Економічні

Карпатоцентризм, безпековий мінімум у готелях, оздоровлення: як війна змінила туристичні пріоритети українців

Війна змусила українців переглянути своє ставлення до відпочинку. Якщо на початку повномасштабного вторгнення більшість людей навіть не замислювалися про поїздки, пляжі й відновлення сил, то нині внутрішній туризм починає відроджуватися, набуваючи нових форм і пріоритетів. Попри складні обставини, що обмежують можливості для подорожей, українці все ж знаходять способи розслабитися, адаптуючи свій відпочинок до умов воєнного часу. Яким став туризм в Україні під впливом війни та які тенденції формують цей ринок сьогодні, розглянемо далі.

Як змінився туризм?

Перш за все, змінився демографічний профіль відпочиваючих. Нині це переважно жінки з дітьми, або сімейні пари похилого віку. По-друге, змінилися пріоритетні місця проведення відпусток. За даними опитування Ribas Hotelsgroup, найчастіше для внутрішнього туризму українці обирають Закарпаття (12%) та Львівську область (11%), що дозволяє говорити про карпатоцентризм відпочинку українців. Мальовничі гірські ландшафти, свіже повітря, цілющі джерела, м’який клімат – це те, що приваблює українців у карпатських селищах. Щоправда, місцеві скаржаться: рівень вимог до відпочинку у приїжджих зріс. Певно, дається взнаки брак традиційного пляжного відпочинку, до якого звикли українці у довоєнний час. Тож туристи вимагають у господарів садиб облаштовувати басейни. В туристичних Facebook-групах усе частіше трапляються запити на відпочинок у горах з басейном. Традиційні для гірського відпочинку прогулянки лісом поступаються купанню в імпровізованих водоймищах. Коли “пропливаєш”, сидячи у кабінці канатної дороги селища Славське, над подвір’ями, бачиш, наскільки басейний відпочинок вкоренився тут за останні два роки.

Відомо, що до початку повномасштабної війни в Україні налічувалося понад 350 пляжів біля річок і озер та близько 190 пляжів на узбережжях Чорного і Азовського морів. Нині, за даними обласних адміністрацій, доступними залишилися лише 168 пляжів у 15 регіонах. Тож потреби залишилися, а спосіб їх задоволення став іншим.

ПОДИВІТЬСЯ ЩЕ:  Обрати фах: чому 80% абітурієнтів роблять хибний вибір?

У прагненні відновити ментальне здоров’я

Змінилася і мотивація тих, хто під час відпустки вирішив не залишатися вдома. 41% українців, за даними вже цитованого опитування, вдався до відпочинку, аби підтримати психічне здоров’я, 38% тимчасово покинули рідні домівки, аби набратися свіжих вражень та побачити нові місця. Нині усвідомлення важливості збереження ментального здоров’я стало ключовим фактором для багатьох українців. В умовах постійного стресу та невизначеності, спричинених війною, можливість змінити обстановку, хоч ненадовго, стала необхідною для відновлення внутрішнього балансу та збереження життєвої стійкості.

Карпатоцентризм, безпековий мінімум у готелях, оздоровлення: як війна змінила туристичні пріоритети українців
Інфографіка: ІА”ФАКТ”

Безпековий мінімум туристичних об’єктів

В умовах війни зросла також вимогливість до “безпекового мінімуму” готелів, баз відпочинку, санаторіїв, де зупиняються на відпочинок українці. Йдеться, перш за все, про укриття або бункери поблизу туристичних об’єктів (75% респондентів); запаси води та їжі на випадок екстрених ситуацій (64%); системи екстреного зв’язку та оповіщення (62%); інформування гостей про безпекові заходи (60%); плани евакуації (59%); навчання персоналу наданню першої медичної допомоги (57%) та організації евакуації у разі надзвичайної ситуації (56%).

Карпатоцентризм, безпековий мінімум у готелях, оздоровлення: як війна змінила туристичні пріоритети українців
Інфографіка: ІА”ФАКТ”

Відпочинок +

Можна навіть говорити і про збільшення вибагливості українських туристів до місць проведення відпочинку. Найбільшим попитом серед додаткових послуг готелів користуються дегустація місцевих продуктів і страв (41% відпочиваючих), екскурсії до визначних місць та культурних пам’яток (35%), програми оздоровлення та лікування (33%), а також мобільний додаток готелю з розширеним функціоналом (28%). Крім того, 85% респондентів заявили, що готові обрати невідомий їм раніше готель, якщо той запропонує хоча б одну з цих додаткових послуг.

Загалом 85% українців позитивно оцінюють можливість відпочити в Україні, не виїжджаючи за кордон. За даними Державного агентства розвитку туризму в Україні, лише перший квартал 2024 року приніс понад 50 мільйонів туристичного збору. Це майже втричі більше порівняно із минулим роком.

ПОДИВІТЬСЯ ЩЕ:  Прорив у відносинах: Індія і Китай послаблюють інвестиційні бар'єри
Карпатоцентризм, безпековий мінімум у готелях, оздоровлення: як війна змінила туристичні пріоритети українців
Інфографіка: ІА”ФАКТ”

Який регіон збирає туристів найбільше

До п’ятірки лідерів за сплатою туристичного збору увійшли місто Київ та 4 області.  Найбільше турзбору надійшло до бюджету столиці – 10 млн 978 тис. грн проти 6 млн 808 тис. грн за той же період у минулому році. Львівщина отримала рекордні 10 млн 921 тис грн, що на 13% більше ніж торік (9 млн 660 тис. грн). Цьогоріч більш ніж на третину порівняно з минулим роком, зріз туристичний збір і в Івано-Франківській області – 5 млн 516 тис. грн проти 4 млн 185 тис. грн у 2023 році. Закарпатська область заробила 4 млн 72 тис. грн, що трохи менше ніж за аналогічний період торік (4 млн 281 тис. грн). Замикає п’ятірку лідерів Дніпропетровська область, до бюджету громад якої надійшло 3 млн 281 тис. грн, що на третину більше, ніж за перші три місяці торік (2 млн 475 тис. грн). Як бачимо, протягом останніх двох років Львівщина є найбільш привабливим місцем для внутрішнього туризму українців.

Відпочинок важливий

Загалом туристична галузь в Україні після занепаду потрохи відновлюється. Прем’єр-міністр Денис Шмигаль за період повномасштабної війни оцінив її втрати у майже 20 мільярдів доларів (https://www.epravda.com.ua/news/2024/02/29/710578/). Водночас, умови воєнного часу — заборона на виїзд за кордон для військовозобов’язаних чоловіків, логістичні труднощі через відсутність цивільного авіасполучення, а також стрес, спричинений війною — сприяли певному зміцненню внутрішнього туризму.

Попри складнощі, українці знаходять нові способи відпочинку. Адаптація до нових умов і зміна пріоритетів у туризмі демонструють, що потреба в розслабленні та психічному відновленні залишається життєво необхідною. Тож, як бачимо, навіть у кризові часи відпочинок є потрібним для збереження емоційного балансу та життєвої стійкості.

Залишити коментар

Ваша e-mail адреса не оприлюднюватиметься. Обов’язкові поля позначені *

Схожі статті

Кнопка "Повернутися до початку