації Михайло Федоров, до травня ця цифра зросла до 700 тисяч. Приблизно третина з них працює в енергетичному секторі.

Детальніша інформація про розподіл за спеціальностями є непублічною. Однак, у січні видання Texty повідомляло про схожий розподіл, де після енергетиків йшли аграрні та промислові спеціальності.

У травні на платформі працевлаштування work.ua з’явився розділ з вакансіями, в яких зазначено, що роботодавець може бронювати працівників. Наразі агрегатор пропонує 6,8 тисяч таких позицій з понад 100 тисяч наявних оголошень на сайті.

Економіка під загрозою: мобілізація знищує ринок перевезень
Фото: bbc.com

Ці дані дозволяють чітко уявити, кого саме хочуть і можуть бронювати компанії, а також у яких галузях вони працюють.

Найбільше таких вакансій зустрічається серед робітничих спеціальностей і на виробництвах, включаючи енергетичну галузь. Однак, відносно загальної кількості оголошень вони поступаються вакансіям у логістиці та зовнішньоекономічній діяльності, де для бронювання доступна кожна десята вакансія.

Найменше вакансій з можливістю бронювання є у сферах дизайну чи салонів краси: менше 1%. Проте навіть там можна знайти оголошення, наприклад, на позицію комірника у відділі прийому товару чи флориста в одному з гіпермаркетів “Епіцентр”.

Умови бронювання

В Україні нараховується понад 30 тисяч ліцензованих міжнародних перевізників вантажів і ще 12 тисяч внутрішніх перевізників. При цьому близько 70% їхнього персоналу складають фізичні особи-підприємці (ФОПи).

Процедура бронювання, затверджена урядом у березні 2023 року, є єдиною для всіх галузей. Спочатку профільне міністерство або обласна державна адміністрація (ОДА) повинні визначити компанію як “критично важливу для функціонування економіки та забезпечення життєдіяльності населення в особливий період”. Для цього компанія має відповідати принаймні трьом із семи критеріїв:

  • сплачено понад 1,5 млн євро податків за рік;
  • річні надходження в іноземній валюті перевищують 32 млн євро;
  • статус стратегічного державного підприємства;
  • важливість для галузі національної економіки або задоволення потреб територіальної громади (визначається профільним міністерством або місцевою владою);
  • відсутність боргів за сплатою єдиного соціального внеску (ЄСВ);
  • розмір середньої зарплати працівників за останній квартал перевищує середню зарплату в регіоні за останній квартал 2021 року;
  • статус резидента “Дія.Сіті”.
ПОДИВІТЬСЯ ЩЕ:  Аналіз ринку автомобілів в Україні: зростання продажів у 2024 році

Юридичні особи можуть забронювати 50% військовозобов’язаних працівників, які офіційно працевлаштовані. Виключенням є підприємства військової промисловості, де дозволяється бронювати всіх працівників. Для ІТ та енергетичних галузей достатньо відповідати двом із семи критеріїв.

У 2023 році до Міністерства відновлення звернулися шість міжнародних перевізників та 22 внутрішніх. У 2024 році цей процес активізувався: за перші п’ять місяців кількість звернень зросла до 100 і 30 відповідно. Окрім уряду, компанії могли подавати заяви до ОДА, тому загальна кількість заяв, імовірно, є більшою.

Утім, в проблемі з кадрами частково винні й самі логістичні компанії, адже не бажання перереєстровуватись з ФОПів у інші типи компаній, “чорна”, і як наслідок, невідповідність критеріям щодо ЄСВ та середньої зарплатні не дають підприємствам перевізникам бути зарахованими до рангу критичних.

З іншого боку, навіть бронювання 50% працівників ставить під загрозу існування бізнесу.

Без продуктів та міського транспорту: що буде, якщо більшість водіїв мобілізують

Проблеми в логістичному секторі, викликані мобілізацією, мають серйозні наслідки для бізнесу та економіки України. Затримки та зриви в ланцюгах постачання спричиняють перебої у виробництві та знижують конкурентоспроможність українських підприємств. Якщо ці проблеми не вирішувати, це може призвести до краху логістичної галузі та поставити під загрозу економіку країни.

Дефіцит водіїв та використання альтернативних джерел робочої сили збільшують логістичні витрати. Компанії змушені пропонувати вищі зарплати для залучення та утримання водіїв, що знижує їхню рентабельність. Зростають також операційні витрати на пальне та ін.

