“Криза Volkswagen – це ще квіточки”: західні медіа аналізують причини вражаючого падіння прибутку німецького автогіганта

Volkswagen, один з найвідоміших символів німецької промисловості, переживає неспокійні часи. За даними виробничої ради, концерн планує закрити щонайменше три заводи в Німеччині та скоротити десятки тисяч робочих місць. Хоча офіційного підтвердження від компанії ще немає, вже прозвучала заява про “серйозність ситуації”, що склалася. Лише кілька днів тому Volkswagen повідомив про падіння прибутку в третьому кварталі 2024 року на вражаючі 64%.
За останні десятиліття Volkswagen не лише став світовим лідером у виробництві автомобілів, але й символом стабільності та якості, на якому трималася економічна репутація Німеччини. Тепер же цей “гігант на колесах” вимушений переглядати свої стратегічні рішення, і це може вплинути на весь автомобільний сектор країни. У цій ситуації західні ЗМІ активно розглядають причини несподіваної кризи, яка розгорталася в серці німецької економіки.
Kleine Zeitung – Австрія. Керівництво надто довго тягнуло з помірними реформами, – вважає віденська Kleine Zeitung:
“З огляду на особливу структуру власності, згідно з якою другим за значимістю акціонером концерну виступає федеральна земля Нижня Саксонія, VW завжди був центром політичних суперечностей.
…Той факт, що тепер назріли такі масштабні скорочення, пояснюється зокрема й тим, що тривожні сигнали (зміни структури витрат, низька рентабельність, інвестиційний тиск) із завидною завзятістю ігнорувалися. У тих членів ради директорів, які надто палко зачинали стару пісню про необхідні структурні зміни, термін повноважень зазвичай спливав досить швидко.
Якщо навіть найм’якіші реформи систематично класифікувати як непотрібні – і займатися цим протягом багатьох років! – то не варто дивуватися з того, що в один чудовий день тобі почнуть робити дуже болючі припарки. Гасло “продовжуємо в тому ж дусі” більше не працює”.
Frankfurter Allgemeine Zeitung – Німеччина. Криза VW – це ще квіточки, – вважає Frankfurter Allgemeine Zeitung:
“Не тільки VW, а й BMW і Mercedes стикаються з ненадходженням доходів з Китаю, де їх у сегменті електромобілів з відривом випередили місцеві конкуренти. У Європі вантажем повисли високі витрати на енергію та оплату праці разом із соцпакетом, не кажучи вже про хаос навколо відмови від ДВС.
Було б надто просто звинуватити у всьому самі автоконцерни: це, мовляв, вони проспали. Але той факт, що вся ця галузь тепер в унісон просить допомоги у держави, вже сама виглядає глузуванням. Створення стимулів для покупки електромобілів може на якийсь час підвищити слабкий попит. Але ще важливіше було б, щоб VW товариші знизили витрати – для того, щоб не відстати від світової конкуренції”.
The Spectator – Великобританія. Криза німецького автопрому викликана невірними очікуваннями, – вважає лондонський тижневик The Spectator:
“Виробництво автомобілів вкрай енерговитратне, і Німеччина не в змозі зберігати конкурентоспроможність, коли електрика там дорожча, ніж у США, країнах Перської затоки чи Азії. …
Протверезна правда полягає в тому, що Європа абсолютно невірно підійшла до “зеленого переходу”, проігнорувавши свою промислову базу і самовдоволено вважаючи, що “добре оплачувані робочі місця у сфері зеленої економіки” чарівним чином замінять скасовані робочі місця в традиційній системі виробництва.
Один із найбільших роботодавців у найбільшій економіці Європи тепер саме за це розплачується. І, на жаль, концерн VW тут не останній”.
Deutsche Welle – Румунія. Німецькі автовиробники поставили не на ту конячку, – вважає Румунська служба Deutsche Welle:
“Рецепт успіху Німеччини в автомобільному секторі базується на дорогих моделях преміум-класу, які приносять високий прибуток. Добрі три чверті таких автомобілів йшли на експорт, а майже кожен п’ятий автомобіль вирушав до Китаю.
… Аналітики критикують надмірну залежність від Китаю і попереджають, що так званий преміум-сегмент, до якого входять класичні позашляховики, міські позашляховики та спорткари вартістю понад 100 тисяч євро вже навіть у своїй базовій комплектації, очікує спад щонайменше дев’ять відсотків. Німецькі автовиробники вже зрозуміли, наскільки сильною за останні роки стала конкуренція з боку Китаю – як у галузі електромобілів, так і у сегменті преміум-класу”.
Financial Times – Великобританія. Найсерйозніша проблема для європейських виробників – потужність китайського автопрому, що зростає, – пише лондонська Financial Times:
“Минулого року Китай змінив Японію в ролі найбільшого у світі експортера нових автомобілів. … Китайські виробники, такі як BYD, Nio, власник колись британської марки MG фірма SAIC, Great Wall та Chery, створюють більш просунуті електромобілі, які коштують на 30 відсотків дешевше, ніж продукція європейських автовиробників. … У китайських автосалонах ціни на електромобілі наближаються до цін на авто з бензиновим двигуном.
… У свою чергу, в самому Китаї зростання популярності власних брендів різко знизило продаж європейських, американських та японських автовиробників. А продажі на китайському ринку в останні роки були найприбутковішими для таких концернів, як Volkswagen, Mercedes-Benz і BMW”.