Оскарження адміністративних штрафів ТЦК та СП

За чинними в країні нормами вже після 16 липня 2024 року Територіальні центри комплектації та соціальної підтримки повною мірою зможуть “спілкуватись” з військовозобов’язаними через поштову кореспонденцію. Одним з негативних наслідків такого “спілкування” у разі, якщо лист з ТЦК та СП не знайшов свого адресата, може бути адміністративний штраф.
Юристи адвокатського об’єднання “Репешко і партнери” прокоментували, які адміністративні штрафи очікують українців у цьому випадку та як їх оскаржити.
Якщо Міністерство оборони України не зможе отримати відомості про особу шляхом синхронізації з іншими державними електронними реєстрами, то її може бути притягнуто до відповідальності за неповідомлення таких відомостей. Законом України від 09 травня 2024 року були внесені зміни до Кодексу України про адміністративні правопорушення в частині посилення відповідальності за порушення правил військового обліку та законодавства про оборону, мобілізаційну підготовку та мобілізацію.
Наразі за ст. 210 Кодексу порушення призовниками, військовозобов’язаними, резервістами правил військового обліку в особливий період сума штрафу складає від 17 000 до 25 500 грн.
За ст. 2101 Кодексу порушення законодавства про оборону, мобілізаційну підготовку та мобілізацію в особливий період сума штрафу також складає від 17 000 до 25 500 грн.
Орган, який уповноважений розглядати справі по зазначеним правопорушенням це територіальні центри комплектування та соціальної підтримки. Від імені ТЦК та СП розглядають справи про адміністративні правопорушення і накладають адміністративні стягнення керівники ТЦК та СП.
Дізнатись про те, що на особу накладено штраф ТЦК та СП можливо з декількох джерел.
- Безпосередньо в Територіальному центрі комплектації та соціальної підтримки під час візиту.
- З Єдиного державного реєстру виконавчих проваджень за посиланням
- У застосунку Дія – розділ сервіси, вкладка – виконавчі провадження.
Але річ у тім, якщо громадянин дізнався про штраф, використовуючи останні два пункти, то мова йде вже про стадію виконавчого провадження, а саме про те, що діє механізм примусового стягнення коштів.
Отже, у разі якщо вам відомо, чи ви підозрюєте, що на вас наклали штраф ТЦК та СП за порушення мобілізаційного законодавства, потрібно зробити наступні кроки.
В першу чергу потрібно отримати копію постанови про накладення адміністративного штрафу. Якщо постанова свіжа – їй кілька днів, то отримати її текст можливо тільки в ТЦК та СП в якому її винесено. Якщо про її наявність ви дізнались з двох останніх вище вказаних джерел, то при небажанні йти до ТЦК та СП отримати текст постанови можливо, звернувшись до відповідного відділу виконавчої служби, в якому знаходиться дана постанова для стягнення суми штрафу. В тому ж Єдиному державному реєстрі виконавчих проваджень завжди зазначається орган, який здійснює примусове стягнення. Зазвичай це відділу державної виконавчої служби або приватний виконавець за місцем реєстрації боржника.
Необхідно зазначити, що сторони виконавчого провадження мають право на ознайомлення з матеріалами виконавчого провадження. В такому випадку, боржник – особа що притягується до відповідальності, має право на повний доступ до матеріалів виконавчого провадження. Зараз це зробити легше, ніж будь-коли, бо виконавцем надається ідентифікатор, вводячи який, боржник на сайті отримує повний доступ онлайн до матеріалів виконавчого провадження навіть зі своєї домівки.
Для чого нам потрібен взагалі текст постанови про притягнення до адміністративної відповідальності? Річ у тім, що аби оскаржити зазначену постанову, потрібно мати як її чіткі реквізити (дату ухвалення, орган який ухвалив, за якою саме статтею накладено стягнення), так і розуміти підстави накладення штрафу. Без знання перелічених моментів оскарження постанови не можливе!