Збільшення логістичних витрат торкнеться кишень кожного українця, адже подорожчання транспортних витрат ляже на плечі споживача – зростуть ціни на все – від продуктів до одягу і послуг. Подорожчає і проїзд, а деякі маршрути громадського транспорту взагалі закриють.

Згідно зі словами заступника міністра інфраструктури Сергія Деркача, дефіцит водіїв комунального транспорту в регіонах сягає більш ніж 30%. У метро столиці вже збільшили інтервали руху поїздів через дефіцит персоналу. Причиною зростання кількості вакансій є частково вимушена міграція, специфіка професій і мобілізація. Близько 7% працівників метрополітену вже служать у лавах ЗСУ, і цей показник поступово зростає.

ПОДИВІТЬСЯ ЩЕ:  Занепад фермерства: чи залишаться якісні молочні продукти на столі українців

У Львові також спостерігається нестача водіїв громадського транспорту через мобілізацію. ЛКП «Львівелектротранс» має відкритими 50 вакансій водіїв тролейбусів і 40 вакансій водіїв трамваїв. Крім того, АТП-1 потребує ще 100-120 водіїв автобусів.

Інтенсивна мобілізація у Києві вже вплинула на роботу комунального підприємства “Київпастранс”. Столичному транспорту бракує працівників, зокрема електромонтерів та кабельників, які ремонтують мережі для руху тролейбусів та трамваїв. Енергетики навіть просять керівництво “Київпастрансу” запровадити додаткові обмеження щодо швидкості рухомого складу, щоб зменшити кількість аварій на лініях.

Дефіцит спеціалістів посилить кризу, що може призвести до руйнування енергетичної системи контактних мереж через пів року або рік, що суттєво вплине на роботу міського транспорту. У КП “Київпастранс” визнають кадровий дефіцит у всіх службах, але вже працюють над покращенням ситуації.

Наразі комунальному підприємству “Київпастранс” не вистачає фахівців за такими спеціальностями: водії, слюсарі, електрики, інженери. Щодо нестачі електромонтерів, які обслуговують електромережі підприємства, то у “Київпастрансі” підтверджують, що така проблема дійсно була, але зараз ситуація покращується.

Частину спеціалістів можна замінити жінками. Підготовка або перепідготовка водіїв трамваїв, тролейбусів, автобусів здійснюється на базі Навчально-курсового комбінату КП “Київпастранс”, де жінки постійно отримують посвідчення водіїв.

Утім, це не розв’яже проблему цілком, адже щодо заміщення жінками чоловічих професій, наприклад, електромонтерів на електромережах підприємства, є сумніви. Жінки не завжди можуть виконувати специфічні роботи, пов’язані з важкими фізичними навантаженнями.

Пропозиції з порятунку економіки

Зараз посадовці обговорюють зміну процедури бронювання на підприємствах. Уряд планує розширити критерії бронювання для водіїв вантажівок та пасажирських автобусів.

Міністерство відновлення пропонує бронювати перевізників-ФОПів, якщо вони мають дозволи на міжнародні перевезення.

Іншим можливим критерієм може стати досвід попередніх перевезень, що підтверджують активність перевізника на ринку, вважають в уряді.

Пропонується щонайменше визначити критичними ті компанії, які до 2022 року працювали на ринку міжнародних перевезень, і бронювати їх на 100%, а не на 50%. Також пропонують зменшити кількість умов для бронювання компаній з трьох до двох. Міністерство відновлення вже подало до Мінекономіки категорії транспортних посад, які мали б бути визнані критичними, серед них і водії комерційного транспорту (вантажного чи пасажирського).

Нарешті, навіть якщо компанія виконує всі критерії для бронювання водіїв, ті повинні спершу оновити свої дані в ТЦК. Часто їх мобілізують ще до того, як встигають забронювати. Проте ця проблема характерна для всіх галузей і вимагає загального рішення на рівні уряду.

Крім збільшення обсягів бронювання для транспортних підприємств, може допомогти залучення жінок до деяких професій. Міністерство інфраструктури вже розробляє загальнонаціональну програму навчання жінок кермуванню великогабаритним транспортом. Утім, тут має працювати фактор мотивації. Якщо навчатись буде дійсно простіше, а зарплатня в секторі зросте, то жінок, охочих зайняти вакансії в логістичній галузі, буде більше.

Залишити коментар

Ваша e-mail адреса не оприлюднюватиметься. Обов’язкові поля позначені *

Схожі статті

Кнопка "Повернутися до початку