В принципі постанову ТЦК та СП про притягнення до адміністративної відповідальності можна й не оскаржувати, сплативши штраф. Але існує один дуже важливий момент – кримінальна відповідальність. В Кримінальному кодексі України існує ряд статей, які також мають відношення до мобілізації та призову. Так, стаття 336 КК України передбачає покарання за ухилення від призову на військову службу під час мобілізації, на особливий період, на військову службу за призовом осіб з-поміж резервістів в особливий період. Водночас стаття 337 КК України передбачає покарання за ухилення призовника, військовозобов’язаного, резервіста від військового обліку після попередження, зробленого відповідним керівником територіального центру комплектування та соціальної підтримки, керівниками відповідних органів Служби безпеки України, відповідних підрозділів Служби зовнішньої розвідки України. Остання стаття взагалі чітко зазначає про кримінальну відповідальність після попередження, зробленого керівником ТЦК та СП.
Отже, наступним кроком після накладення адміністративного штрафу, може бути кримінальна відповідальність.
Ми вважаємо, що адміністративні штрафи ТЦК та СП необхідно буде обов’язково оскаржувати, хоча б виходячи з того, що для даного органу в такій кількості постанови про притягнення до адміністративної відповідальності – це дещо нове та досить масове. А все, що нове, тим більш у великій кількості, призводить до вірогідності допущення помилок, які можуть вплинути на притягнення чи не притягнення особи до адміністративної відповідальності. Це суто практичне зауваження, яке перевірено на практиці на тих же постановах за порушення дорожнього руху або вчинення домашнього насильства. За декілька місяців помилок при ухваленні постанов стане значно менше, але перші мають шанс бути скасовані.
Постанова ТЦК та СП у справі про адміністративне правопорушення набирає законної сили після закінчення строку оскарження цієї постанови (в даному випадку, до суду), який складає десять днів з дня винесення постанови. Ще раз наголошуємо – з дня винесення постанови, а не з дня отримання копії порушником!
Якщо постанова отримана в рамках десятиденного терміну від дня винесення, то звертайтесь до суду якнайшвидше! У разі, коли постанова отримана за межами десятиденного терміну, навіть на стадії виконавчого провадження, то в разі пропуску зазначеного строку з поважних причин цей строк за заявою особи, щодо якої винесено постанову, може бути поновлено судом. Але для цього необхідно подати окрему заяву про поновлення строку на оскарження в якій зазначити причини поважності пропуску строку. Така заява подається разом з позовною заявою. Якщо в цей час ви були у відрядженні, або хворів хтось із членів родини – прикласти відповідний підтверджуючий документ до заяви обов’язково!
Ще одна порада – якщо ви збираєте якісь докази, то не чекайте їх отримання, бо можете пропустити десятиденний термін на оскарження. Рекомендуємо витримати його навіть після отримання копії у державного чи приватного виконавця – чим швидше подасте документи на скасування постанови ТЦК та СП тим краще, та тим більший шанс, що суд задовольнить принаймні заяву про поновлення строку на оскарження, бо без її задоволення шансів на скасування штрафу не має.
Тепер другий головний момент – куди писати та що писати. Для оскарження штрафу необхідно подати адміністративний позов до районного, міського чи іншого суду загальної юрисдикції за місцем реєстрації військовозобов’язаного або за місцем перебування ТЦК та СП. Оскільки особа тут має право вибору, то суто практична рекомендація – чим в більшій віддаленості знаходиться суд від центру області або великого міста, тим він простіше та тим швидше в ньому розглядаються справи, бо навантаження судді в районному суді великого міста може складати 300-400 справ одночасно, в той час, як в суді невеликого містечка 100-150 справ.
Статті 160 – 161 адміністративного судочинства визначають те, як повинна виглядати заява до суду та що до неї повинно бути додано та у якому вигляді. За подачу адміністративного позову в такому випадку сплачується судовий збір розмір якого на 2024 рік становить 1211,20 грн.
Тепер головне – що ж буде обґрунтуванням в позові й саме чому потрібно скасувати постанову про накладення адміністративного штрафу. Знову таки, якщо у вас є документи, які підтверджують вашу хворобу чи хворобу члена родини, тривале відрядження за характером праці, в тому числі за кордон, це все необхідно подати до суду. Також треба уважно вивчити постанову про притягнення до адміністративної відповідальності на предмет знаходження в ній суперечностей або недоліків. Для цього також необхідно ознайомитись з Інструкцією зі складання ТЦК та СП протоколів та оформлення матеріалів про адміністративні правопорушення №3 від 1 січня 2024 року.
Також, необхідно пам’ятати, що Відповідно до ст. 268 КУпАП, особа, яка притягається до адміністративної відповідальності, може: знайомитися із матеріалами справи; надавати пояснення; подавати докази; заявляти клопотання; під час розгляду справи користуватися юридичною допомогою адвоката.
Суди стоять на тій точці зору, що факт несвоєчасного повідомлення або неповідомлення особи, яка притягується до адміністративної відповідальності, про час та місце розгляду справи про адміністративне правопорушення є підставою для визнання постанови у справі про адміністративне правопорушення неправомірною як такої, що винесена з порушенням установленої процедури. Тому особу, на яку ТЦК та СП хочуть накласти адміністративне стягнення, повинно бути викликано належним чином до ТЦК та СП саме на розгляд адміністративної справи.
Судова практика виходить з того, що розгляд справи про адміністративне правопорушення за відсутності особи, яка притягується до адміністративної відповідальності можливий, лише у випадку наявності даних, що підтверджують належне повідомлення такої особи про місце і час розгляду справи. Як саме буде проходить винесення постанов про накладення адміністративних штрафів ТЦК та СП покаже час, але оскільки штраф є адміністративним, то й при його призначенні органу потрібно керуватись в першу чергу нормами Кодексу України про адміністративне судочинство, а вже потім Інструкцією зі складання ТЦК та СП протоколів та оформлення матеріалів про адміністративні правопорушення №3 від 1 січня 2024 року, бо кодекс має вищу силу від інструкції.
Суди зазвичай стоять на тій позиції, що навіть, наявні у матеріалах адміністративної справи відомості, а саме роздруківка текстового повідомлення, котре ТЦК та СП направило на мобільний номер військовозобов’язаного, не дають суду обґрунтованих підстав для встановлення факту належного повідомлення громадянина про місце і час розгляду справи у встановлений процесуальний спосіб.
Однак потрібно зауважити на наступне. Відповідно до Кодексу України про адміністративні правопорушення, штраф має бути сплачений порушником не пізніше як через п’ятнадцять днів з дня вручення йому постанови про накладення штрафу.
На підставі частини другої статті 308 КУпАП у разі несплати штрафу протягом 15 днів з дня отримання постанови, а в разі оскарження такої постанови – не пізніше як через п’ятнадцять днів з дня повідомлення про залишення скарги без задоволення з метою примусового виконання цієї постанови органами державної виконавчої служби штраф, визначений постановою по справі про адміністративне правопорушення буде стягнуто у подвійному розмірі.
Тобто, якщо ТЦК та СП наклали на вас штраф в сумі 20 000 грн, а ви отримали копію постанови та його за 15 днів не сплатили, або суд відмовив у скасуванні постанови про накладення штрафу і ви його впродовж 15 днів також не сплатили, навіть з підстав відсутності коштів, дана сума автоматично подвоюється та буде сягати вже 40 000 грн.
Якщо постанова ТЦК та СП про накладення адміністративного штрафу буде скасована судом, то відповідно штраф сплачувати не потрібно, виконавче провадження, яке було відкрите закривається.
Команда юристів «Альва Прайвесі» неодноразово стикалась із ситуаціями, коли особа дізнається про штраф лише зі стадії виконавчого провадження. У таких випадках ключовим є обґрунтувати поважність причин пропуску строку – зокрема, документально підтвердити факт відсутності повідомлення або перешкоди для своєчасного ознайомлення з постановою.